Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tijm plantjes verplanten (hoe, waarin, los?)

joelletje28

Recommended Posts

Hallo,

Ik denk dat het tijd wordt om de tijm van de Ah te verpotten. Mijn vraag is of de potten waar ik ze in ga verpotten diep moeten zijn en of ze goed tegen zon kunnen en of ik ze beter met bakje en al kan verpotten of los van elkaar. Ik laat een foto zien van hoe dicht ze in het potje op elkaar staan. Ohja en in welke grond kan ik ze het beste verpotten?

142970595933673701429705977.jpg

142970597946487321429705995.jpg

je kan ze nu verpotten in potgrond met wat extra kalk, vinden ze fijn

Hoeveel is "wat extra"? En waar kan je dat kalk kopen? Heb ik nog een speciaal soort daarvan nodig? En voor welke plantjes kan ik dat nog meer gebruiken? Sorry voor de vele vragen

Ik gebruik kalk die je in bijvoorbeeld in de Horta, aveve, gamma kan kopen voor de druiven. Kalk is kalk voor mij, zeewierkalk kan ook maar is niet erg ecologisch verantwoord (naar het schijnt). Dosissen staan meestal op het pak zelf, voor tijm heb ik er zo 1,2,3 geen idee van hoeveel je moet geven.

toch worden de eieren niet gewassen. daarmee haal je idd de beschermlaag weg.

in amerika gebeurd dat wel, daar is ook het advies om eieren in de koelkast te bewaren en gek genoeg komt salmonella daar meer voor dan in nederland.

http://www.foodlog.nl/artikel/waarom-wassen-de-amerikanen-hun-eieren/

Europa pakt liever de bron aan. Amerikanen poetsen het eenmaal gelegde ei schoon.

• 2 weeks later...

Je ziet het veel mensen doen, eierenschalen op de composthoop bv, voor de noodzakelijke "kalk-gift".

Ook bij planten wordt het wel gegeven.

Het effect ( de gewenste kalkgift ) is echter minimaal. Tenzij je de schalen wellicht in een vijzel eerst heel heel fijn zou malen ( zie je eigenlijk nooit iemand doen he ?) tot poeder.

De gebonden kalk waar de eierschaal uit is opgebouwd moet eerst worden afgebroken in de grond, wil de kalk vrijkomen en zich verticaal in de bodem kunnen versplaatsen. Dat neemt nogal wat tijd. Ondertussen verzuurd je grondje behoorlijk ( als het al niet een kalkrijke bodem was dan he ? ( meten is weten )

Niks mis mee om eierschalen te recyclen in de tuin, maar je moet je echt bewust zijn van de tijd die de afbraak neemt.