Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Magnetische zaden ???

piggy

Recommended Posts

Gisteravond kwam ik iets eigenaardigs tegen. Ik wou Palmboerenkool en daarna Raapstelen zaaien. Dit doe ik in m’n rootrainers in potgrond in blokken van 50. Eerst schud ik uit het zaadzakje ongeveer 50 zaadjes in een omgedraaid plastic dekseltje, om ze vervolgens een voor een met een metalen pincet in een zaaicel te deponeren.

Met de Palmboerenkool verliep alles normaal, zoals gewoonlijk. Toen ik echter de zaadjes van de Raapstelen in het pastic dekseltje schudde,sprongen er een aantal naar een welbepaalde plaats. Als ik ze van deze plaats probeerde te verwijderen sprongen ze spontaan terug alsof er een sterke magneet onder het dekseltje zat. Alle Raapstelenzaadjes vertoonde dit gedrag. Met andere zaden doet zich het fenomeen niet voor, enkel met dit Raapstelenzaad.

Voor mij een raadsel !

‘k was al bang dat Mars of Jupiter weer verkeerd stonden of een andere voodoo interactie dreigde waardoor mijn zaden zouden sublimeren.

Maar inderdaad statische elektriciteit is een plausibele verklaring.

@gerritr1955, kan het niet achterhalen, het zijn steelloze zaadjes.