Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Happen uit kapucijners


Richard74

Aanbevolen berichten

Dat is de bladrandkever. Ze zijn zo klein als fruitvliegjes en kunnen veel schade aanrichten. Vooral met dit droge weer zijn ze lastig en hardnekkig. Met een beetje geluk groeien de planten er doorheen, maar regelmatig sproeien kan iets helpen. Alle vroege peulen, ook tuinbonen en kapucijners hebben er last van.

 

Ik heb vorig jaar mijn toevlucht moeten nemen tot Spruzit, maar dat is wel een paardenmiddel. Dit jaar groeien de jonge plantjes op onder Ikea-vitrages...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikea vitrages?

 

Ik ben zo langzamerhand de moed aan het verliezen. Heel eenvoudig zegt iedereen tegen mij, kapucijners en erwten. Ik raak alles kwijt aan veenmollen, woelmuizen, duiven, vogels en nu dus bladrandkevers...

 

Ik wil eigenlijk helemaal geen doeken, gaas, netten etc gebruiken want het is zo lelijk..Maar goed, ik ga woensdag maar weer een nieuwe constructie proberen. Anti animal

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze ook en vorig jaar had ik ze ook al, maar vorig jaar groeiden de planten er doorheen, dus ik ga ervan uit dat dat dit jaar ook zo zal zijn. Als backup heb ik nog wat jonge plantjes in wc-rolletjes in de achtertuin staan. Als ze wat groter zijn zet ik die tussen de aangevreten planten om het gemiddelde wat te helpen

 

Vitrage is wel een goed idee! Ik dacht dat het muizenhapjes waren! Zou het nut hebben om alsnog vitrage te spannen of zitten ze er toch al 'onder' dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bladrandkever er al is, dan heeft het weinig zin om er gaas overheen te doen. De kever planten zich voort aan de voet van de plant, dus die blijven lekker zitten. Meestal groeien ze er wel doorheen hoor, als de planten wat groter zijn dan is de aantasting niet meer zo schadelijk.

 

Ik snap ook nooit dat mensen zeggen dat peultjes "makkelijk" zijn. Dit zijn bij mij altijd de lastigste gewassen, juist vanwege de enorme hoeveelheid bedreigingen die de tere plantjes hebben: Woelmuizen kunnen de hele aanplant vernietigen, fazanten en ander gevogelte trekken de planten eruit, bladrandkevers, bonenluis. Het is mazzel dat het slakkenseizoen nog niet echt is begonnen.

Ik heb ieder jaar een backup, en zelfs dan moet ik regelmatig bijzaaien. Dus dan maar een keer die vitrages. Mooi is het niet, maar ik gebruik ze ook voor kool en peen. Het gaat er weer vanaf als de planten wat groter zijn. Als ik niet zo gek op verse kapucijners was, sloeg ik het ieder jaar gewoon over.

 

Maar ja, het is het eerste echte groen in de moestuin hè...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat je dat zegt Socrates, ik dacht dat ik een talentloze moestuinder was omdat ik er zo veel moeite mee heb haha...Elke ochtend met angst naar mijn rijtje kapucijners om het aantal slachtoffers te tellen.

 

Was net om 20.00 nog op de tuin en gelukkig zag ik ook een aantal plantjes flink door groeien..Dat kon ik wel gebruiken

 

Maar inderdaad, het is het eerste waar je echt mee aan de slag kan in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koud en nat weer, dan groeien mijn kapucijners en peulen het beste

Maar nee, het is warm en droog, dus ze worden belaagd door bladrandkevers en aardvlooien...

Als het inderdaad gaat regenen komend weekend, dan heb ik goede hoop dat ze erdoorheen komen.

Mijn back-up staat al bij de buurman in de tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koud en nat weer, dan groeien mijn kapucijners en peulen het beste

Maar nee, het is warm en droog, dus ze worden belaagd door bladrandkevers en aardvlooien...

Als het inderdaad gaat regenen komend weekend, dan heb ik goede hoop dat ze erdoorheen komen.

Mijn back-up staat al bij de buurman in de tuin

 

 

Hier zit ik dan alvast hard met mijn duimen te draaien, dat de slakken met die regen niet massaal de laatste nog staande erwten en capucijners gaan verorberen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...