Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appelbomen voor dummies

benetton

Recommended Posts

Hallo,

ik weet dat ik nogal vroeg ben met deze vraag, aangezien ik ze pas in het najaar zou planten.

Maar toch zou ik het graag al weten, ik wil dus 2 halfstam appelbomen in de tuin planten (die volgende maand wordt verhoogd + gras wordt gezaaid, na verbouwingen).

Ik zou graag appelboompjes hebben voor dummies, biologisch en ziekteresistent + zelfbestuivend?. Ik heb al wat opzoekwerk gedaan en denk dat de 'Ecolette' hier dan goed past, maar ik zou graag 2 verschillende boompjes hebben. Nu lees ik dat je bij sommige appelbomen moet kijken welk ras er dan goed bij past?

Dit zou ik dus niet weten.. Weten jullie welke appelboom goed zou passen bij de 'ecolette'? En die dus ook niet veel onderhoud nodig heeft (snoeien natuurlijk wel )

Groetjes,!

Een ware prutser/beginneling :P

hoi,

inderdaad moet je bij de meeste appelsoorten rekening houden met kruisbestuiving.

daar zijn wel tabellen voor. kwekerij de batterijen in ochten (nl) heeft deze:

http://www.batterijen.nl/appel

er wordt meestal aangeraden om twee soorten te kiezen die elkaar over en weer bestuiven.

de ecolette staat in deze lijst niet als zelfbestuivend, maar ik denk dat dat een vergissing is, want er is geen kruisbestuiver voor.

vergeet bij je keuze ook niet om te controleren of de betreffende soorten goed gedijen op jouw tuingrond (klei, leem of zand)!

succes ermee.

Tot nu toe vind ik dan alleen als goede :

- benoni

Ik heb alle appels opgezocht die passen bij de Ecolette en de Benoni komt denk ik het beste uit als appel voor een dummie

Maar inderdaad wat raar is, dat ik op beide sites wel goede bestuivers vind voor de Ecolette, maar in de andere richting lijkt de Ecolette voor geen andere boom een goede bestuiver... Raar he

Dank je alvast!

benoni zou niet mijn eerste keus zijn, als er een keus is tenminste.

volgens mijn gegevens is hij nogal schurft gevoelig. en er moest niets aan gedaan hoeven te worden behalve snoeien.

daarmee moet je dan jezelf de vraag stellen: hoeveel schurft is voor mij acceptabel. benoni is wel een lekkere appel met een specifieke smaak.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Ah hm, goed dat je het zegt, ik had nog niet gelezen dat hij schurftgevoelig is...

Zo blijven er natuurlijk niet meer veel makkelijke appelbomen over

Het enigste dat ik dan nu als oplossing zie is een sierappelboom? Ik zou dat wel doen hoor, maar vind het alleen jammer dat het geen eetbare zijn

Er zijn niet heel veel appels die aan je vraag voldoen, maar wel een paar. Ecolette en Rajka zijn beiden zelfbestuivende en resistente appels. Ecolette is een vrij klein, felrood appeltje met een knapperige friszure smaak. Rajka is een wat grotere rode appel met een zachtzure smaak. Ook Rosanna zou kunnen, maar die is twijfelachtig zelfbestuivend (ik lees er wisselende berichten over, en vandaar staat hij als niet zelfbestuivend op de site). Het zelfde gaat op voor Red Devil. Meer opties zijn er als je één van de eissen wegstreept. Als de boom niet zelfbestuivend hoeft te zijn, bijvoorbeeld omdat je een sierappel in de buurt plant of omdat een buurman ook een appelboom heeft, kun je bijv. Topaz of Santana aanplanten. Hoeft de appel niet persee resistent te zijn tegen meeldauw/schurft dan komt er een heel scala aan appels vrij zoals natuurlijk de alom bekende Elstar, Jonagold maar ook Notarisappel of Benoni.

Als je meer informatie zoekt over appelrassen kun je natuurlijk op mijn website terecht , maar wat ik ook een hele goede bron vind is http://www.orangepippin.com/ . Dat is een engelstalige site met enorm veel informatie.

Edit: oeps! Ik heb je beginpost helemaal verkeerd gelezen. Ik dacht dat je een zelfbetuivende ziekteresistente appel zoekt. Wat blijkt, die heb je al! Je wilt er alleen een tweede bij. Dat is een stuk makkelijker. Ik zou daar Topaz of Santana aanbevelen. Zijn heel goed resistente appelrassen met ook een goede smaak. Orangepippin heeft ook een mooie omschrijving van beide: http://www.orangepippin.com/apples/santana en http://www.orangepippin.com/apples/topaz

De originele post laat ik hierboven wel staan, misschien wel handig voor de meelezer.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Eigenlijk nu ik jullie reacties lees, hoeft dus de bomen niet zelfbestuivend te zijn, aangezien ik er 2 zou plaatsen? Ik heb nog geen bomen en zal er 2 plaatsen, maar ik dacht dat het zelfbestuivende bomen moesten zijn, aangezien ik er maar 2 zou nemen en ik denk niet dat er in de buurt mensen zijn met appelbomen... Maar dit hoeft dus niet?

Dan zoek ik dus 2 appelbomen die elkaar bestuiven en wel goed ziekteresistent zijn, want ik ben echt geen held in ziektes denk ik.. Ik heb dan wel een cursus snoeien gevold, maar dat is alles dat ik dan een beetje zou kunnen. Ik ben ook bang voor de ziektes aangezien ik geen pesticiden in de tuin zou willen..

Bedankt voor je reactie, ik zal straks die sites eens bekijken!

Als je twee bomen gaat planten heb je inderdaad geen zelfbestuivers nodig, zolang de twee rassen elkaar maar kunnen bestuiven. Als ik een combinatie mag aanraden: Topaz en Santana vind ík persoonlijk allebei lekkere appels. Maar smaken/meningen verschillen natuurlijk.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube