Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rijpt een tomaat ook in indirect licht?


jasmin

Aanbevolen berichten

Helemaal geen licht zou misschien wat invloed op smaak hebben. Ik denk dat de waterige smaak van groente met name komt door het snel te willen kweken. Dus heel veel kunstlicht warmte en water. Volle zon, of iets minder zon zal toch niet meteen zorgen dat je waterige tomaten krijgt lijkt me....

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je ze in de winter op de vensterbank boven de verwarming op t zuiden zet? Krijgen ze dan niet teveel zonlicht? Ik vind t voor de winter wel een leuk projectje

 

Je brengt me op ideeën... eigenlijk zat ik te denken aan zolder, waar het licht op een bepaald gedeelte door plastic golfplaat komt.. mooie stabiele temperatuur daar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat er al aan te denken, zonnepaneeltje te bestellen en lampjes, en daar wat mee te maken.... maarja, zie dat maar weer is netjes te krijgen. Ga d'r nog wel even over nadenken, op t stopcontact ga ik tenminste niet doen, maar als het op zonne energie is : is de kans groot

 

Wel leuk idee blijft het, maar ga binnenkort eerst maar weer is de binnen sla uitproberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
Ik zeg allemaal een struiktomaat in de vensterbank deze winter!

Gisteren een paar struiktomaat zaadjes gezaaid. En zonet (eerst doen, dan denken ) vind en lees ik deze topic.

 

Bedoeling is om in de vensterbank (woonkamer; op ZZW), zonder extra belichting e/o warmte, rijpe tomaten te krijgen. Ik ben benieuwd of het wat wordt. Iemand al ervaringen met vensterbak tomatenteelt in de winter, of zelfs tips??

 

(En als je nu kers-tomaatjes zaait, heb je misschien op 25 december kerst-tomaatjes )

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het zo veel regent de laatste tijd ben ik bang dat mijn tomaten gaan barsten (ik teel ze buiten, zonder enige bescherming). Ik pluk voor de stortbuien daarom ook de tomaten die er supermarktrood uitzien. Deze laat ik in mijn vensterbank op het zuiden afrijpen en ze smaken daarna heerlijk en worden knalrood. Als ze buiten niet geheel rijp willen worden zou je ze dus ook kunnen plukken en binnen laten afrijpen. Dat is in ieder geval mijn ervaring..

 

En als dat geldt voor geplukte tomaten, dan denk ik dat de tomaten ook wel rijp worden aan de plant op de vensterbank. Ik vraag me alleen af of het voor de plant niet veel te warm wordt als je 's winters gaat stoken. Krijg je dan geen last van schimmel?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

ik heb dan mijn eigen jungle thuis! Hele vensterbank vol met tomaten planten, Cherry, zebra, pot en normaal.

Heerlijk al dat groen als je naar het raam kijkt! (de buurt zal wel niet denken!! )

 

Het gaat allemaal prima zolang het maar warm genoeg is, wat ik wel merk is dat de planten duidelijk slapper zijn dan de drie welke buiten hebben gestaan.

 

We hebben nu zeker 3-4 kilo van deze 3 volwassen planten gehaald en er komt nog veel meer aan, al met al 100 kleine tomaatjes (incl. bloemen geteld) komen eraan.

 

6088216335_982cc58f02.jpg

Tomaten planten binnen 28-08 by Webbyishere, on Flickr

 

6197450865_9b486eb75b.jpg

Pottomaten 30-09 by Webbyishere, on Flickr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...