Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kerseboom te ver doorgegroeid

Wims

Recommended Posts

Ik heb sinds dit jaar een moestuin. Daar staat een halfstam kerseboom in die niet (of slecht) is gesnoeid en heeft nu 4 enorme takken ontwikkeld. Momenteel staat hij in bloei dus doe ik er niks aan, maar als ik die 4 takken rigoreus ga inkorten loopt de boom dan nog weer uit? En wanneer kan ik dat het beste doen?

van horen zeggen....

-haal de takken weg tussen half juli en half augustus

-niet meer takken weghallen dan 1/5 van de takken die de boom heeft

-maak zo klein mogelijke wonden, in de praktijk betekent dit dat er een klein stompje blijft staan

om inscheuren te voorkomen moet je de takken niet in een keer afzagen, maar in gedeeltes

-smeer de wonden in met een wondafdekmiddel

Ik zou er ook niets aan doen. Basisvorm is prima. Kersen/morellen hoef je niet of amper te snoeien. Zou er pas iets aan gaan doen als je andere boompje (rechts op de tweede foto) concurrentie krijgt.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

ik heb geleerd dat je kersenbomen uberhaupt niet hoeft te snoeien dus ik zou er alleen iets aan doen als je de boom te groot vindt ofzo.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop