piggy Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Gisteravond kwam ik iets eigenaardigs tegen. Ik wou Palmboerenkool en daarna Raapstelen zaaien. Dit doe ik in m’n rootrainers in potgrond in blokken van 50. Eerst schud ik uit het zaadzakje ongeveer 50 zaadjes in een omgedraaid plastic dekseltje, om ze vervolgens een voor een met een metalen pincet in een zaaicel te deponeren. Met de Palmboerenkool verliep alles normaal, zoals gewoonlijk. Toen ik echter de zaadjes van de Raapstelen in het pastic dekseltje schudde,sprongen er een aantal naar een welbepaalde plaats. Als ik ze van deze plaats probeerde te verwijderen sprongen ze spontaan terug alsof er een sterke magneet onder het dekseltje zat. Alle Raapstelenzaadjes vertoonde dit gedrag. Met andere zaden doet zich het fenomeen niet voor, enkel met dit Raapstelenzaad. Voor mij een raadsel ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Ik denk dat ze gewoon statisch zijn door wrijving in het pakje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 zou je moeten achterhalen of het houten stelen zijn of ijzeren stelen Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 idd statisch, zo doen wij elektro proefjes met vlierpitbolletjes.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 ik heb dat wel vaker hoor, statische zaden Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 me too.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 ‘k was al bang dat Mars of Jupiter weer verkeerd stonden of een andere voodoo interactie dreigde waardoor mijn zaden zouden sublimeren. Maar inderdaad statische elektriciteit is een plausibele verklaring. @gerritr1955, kan het niet achterhalen, het zijn steelloze zaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts