Raquette Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 In augustus 2014 heb ik voor het eerst ingezaaid in mijn gloednieuwe MM-bak; alles kwam prima op, maar vroeger of later werd het stengeltje doorge'knipt' of verdwenen er plantjes volledig. Dit gebeurde zowel bij hele jonge zaailingen als wat verder uitgegroeide plantjes, bv. een pluksla waar ik al van kon oogsten. Ik heb de associatie met de maffia omdat het wel een afrekening lijkt: elke ochtend 1 plantje vermoord, blaadjes liggen onaangeroerd naast het stengeltje, verder geen sporen van vraat (althans bij de zaailingen, bij sommige grotere plantjes was later wel een klein gedeelte van het blad weg). Het gebeurde zowel bij bieten en worteltjes als bij rucola, sla en radijs. Alleen de peulen en sugarsnaps bleven onaangeroerd. Een foto van een eind september omgelegde rucola. Dit voorjaar heb ik een net over mijn bak gespannen, omdat ik dacht dat de vaste 'hangtortels' bij ons op het schuurtje de daders waren. Het net zit overal goed dicht en heeft minimaal 15 cm afstand tot de grondmix. Helaas lijkt nu toch hetzelfde te gaan gebeuren als deze herfst. Deze foto's zijn van respectievelijk 22 en 25 april. Je ziet dat ik begon met vier spinaziezaailingetjes. Inmiddels is er 1 per dag verdwenen zodat ik er nu nog maar 1 heb. Op de tweede foto zie je bij de pijltjes de schade. Het blad verdwijnt dus op een gegeven moment wel (of de complete zaailing mist) maar in eerste instantie liggen de blaadjes er gewoon naast zoals op de tweede foto linksonder. Wat kan dit nou toch zijn? Die vogels kunnen er nu toch niet meer bij, of moet ik het net nog hoger vastmaken? Ik zie in de tuin bijna geen slakken; de poes gaat elke dag een paar uur de tuin in en is ook nergens opgewonden aan het snuffelen ofzo, waardoor muizen me ook niet heel waarschijnlijk lijken (ze is een hele goeie muizenvanger). Verder zie ik niets zitten van rupsen of luizen oid op de plantjes zelf. Ze zien er perfect uit, en dan zijn ze ineens dood. Het net is 's ochtends niet ingedeukt oid dus een zwaar dier is het iig niet. En verder zijn er ook geen plekken waar veel afval of beschutting voor beesten ligt. Het is een vrij 'cleane' tuin. Het enige dat ik wel echt veel zie in de tuin zijn pissebeddden. Maar eten die groente?? En zo ja, wat kan ik daar dan tegen doen? Ik word hier echt helemaal depri van, omdat het zo gestaag gaat met elke dag 1 slachtoffer en omdat ik echt geen flauw idee heb wat het kan zijn . Help! Alvast bedankt:) PS. Over de overgebleven spinaziezaailing heb ik maar even een glazen potje gezet. Maar ik kan straks toch geen 50 losse potjes in die bak zetten?? Ik ben wel gek, maar niet ZO gek:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 als de vogels op het net gaan staan, zakt het net dan door? (ik vermoed van wel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Denk aan kniptorren, Rozenkever, lapsnuitkevers, etc... komen 's nachts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 pissebedden kan of de slakkus gewonus natuurlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Loes, ik was geneigd te zeggen van niet, maar ik heb er net wat gewicht op gezet en vermoed toch dat als er een vogel van een paar kilo op gaat zitten, het wel wat doorzakt ja:). Ik wist helemaal niet dat ze zo slim/brutaal waren. Voor de zekerheid heb ik het net opgehoogd: Persica en RobO, wat kan ik aan kevers dan wel pissebedden doen? Slakken zie ik echt helemaal geen sporen van, zoals slijmsporen (of huisjes/slakken zelf natuurlijk:)) of gaten in bladeren. Ook is er geen beschutte weg naar de bak. Pissebedden des te meer, daarvan heb ik er net nog drie uit de bak gegooid. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Ik zit trouwens nog wel even te denken he...als het keverlarven zoals engerlingen ofzo zijn (of ritnaalden) - ja ja, ik heb gegoogled:) - dan zouden ze toch niet zo snel en grondig een moestuinbak bevolken? Het is een opgehoogde bak met nieuwe grond erin en worteldoek op de bodem. Of zouden er larven in de compost hebben gezeten? Een deel van mijn compost is gemeentecompost, maar een ander deel heb ik vorige zomer van een mesthoop in de buurt geschept... Ik ben tijdens het omscheppen dit voorjaar wel niets raars tegengekomen. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Tip: om te checken of je maffia zich boven of onder de grond schuil houdt zou ik tijdelijk een jampotje over enkele plantjes zetten. Indien het plantje sneuveld met een potje weet je bijna zeker dat het om een ondergrondse larve gaat. Kevers kun je vangen door enkele stukken karton of iets dergelijks op de grond te leggen, overdag even checken of ze zich hieronder schuil houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Dank je, Persica! Ik had idd ook al bedacht dat mijn zaailing met het potje erover (zie laatste foto) maar als proefkonijn moet dienen...blijkbaar vinden ze de jonge spinazie erg lekker, dus we zullen zien. Ik zal tzt ook nog over wat andere zaailingen potjes zetten als test. Verder lijkt dat van die pissebedden me misschien toch ook niet onlogisch. Er hebben er altijd al veel in onze tuin gezeten; bij het ontmantelen van de oude 'stoep'tegels vorig jaar kwamen we hele kolonies tegen. Ook is mijn bak van zacht pallethout en zijn er in de tuin nog wel meer pissebedvriendelijke plekken, maar geen voedingsbron zoals een composthoop. Toen ik gisteren een van de betonklinkers optilde die op de rand lag, zaten er daar ook alweer een stuk of tien onder. Verder lees ik dat ze wel degelijk schade kunnen aanrichten aan jonge tere planten, en dat het kenmerkend is dat ze delen van de aangevreten zaailingen laten liggen. Dat zou dus kloppen met het beeld. Ik ga idd een aantal schuilplaatsen in de tuin maken (karton of omgekeerde bloempot) en dan de pissebedden en/of kevers weghalen. Vind het wel sneu om ze te doden; het zijn ook nuttige diertjes tenslotte. Pissebedden kan ik misschien in mijn wormenbak zetten? Dan doen ze nog iets nuttigs voor de kost:). Oh en ik las net ook nog dat je ze kunt lokken met omgekeerde, uitgeholde aardappel. Misschien een idee om ze daarmee weg te lokken van de bak? Wat denken jullie? Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Als Je veen grond hebt kan je ook last van veenmollen hebben. Zie je ronde gaatje in de grond met de maat van een dubbeltje? Graaf dan potjes in gelijk aan de bodem dan kan je ze vangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 simke ik DENK het niet (maar zoals nu blijkt weet ik niet veel)...geen ronde gaatjes in elk geval en sowieso dus geen 'echte' volle grond, maar een opgehoogde bak met MM-mix in een stadstuin. Ik ga de potjestest doen de komende weken en als de zaailingen onder de potjes ook verdwijnen, weet ik zeker dat het (kever)larven zijn. En moet ik...heel hard gaan huilen? Aaltjes uitzetten? Dat moet ik nog even bedenken. Ugh, ik heb in elk geval net een nest van 50-100 pissebedden ontmanteld onder de oude roos tegen de schuur, die ik zorgzaam met een laagje mulch had omringd:). Vind ze verder niet vies hoor, ik pak ze met de hand op, maar om je hand nou in zo'n wriemelende grijze hoop te steken... Ik heb er ongeveer 30 gevangen en in mijn wormenbak gedaan - die doet toch niet zoveel, dus de wormen kunnen best wat hulp gebruiken. De rest gaat in overleg met (lees: op streng bevel van) mijn vriend toch de GFT-bak in. Of misschien zet ik ze in een hoog bakje neer voor de vogels. Tenminste, als ik geen andere daders ontdek. Ik ga natuurlijk geen onschuldige pissebedden vermoorden! Schuldige daarentegen... Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Ik heb dat gelukkig nog niet meegemaakt sinds ik hier woon. Wel heel vervelend. Er staan bij mij ook een aantal kleine plantjes en die zijn nog heel. Er zitten hier heel veel pissebedden, dus ik ben verbaasd als dat bij jou ook van pissebedden is. Ik heb zelfs speciaal stenen voor de pissebedden liggen, voor mijn padje (die ik al een tijd niet heb gezien maargoed). Kan het ook nog zijn dat de duiven ze proberen te stelen maar dat ze het takje niet door het gaas krijgen en dat ze het dan maar laten liggen? Nouja, dat is misschien een beetje vergezocht. Hopelijk gaat het nu wel goed met die potjes er over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JannyH Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 oopissebedden kan of de slakkus gewonus natuurlijk slakken gewones! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Beetje van die blauwe, neeee niet die pillekes, korrelkes teegn de slakken strooien, niet veel want van eentje is een slak al dood. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Dankjewel Willy! Het bleek idd de naaktslakkus gewonus etterbakkus te zijn. In mijn piepkleine tuin houd ik eea. tot nog toe redelijk onder controle met biervallen, slakragen en een betonklinker:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Maar die hele kleintjes welke ge bijna niet kunt zien eten ook alles kapot hoor en daar zijt ge best met de korrels. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Heb 3 slakken van 5cm gevonden in mijn tuin vorige week. Geen idee hoe dat kan in een kleine stadstuin. Ze kunnen daar toch niet vliegen (we hebben overal hoge muren, dus zelfs de muizen kunnen er bijna nauwelijks bij). Ze waren lekker onder het oude zeil dat in de tuin aan het drogen lag (voor 2 weken )In ieder geval ze zijn nu kippenvoer geworden en ik heb rond mijn sla die blauwe korrels, want de plantjes zijn klein en zelfs 1 kleine slak kan al veel kwaad. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 De slakken kruipen gewoon door de muren heen, ondergronds. Het beste is een klein beetje korrels strooien langs de muren want die korrels zijn ook lokaas hé en ze trekken de slakken naar uw slaplantjes als ge die daarrond strooit, wat ze dan het liefst lusten???? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Ik heb een aantal reacties gelezen over veenmollen. Ik heb ze ook. Kwam er achter toen mijn gras niet meer wilde groeien en kale plekken kreeg. Toen ik over veenmollen las wist ik wat mijn gras vernielde. Kreeg een tip: vingerhoedje dubro in het gaatje en een scheut water. Ik ving er de eerste dag 93. Tweede dag 70. De teller staat inmiddels op 600 nog wat. (Tel kwijt geraakt) resultaat het gras staat er weer mooi bij. Maar elke dag nog 10 te vangen. Beschermd ? Ze staan in de rode lijst als kwetsbaar maar hebben pas de status beschermd als ze ook in de flora en faunawet zijn genoemd. En daar staan NIET in ! ! ! Dus vangen die jongens. Grappig was dat een merel mij bezig zag en ging mee doen. Ze ving er op een middag even 20 stuks !!! Een passerende vrouwtjes eend vindt ze erg lekker en staat vol ongeduld op mijn volgende vangst te wachten. Maar.....mochten er mensen zijn die deze krengen een warm hart toedragen ? Graag je adres ik bezorg door heel Nederland en kom er met liefde een honderd in je tuintje uitzetten. Meer hoeft niet want ze leggen zomaar 200 eitjes. Als je je gras wilt verruilen voor een zandbak dan zijn veenmollen je recept. En ik heb de ervaring dat ze zeker niet zeldzaam zijn. Bij mij niet in ieder geval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Als je ze levend kunt vangen dan kun je ze toch ook op een andere, wel geschikte plek uitzetten? En waarom zo agressief als er mensen zijn die ze wel zouden willen beschermen, dat is hun goed recht hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Graag je adres ik bezorg door heel Nederland en kom er met liefde een honderd in je tuintje uitzetten.Ja Hiero Heel graag Ik woonde vroeger in Gouda op het veen, en vind het prachtige dieren. Jeugdsentiment.Dus ik maak heel graag gebruik van je aanbod, ware het niet dat ik hier op het zand zit, maar anders ... Ik ben het met Yosha eens: wij hoeven toch niet alles maar uit te roeien en te vernietigen wat ons in de weg loopt?! Dan maar geen gazonnetje. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts