Wims Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Hallo, We hebben voor het eerst een kas. Kan men bij een periode van mooi weer ' s nachts de deur open laten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 absoluut, s' zomers laat ik de deur telkens op een kiertje ivm. verluchting. Zelfs nu zou ik dit reeds durven (bij warmere periode) http://www.tuinadvies.be/artikels/serre_verluchten_kas_luchten.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Ik heb 'm nu overdag altijd open en zodra de nachttemperaturen op zeker goed boven nul blijven gaat ie 's nachts op een kier. In de zomer dag en nacht raam en deur open. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 min/max thermometer brengt vaak uitsluitsel, overdag gaat hier alles al regelmatig open maar s'nachts is het mijns insziens toch nog veel te koud... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Hier alles open. dag en nacht. Eigenlijk al de laatste weken wel. 's Zomers gaat er helemaal niets meer dicht. In mei, wanneer het 's nachts nog eens +2 graden wordt, dat kan alles nog nét hebben he ? Zou er echte vorst komen, moet ik wel even naar de tuin ja. Dat heb ik ooit wel eens gedaan ja ( half uur rijden ), jaren terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Hier de deur en het raam open. De zijflappen, vanaf de grond tot ong. 1m hoogte, gaan pas open wanneer het boven de 20gr is. Dan is het in de kas al gauw boven de 40gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haidabeach Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Hmm, mijn serre (cheap ding) heeft maar 1 deur, durf die toch geen hele dag openlaten. Stel dat het gaat waaien dan vliegt heel dat ding weg vrees ik. Zouden mijn tomaten in de zomer dan echt kapot gaan van de hitte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik heb zelf geen kas maar kun je de deur in de zomer er gewoon niet volledig uithalen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Hier is de deur er inderdaad heel makkelijk uit te halen ( ik heb een schuifdeur ), maar waarom zou je dat willen ? Het is bij hele zware wind wel fijn dat de deur toch dicht kan, of bij zware slagregens die op de deurkant staat bv. Hier nog nooit de deur er uit gehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Omdat ik de kas op een paar stappen van de achterdeur heb, kan ik zo nodig een paar keer per dag de deur verder open of dicht doen. In de nacht gaat de deur nog steeds dicht, de bodemwarmte blijft dan langer hangen, het koelt minder snel af. Overdag: zonnig weer = deur open, maar bij weer als gisteren en vandaag, harde wind en regen/hagel, gaat hij niet verder open dan een paar cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Er zijn weinig perioden dat ik de kas niet een beetje, wat verder of helemaal open doe. 's Morgens is het eerste wat ik doe de deur van de kas open. Hoe ver? Dat hangt af van het weer. Het moet er niet te koud worden. 's Avonds als het kouder wordt, gaat de deur helemaal dicht of blijft op een kier open. Straks in de zomer blijft de deur open. Ik heb een automatisch raam dat ook regelmatig verluchtigt bij te grote warmte. Je proeft de atmosfeer in de kas en dan ontwikkel je wel een gevoel voor wat goed is. Ik denk beter te veel lucht dan te weinig. Het is mijn eerste seizoen. Ik ben nieuwsgierig hoe het gaat straks in de zomer. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Als ik op verlof/vakantie ben gaat het waarschijnlijk ook in België weer lekker warm worden, dus dan moet de plastic tunnelserre (zonder ramen) open staan maar als ik niet thuis ben kan ik moeilijk rekening houden met de wind... en geheel kapot waaien doet dat met 200% zekerheid als het hard gaat waaien en die deur is open. Dat rotding heeft ook maar aan 1 kant een deur, hoe los je nu zoiets op? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Voor mij is mijn automatische raam opener een indicator. Als die open begint te gaan gaat de deur ook open.Idem bij andere kas waarbij ik niet zo'n opener heb. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nurse Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Onze kas staat in mijn achtertuin dus kan er zo heen om hem open/dicht te doenToen onze kas er net stond had ik het raam op een kier staan begint het in de loop van de dag toch te stromen en ja hoor s'middags aardige schade. Als ik nu naar mijn werk ga 's ochtends doe ik het raampje open, kom ik thuis en is het erg warm dan gaat de deur ook open.Had een automatische raamopener maar die heb ik er afgehaald die houdt geen rekening met de wind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Als ik op verlof/vakantie ben gaat het waarschijnlijk ook in België weer lekker warm worden, dus dan moet de plastic tunnelserre (zonder ramen) open staan maar als ik niet thuis ben kan ik moeilijk rekening houden met de wind... en geheel kapot waaien doet dat met 200% zekerheid als het hard gaat waaien en die deur is open. Dat rotding heeft ook maar aan 1 kant een deur, hoe los je nu zoiets op? Er bestaan voor zonweringen controlers die ervoor zorgen dat een zonwering automatisch omhoog gaat bij geen zon, tijdens het donker en bij harde wind;http://www.noorlooszonwering.nl/bedieningen.htmlWellicht kan je zoiets gebruiken op de kasdeur in combinatie met een automatische opener.Op die manier staat je deur automatisch alleen open bij zonnig weer met weinig wind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts