Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zomertijd afschaffen!

Featured Replies

Geplaatst:

Je hoeft koeien geen uur eerder te melken. Deed mijn opa expres niet. Hij stond zelf wel een uur eerder op maar de koeien melken bleef gelijk. Juist omdat dieren geen klok kunnen kijken. Dat bepaalde boeren dat wel doen is hun keuze, heeft weinig te maken met het verzetten van de klok imo.

Bij de aquaria/terraria pas ik de tijden ook niet aan. Katten krijgen op willekeurige tijden eten dus hebben er ook geen last van.

Geplaatst:
  • Auteur

O dat scheelt alweer voor die koeien, je opa begreep het Loes.

Jane Doe, ik doe dat graag en doe de klok vooruit zetten met veel tegenzin, vind ik makkelijker met afspraken.

Maar ik ga normaal gesproken om 0 uur naar bed en sta om 8 uur op. Nu ga ik om 01 uur naar bed en sta om 9 uur op. Dit doe ik om in mijn bioritme te blijven.

Het kost me nu een paar weken om eraan te wennen en straks in oktober weer. En dit draadje heb ik voor mezelf opgezet, ik wilde de wereld wel naar mijn hand zetten, maar zie dat dat niet lukt.

Geplaatst:

Waaraan moet je dan wennen als je dag/nacht ritme hetzelfde blijft? eten momenten dan waarschijnlijk ook hetzelfde?

Geplaatst:
  • Auteur

Openings/sluitingstijden winkels, afspraken, klokken zetten, denken in twee tijdsritmes.

Toen ik nog werkte, was het nog moeilijker. ik moest wel 's morgens een uur eerder beginnen, maar kon 's avonds niet op tijd in slaap komen. Werd er echt oververmoeid van, dat was niet prettig maar wel heel vervelend. Ondanks dat ik er 's avonds een uur extra licht voor terug kreeg.

Geplaatst:

bij werken is het logisch, daarmee wordt je slaap-/eetritme verstoort. maar zonder die verstoring zou je er niet zoveel last van moeten hebben, lastig

ik ga nooit vlak na opening of vlak voor sluitingstijd naar de winkel dus dat herken ik niet. als iemand een afspraak een uur verplaatst ben je dan ook weken van slag?

Geplaatst:

Ik sta normaal om 5 uur op. Nu dus een met die klok verzetten eigenlijk om 4

En dat uur langer tuinieren gebeurd ook niet omdat je brak bent van het vroege opstaan.

En voordat er iemand gaat zeggen dadelijk als de klok weer verzet word kun je langer blijven liggen, dan zeg ik maar meteen dat dit niet zo werkt omdat ik toch automatisch wakker word op een bepaalde tijd en na een gegeven moment.

En ook even terug komend op die opmerking over de dieren onze hond had er altijd last van. Hij werd op vaste tijden uitgelaten en kende wel degelijk de klok.

Leuk als dat beest een uur rond staat te springen omdat zijn innerlijke klok zegt het is tijd en je constant moet zeggen nog even wachten.

Zelfs mijn cavia's hebben er nu al een paar dagen last van zij krijgen ook op vaste tijden eten en dat weten ze, nu staan ze al een paar dagen de hele tijd te schooien als ik in de buurt kom.

De klok verzetten is verzonnen door de mens en heeft weinig met de natuur te maken.

Een belangrijker bezwaar zijn de moeizame omschakelingen tussen zomer- en wintertijd. Planten hebben als de zon het hoogst staat meer water nodig. Door het verzetten van de klok is dit in de zomer niet meer tussen 12:00 en 13:00 maar een uur later. Kwekers en verzorgers van planten moeten hier gedurende de zomertijd rekening mee houden. In de tuinbouw wordt de regelapparatuur in de zomermaanden hierop aangepast, zodat de klimaatstrategie voor het gewas niet verandert. Ook dieren passen zich niet vanzelf aan. Als ze dat al doen, dan alleen na verloop van tijd en als ze afhankelijk zijn van mensen. Dit kan problemen veroorzaken, zoals bijvoorbeeld in de veeteelt waar koeien niet opeens een uur eerder op zullen staan. Ook mensen hebben moeite zich aan te passen aan wijzigingen in het dagritme. Vooral kinderen, ouderen en avondmensen hebben hier last van, waardoor ze in de week na de aanpassing oververmoeid kunnen raken. In 2007 hebben wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met de Ludwig Maximilians-Universiteit te München, aangetoond dat de zomertijd een langdurig en behoorlijk groot effect heeft op de biologische klok van de mens.[3]

Voorstanders beweren echter dat de zomertijd meer voor- dan nadelen heeft. Daarbij haalt men vooral energiebesparing als voordeel aan, waarschijnlijk omdat dit in geld uit te drukken valt, dit in tegenstelling tot sommige andere voordelen zoals lekker lange zomeravonden. Tegenstanders trekken in twijfel of de lagere verlichtingskosten de hogere airconditioningskosten wel compenseren. In de Amerikaanse staat Arizona heeft men in 1967 om deze reden besloten de zomertijd, die toen één keer was gebruikt, af te schaffen.

Geplaatst:
  • Auteur

@ANgela, ik kan me helemaal vinden ion jouw verhaal!

@Loes, nee dan ben ik een uur van slag.

Behalve als ik een uur eerder moet verschijnen en dat is vroeg in de morgen, dan ben ik de avond ervoor al van slag, kan niet slapen, bang om me te verslapen, hetgeen dan ook prompt gebeurt.

Geplaatst:

het is toch niet zo dat je de gehele zomer niet langer kant tuinieren omdat je brak bent van het vroege opstaan?

wat je noemt met je hond zegt juist dat hij geen klok kan kijken, anders had hij wel rustig gewacht totdat het tijd was. daarom veranderen wij hier voor de dieren dus niet alles direct omdat de klok is verzet.

niet alleen de klok verzetten is iets menselijks. de hele klok zoals we deze kennen is iets menselijks.

het bezwaar van de tuinders snap ik niet helemaal. die tuinder geeft dan gewoon water op het moment dat de zon het hoogste staat, dat heeft weinig te maken met onze menselijke klok? als het water geven op een tijdklok zit kan deze gewoon gelijk blijven. of je past zowel tijd als ritme aan waardoor het water geven nog steeds op hetzelfde moment gebeurd.

ik ben trouwens niet voor of tegen de zomertijd.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik probeer zo weinig mogelijk met de klok te maken te hebben. Ik vind het zelfs heerlijk, een gevoel van vrijheid, om niet te weten welke dag en welk uur het is. Gewoon opstaan als ik uitgeslapen ben, 's avonds bezig totdat het donker wordt. Het lukt soms echt om te tijd te vergeten. Dat heb ik dan voor op mensen die werk hebben en een druk sociaal leven.

Geplaatst:

helemaal mee eens

behalve dat opstaan als ik uitgeslapen ben. dan lig ik over een jaar nog in bed

Geplaatst:
Ik probeer zo weinig mogelijk met de klok te maken te hebben. Ik vind het zelfs heerlijk, een gevoel van vrijheid, om niet te weten welke dag en welk uur het is. Gewoon opstaan als ik uitgeslapen ben, 's avonds bezig totdat het donker wordt. Het lukt soms echt om te tijd te vergeten. Dat heb ik dan voor op mensen die werk hebben en een druk sociaal leven.

Hulde! Lijkt me tevens ook de meest gezonde manier om te leven. Een wekker klinkt best ongezond als je er nuchter naar kijkt: je stoort je eigen lichaam in de slaap?! Wakker worden wanneer je lichaam daar gereed voor is lijkt me gezonder

Geplaatst:

Pffff ik háát ook die zomertijd! Die slaat helemaal nergens op! Of de wintertijd, een van de twee, het maakt me niet uit, maar dat wisselen steeds is zo erg. Er gaan veel meer dieren én mensen dood als die klok net verzet is wisten jullie dat? Ikzelf vind het verzetten naar wintertijd nooit zo heel erg, geeft me een goede gelegenheid om mijn ritme weer wat recht te trekken qua op tijd naar bed en opstaan Maar andersom... ik heb er nu ook weer een flinke jetlag van. Het stomme is dat mijn bioritme dan ook niet gewoon een uur gaat achterlopen, maar dat het echt finaal in de war raakt. Sinds zaterdag heb ik halve nachten wakker gelegen voor ik in slaap viel, en gisteravond was ik ineens om 10 uur al moe (normaal tussen 12 en half 2). Zo raar. En niet alleen mn slapen trouwens, ook mn honger is zn ritme kwijt, waardoor ik de ene avond om 5 uur al met hongerbuikpijn zit te bedenken wat ik ga eten, en de andere avond het koken uitstel tot 9 uur door een gebrek aan honger. Yak. Echt, afschaffen die handel!

Geplaatst:

eens!

gaap!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.