Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opnieuw beginnen tuin


0xygen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb sinds kort een tuin,Maar deze is niet egaal. Nu was ik van plan eerst het gras dood te maken en daarna te frezen, egaal te maken en opnieuw in te zaaien. Maar ik lees op internet dat round - up aardig radicaal is. Wat kan ik hiervoor beter gebruiken zodat ik ook nog daarna een stuk moestuin kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frezen is een grondbewerking die de grond tot een bepaalde diepte geheel omwoelt en vermengd. Gras aan het oppervlak zal na het frezen ook nog deels aan het oppervlak liggen. Door de grond te spitten kun je de grond echt volledig omkeren en komt het gras diep onder de grond te liggen alwaar het afsterft.

Maar als je na het frezen goed het opkomende gras weghaalt is het wellicht te doen (hier heb ik geen ervaring mee).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras kun je dood maken door er bijvoorbeeld karton of doek op te leggen. Maar dat duurt best even. Als het nog niet helemaal dood is, wanneer je het nodig hebt, gewoon omspitten zou ik doen

Waarmee zou je het gras omspitten dan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt eraan, je kan meerder steken diep gaan als dat nodig is. maar het grootste verschil is dat je het gras volledig onderwerkt zoals Johmir uitlegt

 

er was ergens een hele mooie uitleg over hoe dit te doen maar ik kan het mobiel zo snel niet vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan twee spaden diep spitten...

 

Hier nog een topic met ongeveer dezelfde vraag:

gras-doodspuiten-of-alleen-omspitten-t4287.html

spitten-of-frezen-t12988.html

zijn er nog meer... misschien staan er nog adviezen in waar je ook nog iets aan kunt hebben.

 

Ik kwam ze tegen op zoek naar die spitinstructie die Loes noemde, kan ik ook ff niet vinden,

 

Maar heb wel deze voor je gevonden... Met instructieplaatjes.

 

http://www.vtv-obl.nl/spitten.htm

 

De bedoeling is dan dus dat je graszode met het gras naar beneden onder in de voor terecht komt met nog een schep aarde er bovenop.

 

Denk dat je door te frezen ook het grasszaad, dat toch ook bovenop ligt, weer flink gaat verspreiden en dat je daardoor weer veel grasopkomst kan hebben.

Door de - twee spaden diep - methode komt dat diep in het donker te liggen en zal niet ontkiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh... ok... das waar ook... Had begrepen dat je ook een stuk moestuin wilde hebben.

Das dan waarschijnlijk niet erg nee. Dan hoef je het alleen te egaliseren (na het spitten ) en flink aan te stampen en een los bovenlaagje harken om in te zaaien.

Of zit er ook veel onkruid tussen de huidige grasmat?

 

Mijn volgorde zou zijn:

Eerst huidige grasmat (1 of) twee spaden diep spitten. Daarna eventueel frezen om de grond losser te maken (weet niet wat voor grond je hebt?). Egaliseren... aanstampen (goed voor de beenspieren!) en dan inzaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...