Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe wordt fruit rijp?

jokln

Recommended Posts

Wordt fruit rijp omdat er (zon)licht op de bladeren komt of heeft het fruit zelf ook (zon)licht nodig? En heeft fruit ook nog warmte nodig om rijp te worden? En als één deel van de boom/struik zon en/of warmte krijgt worden de vruchten van het deel dan in de schaduw staat dan ook rijp?

Ik vraag het uit nieuwsgierigheid maar ook omdat ik in een kleine tuin een aantal keuzes moet maken. Zo hangt mijn druif over een pergola en komen de druiven onder de bladeren te hangen. De druiven krijgen daardoor heel weinig zonlicht maar ook minder zonnewarmte maar de bladeren wel. Is dat gunstig of juist niet?

Ik heb verder een braam en pruimenboom die beiden voor een deel (de 1ste meter bij de braam en de onderste takken van de pruimenboom) in de schaduw staat. Kunnen de vruchten die in de schaduw staan rijp worden doordat het andere deel van de boom/struik wel genoeg warmte licht krijgen of gaat dit ten koste van het andere deel en kan ik deze vruchten/takken beter weg halen?

Leuke vraag!

Ik zou zeggen dat smaak (rijpheid) vooral afhangt van goede bodem en standplaats voor de plant, waardoor de vruchten kans krijgen om zich goed te ontwikkelen door de groeiprocessen van de plant zelf. Voldoende licht en warmte heeft dus vooral de plant nodig.

Maar bij vruchten die eigenlijk meer nodig hebben dan hier in Nederland in een seizoen kan (die stammen uit subtropische of warmere streken), zoals druiven, zal directe zon het suikergehalte waarschijnlijk nog wat verhogen (wenselijk voor wijn bijv.).

Zon/warmte op de vruchten is soms een laatste "boost", maar lang niet altijd gewenst. De "rijping" gaat dan wat kunstmatig en vruchten worden sneller over-rijp of slecht van structuur. Minder smaak, minder goed te bewaren. Appels die in volle zon hangen zijn misschien iets eerder, maar vaak niet zo lekker als die aan de zelfde boom wat meer tussen de bladeren hangen. Sommige vruchten die tegen het einde van het seizoen niet meer helemaal rijp worden (de laatste trossen tomaten bijvoorbeeld) kunnen door wat extra zon op de vrucht nog wel wat extra kleuren, maar de smaak zal het niet halen van die die op natuurlijke wijze uitgerijpt zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik kan puur vanuit ervaring vertellen:

heb 9 appelbomen:

1 staat in volle zon

4 in half schaduw

4 in volledige schaduw

die in volle zon is middelmatig qua bloesem, goed met appels erg snel zoet (eerder plukken dan aanbevolen, vaak eind september terwijl oktober wordt aangeraden)

half schaduw volgt netjes de richtlijnen

in volledige schaduw: heeft last van beurtjaren (of zal het de ras zijn???) bijvoorbeeld nu weer geen bloesem maar twee vorige jaren wel. Bloesem komt echt 2-3 weken later dan de andere boompjes. Zo zijn de appels ook pas eind oktober rijp begin november. Sommige appels rijpen niet helemaal af, maar met plukken leg ik ze nog even in de zon buiten... en dit helpt.

Ik heb vorig jaar bij 1 boompje in de volledige schaduw echt zelf uitgedund, daar rijpten de appels wel goed af maar echt pas in november.

Kortom: op alle plekken lukt het wat mij betreft maar meeste succes half schaduw.

Maar jij hebt net als ik een kleine tuin en daardoor ontkom ik niet aan bomen in de schaduw.

Overigens doet de Amandel Robijn het ook prima in de schaduw hier!! Maar die heb ik meer als sierwaarde....

Druiven doen het goed in de schaduw hier, maar heb dan ook Bianca en nog een andere die het goed doen in de schaduw.

Meer mensen deze ervaring met appelbomen?