Wokfish Geplaatst: 28 maart 2015 Geplaatst: 28 maart 2015 Ik heb al even rond gezocht op het forum, maar vind niet direct een antwoord op mijn vraag Tussen mijn frambozenstruiken groeien redelijk veel brandnetels. Nu zijn ze nog klein, maar eens de frambozen echt struiken geworden zijn, mis ik bij het uittrekken elk jaar toch weer een aantal brandnetels die dan vervolgens (heel snel) heel groot worden.Zou het een oplossing zijn om het gras dat we hier thuis maaien er steeds tussen te gooien? Of maakt dit de grond zuurder, waardoor er nog meer brandnetels komen? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 maart 2015 Geplaatst: 28 maart 2015 Dat gras zal niet helpen denk ik, de netels gaan steeds weer de kop opsteken.Framboos en netels wortelen ongeveer gelijk hé, zeer oppervlakkig met veel vertakkingen en lange uitlopers.Een heel karwei om de netels daar tussenuit te halen maar zeer regelmatig schoffelen kan al veel helpen.Jaja, de moestuin is soms een moettuin hé en als het al geen moesttuin is valt het nog mee. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Wokfish Geplaatst: 28 maart 2015 Auteur Geplaatst: 28 maart 2015 Oké, dan laat ik het gras er misschien zelfs best tussenuit, anders kan ik er helemaal niet meer aan Omdat ze inderdaad beide zo oppervlakkig wortelen is het zo moeilijk om ze ertussen uit te houden. Maar ach, voor lekkere frambozen heb ik dat wel over Quote
simke Geplaatst: 28 maart 2015 Geplaatst: 28 maart 2015 Dat gras er tussen doe ik wel steeds weer een laagje. Als mulches. de brandnetels vertellen je dat je veel stikstof in de bodem aan wezig is. Je kan van de brandnetels ook gier maken en dat aan je kool voeden. Of met de brand netels mulchen door ze fijn te knippen. De gier is ook een starter voor je compost hoop. ik zou blij zijn met brandnetels. Quote
wijo Geplaatst: 28 maart 2015 Geplaatst: 28 maart 2015 Roundup?Of een nieuw stukje inrichten met framboosstekken? Quote Met vriendelijke groet,Wim.
aalterse-willy Geplaatst: 28 maart 2015 Geplaatst: 28 maart 2015 Risico lopen om kanker te krijgen voor een beetje netels?Geen glysofaat bij mij op het hof! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Wokfish Geplaatst: 28 maart 2015 Auteur Geplaatst: 28 maart 2015 Roundup of ander spul komt er hier niet in hoor!Ik ben ook blij met wat brandnetels hoor, Simke. Maar er is een stuk achteraan de tuin waar er genoeg groeien, dus gier en dergelijke heb ik genoeg Tussen de frambozen zijn ze gewoon wat ongewenst, maar moeilijk weg te houden. Maar dan trek ik ze gewoon weer uit Quote
zoniet Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Roundup?Of een nieuw stukje inrichten met framboosstekken? als je zou willen spuiten tegen brandnetels, is round up niet het aangewezen middel, round up is geen wondermiddel wat overal tegen werkt, geen bestrijdingsmiddelen adviseren als je niet weet waar je over praat.tegen brandnetels gaat roundup slecht helpen, een groeistof als mcpa is hier beter op zijn plaats Quote
Flup Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Hier stikt het ook van de brandnetels en ik heb ook Roundup daartegen gebruikt de afgelopen jaren. Helpt goed, jammer alleen dat de eigenaar van het aangrenzende grondstuk letterlijk niks aan het grondstuk doet en er daardoor toch weer terugkomt. Bij de frambozen zat en zit het ook. Uitgraven helpt niet zo goed, want de wortels zijn flink verweven met de frambozenwortels. Heb daardoor al wat frambozen geruimd, want brandnetels wil ik dan weer niet in mijn tuin. Bestaan er ook verschillende brandnetelsoorten? Ik heb het idee dat deze netels sterker zijn dan de brandnetels in Nederland, aangezien ik er hier blaren van krijg en in Nederland eigenlijk niet. Quote
Jessiem Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 ik wou dat ik brandnetels had, ik draai ze meteen in de soep Quote
thijmen Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Je moeten zorgen dat de brandnetels niet gaan bloeien dus zaad maken anders heb je er gelijk een heleboel. Quote
Bubbels Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Bij mij lijken de frambozen ook echt brandnetels aan te trekken. Ik trek ze uit de grond. Fijn dat round up werkt, maar het is wel heel erg naïef om dat nog te gebruiken nu zo overduidelijk bekend is dat je daar een gezondheidsrisico mee neemt. Ik zou dus voor uittrekken gaan, en eventueel wat stro rond de voet van je plant. Houdt niet al het onkruid tegen, maar kan het zeker halveren. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
MartinH Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Bij mij groeit ook veel brandnetel. Heb net frambozen en bramenstruiken gezet. Daar heb ik een dikke laag cocossnippers van de Action rond gestrooid. Betwijfel of het helpt maar het ziet er nu wel even strak uit. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
geertlaurent Geplaatst: 6 april 2015 Geplaatst: 6 april 2015 Een spuit pakken met scherpe naald erop. Die vol 'zuigen' met motorolie en dat in de steel van de netel prikken en een beetje injecteren ... en de netel iis weg Als roundup een goed advies is dan is dit het zeker Maar ik zou proberen om ze telkens af te knippen/snijden/schoffelen tot tegen de grond (van zodra ze een ietsje boven de grond uitkomen) en wortels blijven weghalen waar mogelijk. Moeten zo toch ooit uitgeput raken? Ik heb hier nu een u-schoffelhak, daarmee ging dat afsnijden en worteltrekken tussen de bessen vrij goed (staat ook een ongewenste brandnetel tussen). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.