Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ons Nieuwe Oord


harmony

Aanbevolen berichten

Vorig jaar hebben we ons vol overgave gestort op het project 'moestuin'. Door een aantal faktoren ging niet alles naar wens, maar na het verbeteren van de grondstructuur, flink wat bemesting en kilo's compostwormen ziet het er prachtig uit.

 

Vorig jaar volop gegeten van de pompoenen (zelfs te weinig naar mijn zin), de komkommers (de hele familie en alle buren hebben het er nog over) en courgettes (heerlijk, zo'n soepje met peterselie-pesto), nu dus voor herhaling vatbaar.

 

6z2but.jpg

 

Helaas ben ik nogal eigenwijs, dus de plantjes gingen, mooi opgekomen, 2 weken voor IJsheiligen in de volle grond.

Bam, daar vloog Koning Winter nog even door onze tuin, alle plantjes hadden het heel zwaar. De komkommers legden het loodje, maar courgettes en pompoenen konden zich na een lekkere lading koemest weer verder ontwikkelen.

 

De raapstelen doen het geweldig, en morgen eten we voor het eerst spinazie uit eigen tuin.

De peultjes klimmen langs het gaas omhoog en de tuinbonen staan ook aardig boven de grond.

Ik hoop dat we net als vorig jaar weer kunnen genieten van de heerlijke Rosevalletjes en Frieslanders, ze hebben even geleden van de nachtvorst, maar groeien nu voorspoedig.

Verder een aantal bonen voorgezaaid en in de volle grond gezet.

We zien wel wat het allemaal wordt, wat het ons gaat brengen, maar tot nu toe geeft het ons voldoening.

Het geschoffel, het gepluk van vooral de melde die welig tiert, en het ontdekken van de nieuwe kleine sprietjes van de lente-ui, alles is heerlijk om te doen en om te zien.

Binnenkort ga ik weer de vlierbloesem plukken en tot limonadesiroop verwerken. Ik kan het iedereen aanraden, een heerlijk frisse siroop!

 

Hieronder wat foto's voor een indruk

 

30cq8fc.jpg

 

r0wlea.jpg

 

155m96q.jpg

 

6qh7oj.jpg

 

2qwgbnp.jpg

 

15mxumw.jpg

 

152ktqg.jpg174pol.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vlierbloesem, klopt helemaal.

Het topic staat alleen verkeerd. Stom, stom, stom, moest onder seizoenen, zodat ik het zelf kan bijwerken.

Hopelijk kan het even verplaatst worden.

Benieuwd naar het courgettesoep recept?

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekker grote moestuin, vindt het hek eromheen al mooi !

Vorig jaar de vlierbloesem limonade geprobeerd maar ik vondt het niet zo lekker, de vlierbessen bv door bramenjam of sap vindt ik weer heerlijk.

voor de rest ben ik met je eens pompoen is echt lekker, vooral de soep ervan

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E voilá! Niet dat ik t heb gedaan, zal Jorieke wel hebben gedaan

Dacht ook al het is niet helemaal de goede plaats ervoor maar ach wie ben ik om daar over te beginnen. Gelukkig hebben we moderators die t zo ff kunnen verplaatsen.

 

courgettes (heerlijk, zo'n soepje met peterselie-pesto), nu dus voor herhaling vatbaar

 

Ik dacht dat je t dus over courgettesoep had

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de siroop lekker fris. Heb hem gemaakt met citroenen en suiker. Zal het recept nog even opzoeken voor volgende week

 

En pompoensoep: je kunt me er bijna voor wakker maken.

Heerlijk, met gember, winterwortel, knoflook, rode currypasta en verse koriander. Een paar uurtjes laten doorpruttelen op de houtkachel en erbij Turks brood met humus.

Ondanks de lekkere winterrecepten hoop ik dat het nog lang blijft zomeren dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige ontwerp van de tuin Harmony. Krijgt iets spannends vind ik zo midden in een het open veld. Helemaal open en zichtbaar en toch geeft het mij een gevoel van spanning, waardigheid, koninklijk bijna (of overdrijf ik nu). Maar het komt door al die ruimte er omheen, als gasten op een bruiloft die zich bescheiden opstellen om de bruid te laten stralen. En dan nog eens dat eenvoudige hekje, dat benadrukt nog maar eens dat wat daar binnenligt mooi genoeg is om niet opgesierd te hoeven worden.

 

Sorry hoor maar dat gevoel krijg ik gewoon als ik die foto van dat veld met die cirkel zie. Ben normaal nooit zo poetisch. Had zelf ook niet kunnen bedenken dat sommige dingen zo op je uitwerken

 

PS Schept natuurlijk wel verplichtingen al die opgewekte verwachtingen: aangevreten plantjes, bruine bladeren en onkruid dat kan natuurlijk niet in zo'n waardige moestuin. Maar ik geloof dat het daarmee ook wel goed zit!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blozen mag best.

 

Toch moet ik het weten, ik kan me haast niet voorstellen dat jullie die moestuin in deze vorm daar 'zomaar' hebben neergekwakt. Over de plek, de vorm en de inrichting heb je ongetwijfeld nagedacht, toch? Ik zou het leuk vinden als je wilt vertellen hoe het zo gekomen is.

 

Op de achtergrond van je laatste foto zie ik een stukje van je siertuin, die zit ook al zo prachtig in elkaar volgens mij. En je doek bij de pergola, en je pizzaoven. Ik vind dat je een prachtige plek hebt gemaakt. Ik hoop een beetje dat die gastenkamer ook voor niet-familieleden te huur is. Dan maak ik daar graag gebruik van als ik weer eens in Nederland ben!

 

Het lijkt misschien onwaarschijnlijk dat ik je creaties mooi vind omdat wat ik hier in Frankrijk probeer te bouwen er helemaal niet op lijkt. Wat ik heb past bij mij en mijn persoonlijkheid, maar dat neemt niet weg dat ik heel erg gecharmeerd ben van je buitenhof!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

Over de plek en de vorm vd moestuin hebben we idd nagedacht .

Toen we dit huis kochten waren we enthousiast over de grootte van het perceel, het feit dat er een stenen schuur staat en een extra ruimte is, die we als kantoor, drumhok en logeerruimte gebruiken. Er zit een toilet in en een keukenblok en afgelopen winter hebben we de wasmachine en droger ernaar toe verhuisd.

Het huis is niet superdelux, maar mooi groot genoeg. We hebben er een serre aan laten bouwen, die nu uitkijkt op het grootste deel van de tuin. Het huis staat nl op de hoek van het perceel.

Na een herfst en winter van verbouwen zijn we gaan nadenken over de tuin. Er was een aantal jaren niets aan gedaan, alles was verwilderd en van het huis kon je niet over de hele tuin kijken, dat was dichtgegroeid met enorme bossen seringen. Er stonden heggetjes in van ilex (een ramp om te snoeien, heel veel werk en ieder takje dat blijft liggen wordt weer een nieuw plantje) en hele hoge bogen met rozen, clematis ed. Dat vonden we allemaal niet mooi. De rozen waren nooit goed gesnoeid en geleid, een grote bende en heel onhandig om te onderhouden. Dat deel is opgeruimd en er is een grote kippenren gekomen.

Rond één vd twee vijvers hebben we planten en struiken flink opgeschoond, het bosje bij huis gedund, aan de rand vd perceel een aantal bomen gerooid zodat we 's avonds zon hebben op de 'binnenplaats' en we hebben een grote doorkijk gemaakt naar de rest vd tuin om er een geheel van te maken.

Ergens in het grote grasveld hebben we de moestuin gemaakt. Voor ons hoort de moestuin ook bij de rest van de tuin en vinden we hem mooi om te zien. Een vierkante moestuin vonden we niet passen in het midden, vandaar dat we hebben gekozen voor de ronde vorm.

Het engelse schapenhek hebben we er rondom gezet, zodat de honden niet door de pas gezaaide plantjes kunnen denderen. Ik vind het mooi om te zien, het heeft niet zulke strakke vormen en je kunt er van alles tegenaan laten groeien (heb lathyrus, zinnia, zonnebloemen en o-i kers gezaaid) en het gaat jaren mee.

Wij zijn niet echt nette tuinierders, de brandnetels doen hun best, net als de paardebloemen, maar één keer in de week het gras maaien en de beukhagen goed snoeien, doet lijken of het allemaal heel keurig is

Ik ben erg benieuwd wat jij voor (moes)tuin hebt, en waarom deze bij jou past!

Groet,

Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig om te horen hoe iedereen zijn eigen voorkeuren heeft. Er zijn denk ik genoeg mensen die reuzeblij zouden zijn met een tuin vol rozen en clemati Net zoals er ongetwijfeld mensen zijn die niet zo zouden zeuren over een jarenoude druif, als ik doe.

 

Ik ben erg benieuwd wat jij voor (moes)tuin hebt, en waarom deze bij jou past!

 

We zijn de afgelopen weken nogal druk in huis geweest, maar ik heb ook nog wat tijd voor de tuin gevonden. Ik zal mijn topic binnenkort weer updaten!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met clemati ben ik superblij, maar niet op de manier zoals ze hier stonden. Om over de rozen maar niet te spreken.

En hoe ouder de druif, hoe mooier!

As weekend gaan we proberen een 25 jarige blauwe regen te redden van de ondergang, in andermans tuin. We graven hem uit en nemen hem mee. Benieuwd of hij het gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd of de blauwe regen het overleefd, zou wel erg gaaf zijn!!

Tuin ziet er leuk uit! Ik hou wel van overzichtelijk. En dat hekje vind ik zo mooi, kan ik niet hebben op mijn tuin, maar als ik ooit groot en rijk ben ofzo (met nieuw huis met bijbehorende tuin en kippen) wil ik dus zo'n hek!

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jooze, wij hebben er ook best lang over gedaan om hier te komen

 

Vandaag in de grond gezet: 3 bloemkoolplantjes, 4 rode kool, 2 andijvie en een aantal koolrabi (waarvan ik niet eens weet hoe het smaakt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oogst van vandaag: 2 literflessen vlierbloesemsiroop en een grote emmer spinazie.

Recept: linzen met ui, kokosmelk, biologische kipfilet, knoflook, rode currypasta en spinazie. Nog even wat koriander plukken en een naanbroodje in het rooster stoppen

 

5aj91g.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennis,

Hier bloeien ze volop. Ik knip een grote soeppan vol bloeiende schermen, doe er in 4en gesneden citroenen bij en citroenzuur.

Dan 2 dagen laten staan, zeven en een pond witte basterd erbij. Laten koken en dan in weckflessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennis,

Hier bloeien ze volop. Ik knip een grote soeppan vol bloeiende schermen, doe er in 4en gesneden citroenen bij en citroenzuur.

Dan 2 dagen laten staan, zeven en een pond witte basterd erbij. Laten koken en dan in weckflessen.

 

Zal het ook gaan proberen! Hoe lang laat je het ongeveer koken?? Heb je misschien een receptje?? kan er op internet niet echt een goede vinden... en de meeste doen het daar met de bessen i.p.v. de bloeiende schermen??

 

(heb geen weckflessen, maar nog wel veel lege plastic flessen, doe het daar wel in.)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennis,

Ik heb het ongeveer 10 min gekookt. Als je recepten bekijkt, zie je heel veel verschillende, bij sommige wordt de siroop gekookt, bij andere niet.

De eerste keer heb ik het niet gekookt, maar toen had ik maar 1 fles die zo op was.

Voor het bewaren zou ik het wel koken.

Plastic flessen lijken me niet geschikt, je moet het gloeiend heet verwerken.

Wat wel kan zijn bijv lege (uiteraard) beugelflesjes, van bijv Grolsch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...