joelletje28 Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Hallo, Ik denk dat het tijd wordt om de tijm van de Ah te verpotten. Mijn vraag is of de potten waar ik ze in ga verpotten diep moeten zijn en of ze goed tegen zon kunnen en of ik ze beter met bakje en al kan verpotten of los van elkaar. Ik laat een foto zien van hoe dicht ze in het potje op elkaar staan. Ohja en in welke grond kan ik ze het beste verpotten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 je kan ze nu verpotten in potgrond met wat extra kalk, vinden ze fijnper potje van zeg 12 cm een zaailing of 4 lijkt me te doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelletje28 Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Top! Heel erg bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelletje28 Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 je kan ze nu verpotten in potgrond met wat extra kalk, vinden ze fijn Hoeveel is "wat extra"? En waar kan je dat kalk kopen? Heb ik nog een speciaal soort daarvan nodig? En voor welke plantjes kan ik dat nog meer gebruiken? Sorry voor de vele vragen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Ik gebruik kalk die je in bijvoorbeeld in de Horta, aveve, gamma kan kopen voor de druiven. Kalk is kalk voor mij, zeewierkalk kan ook maar is niet erg ecologisch verantwoord (naar het schijnt). Dosissen staan meestal op het pak zelf, voor tijm heb ik er zo 1,2,3 geen idee van hoeveel je moet geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Infinite Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Verpulverde eierschalen kun je ook gebruiken Ik denk een half eitje voor een potje met tijm??? Quote To plant a garden is to believe in tomorrow. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joelletje28 Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Geniaal idee! Ga ik doen! Bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 zeker, wel eerst even goed wassen hé Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WestlandseGrunneger Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Waarom zou je de eierschalen wassen? Quote In de kas, kan alles! Groeten, WG aka Rick Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 antischimmel, antibacterie, antisalmonella, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 gut, echt? dat doe ik nooit. Bovendien zijn eieren die je in de supermarkt koopt toch al gewassen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Is dat zo Mijke? Ik dacht dat eieren in Europa niet gewassen werden...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Ze zien er toch best erg proper uit om niet gewassen te zijn maar ik las wel ergens dat wassen niet goed is omdat de bacteriën dan net makkelijker door de schaal zouden geraken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 toch worden de eieren niet gewassen. daarmee haal je idd de beschermlaag weg. in amerika gebeurd dat wel, daar is ook het advies om eieren in de koelkast te bewaren en gek genoeg komt salmonella daar meer voor dan in nederland. http://www.foodlog.nl/artikel/waarom-wassen-de-amerikanen-hun-eieren/Europa pakt liever de bron aan. Amerikanen poetsen het eenmaal gelegde ei schoon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manowar Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 als je eierschelpen gebruikt kan je die ff in de microgolf steken dan zijn de bacterien dood.ik deed dat vroeger om extra kalk aan jonge vogels te geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Je ziet het veel mensen doen, eierenschalen op de composthoop bv, voor de noodzakelijke "kalk-gift".Ook bij planten wordt het wel gegeven. Het effect ( de gewenste kalkgift ) is echter minimaal. Tenzij je de schalen wellicht in een vijzel eerst heel heel fijn zou malen ( zie je eigenlijk nooit iemand doen he ?) tot poeder.De gebonden kalk waar de eierschaal uit is opgebouwd moet eerst worden afgebroken in de grond, wil de kalk vrijkomen en zich verticaal in de bodem kunnen versplaatsen. Dat neemt nogal wat tijd. Ondertussen verzuurd je grondje behoorlijk ( als het al niet een kalkrijke bodem was dan he ? ( meten is weten ) Niks mis mee om eierschalen te recyclen in de tuin, maar je moet je echt bewust zijn van de tijd die de afbraak neemt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts