Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Spreidpootjes kwartel kuiken


Loraine

Aanbevolen berichten

Ik heb het wel eens gedaan ja bij een kuiken. Ik had gebruikte hiervoor sporttape dubbelgevouwen en in een 8-je gedraaid. dus in elke lus een pootje. Het sporttape heb ik zo gevouwen en geplakt dat er geen plakkende delen meer waren maar alleen de zachte buitenkant. Je moet het met zijn 2en doen en het is een heel gepriegel. Je moet zorgen dat er de juiste ( normale) afstand tussen de pootjes ontstaat. Kuiken apart zetten want de anderen blijven eroverheen lopen en naar pikken. Na 1 dag moet hij wel gaan hupsen, misschien af en toe helpen. Ik heb het 10 dagen laten zitten en het kuiken is zonder enig probleem groot geworden, niks mis met zijn pootjes.

 

Het lukt niet altijd, dan zal je hem moeten afmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik ga zeker proberen zo'n spalkje te maken moet goed komen

Ook zal proberen om er wat foto's van te maken zodat andere mensen er ook wat aan hebben

 

Martijn komt tussen de middag thuis die kan dan wel ff helpen

Zo eerst nog even werken

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt wel een enorm gepriegel. Ik merk dat het vaak een stuk beter wordt als het kuiken een goede ondergrond heeft. Dus niet glad, maar lekker veel stro/hooi. Dan kan je het gepriegel vaak achterwege laten. En trekt het zelf bij. Laten lopen met iets een raar pootje (maar dat het diertje zich wel redt) kregen wij steeds weer spijt van. Dan groeit ie toch schever en schever, en moet je een volwassen dier dood maken in plaats van een kuiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kans en beetje tijd moeten ze wel krijgen, als het niets wordt en kuiken geen kans maakt zal Loraine handelen. Een kuiken met gebrek laten lopen, zal de keuze van Loraine niet zijn. Maar te vroeg die beslissing nemen is ook niet goed. Zijn nog maar net uitgekomen, eerst afwachten of ze op stroeve stevige ondergrond grib kunnen krijgen. Zelfstandig kunnen staan en lopen, anders met wat hulp. En als dat niet wil, de beslissing nemen.

 

Edit

Zou alleen kijken of kuiken zelfstandig in de benen komt en kan lopen met goede ondergrond en niet gaan knutselen. De vraag is, hoe lang kan je kuiken de kans geven?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

toitoitoi! Ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Hier 2 keer gehad en beide keren ervoor moeten kiezen het diertje niet verder te laten lijden maar ik hoop straks bij jou betere berichten te mogen lezen

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een stukje vloerbedekking in het hok leggen , een kwartel kuiken is erg klein voor in een hoop stro, en stro of zaagsel op een gladde ondergrond blijft ook glijden.

ik zou ook niet te veel gaan dokteren, een kuiken wat met elastiekies of touwtjes moet gaan leren lopen verwijder ik van mijn genenpoeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn ouders ook eens een kuiken geholpen met een soort spalkje zoals piroska omschrijft. Idd na 1 max 2 dagen zul je al verbetering zien. Zo niet dan zou ik ook niet langer prutsen.

Of enkel een ruwe ondergrond beter is? Duurt wel wat langer denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kuikens hebben ondertussen een incontinentie matje als ondergrond die ik iedere dag verschoon

Dat is een stroeve ondergrond maar wel gelijkmatig

Ik ga kijken in hoeverre het kuiken zich gaar redden

Na nadenken en overleg met wederhelft besloten geen spalkje te maken omdat dit de kuikens zijn waar ik mee wil gaan fokken

Het kuiken krijgt een paar dagen de tijd wanneer er dan geen verbetering is help ik hem naar de kuikenhemel

Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allen,

 

Ik houd ook meestal de natuurlijke selectie aan. Heb eens een kuiken uit het ei geholpen, omdat ik het toch sneu vond. Dat werd dus niets en moest uiteindelijk uit zijn lijden verlost worden. Sindsdien laat ik het ze zelf doen en laat zo de natuur zijn gang gaan (niet dat ik dat altijd prettig vind, maar zo houd je wel gezonde dieren).

 

Succes. Misschien moet ik mij toch eens omscholen tot kwartel fysio

1 moestuin-3 kippen en 15 kwartels: miniboerderij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kuiks gister mogen bewonderen, wat een prachtige schattige donsjes. Zo klein, die mini teentjes, zo vlug en dat piepen.

Met dat ene kuiken viel mee, kon zelf in de benen komen en lopen. Blijft niet voor de fok, is goed ondergebracht.

Zou zo een ren voor ze willen maken, maar Heb voor de Bresse gekozen en blijf ik bij. Eerst goede witte stam, dan goede zwarte stam, dan goede blauwe stam en als laatste goede gemarmeerde stam. Een lange weg te gaan, gezien we nog niet eens broedeieren krijgen van de witte Bresse hennen.

De haan heeft zich prachtig ontwikkeld, mooie grote stevige goed gebouwde witte Bresse haan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...