lupos Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Mogen de courgette plantjes al naar buiten?, of moet ik nog even wachten? Lupos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Als je je plantje binnen hebt opgekweekt ( waar ik eigenlijk vanuit ga ) kan je nu beginnen met afharden.Laten wennen aan de buitenlucht.Als het plantje een paar dagen overdag buiten is geweest kan hij eventueel uitgeplant worden. Hou nog wel de weerberichten in de gaten!Het is nog niet eind mei, dus kans op vorst is er nog..En dat is funest. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ik ga ze vandaag ook voor't eerst buiten zetten om af te hardenIn enkele dagen plant ik ze uit. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ik heb ze al 4 weken buiten staan en de eerste courgettes zitten er al aan. Ze staan wel in een tunnel en met de afgelopen vorst heb ik er vliesdoek overheen gelegd en over de tunnel een oud gordijn. Buiten temp was hier in twente -8 graden en in mijn tunnel bleef het 7 graden boven nul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupos Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 Bedankt allemaal,ik heb 2 planten buiten gepoot (2dagen afgehard) 1 groene en 1 gele, op hoop van Zegen Maar nog genoeg achter de hand, die ik morgen moet verspenen, ze groeien de potjes uit en vertonen al 'knoppen' Ik heb 4 soorten..groen, geel, licht groen en ronde, zijn er nog meer kleuren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Ik heb dit jaar "witte". Op het eerste zicht is de courgette op de foto van het zakje zaad wit maar er zijn hier en daar wel nog wat sporen van lichtgroen. Gekocht bij vreeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KoenV Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Ik heb de mijne vorige week naar buiten gedaan zonder afharden, ze doen het uitstekend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupos Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 Ja Piet, ik heb ook wit courgettezaad gekocht vorig jaar, maar ze worden licht groen, de gele planten leveren wel echt gele vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almond Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Je hebt ook nog de "one ball", die is rond en geel met een groen stukje bij het steeltje Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Almond: Oude wijsheid: Hou je aan ijsheiligen, dat doe ik ook nog steeds, en het is altijd veilig...Als je de Courgette in de volle grond zet wil ik graag dat je ze de eerste dagen wel verwent. Dus graag een scheutje warm water (Huh warm ?? Ja! Gieter altijd gevuld wegzetten, zo kan je altijd warm water geven van een paar graden warmer dan rechtstreeks uit de sloot... Dat vinden jonge waterminnende planten fijner) En eventueel wat bemesten met koemest (korrels)... Succes! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almond Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ehm waarom richt je je post aan mij Anton? Bedoel je soms Lupos? Ik noemde nog een courgette soort/ kleur op voor Lupos en had verder geen vragen over courgettes Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 En de zogenaamde IJsheiligen zijn ook niet helemaal heilig, het kan ook zomaar daarná ook nog nachtvorst geven. Dit gebeurde twee jaar geleden nog in eind mei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Hier nog teveel wind dus ze gaan pas morgen de grond in. Zouden kunnen kapotwaaien met dit weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 En de zogenaamde IJsheiligen zijn ook niet helemaal heilig, het kan ook zomaar daarná ook nog nachtvorst geven. Dit gebeurde twee jaar geleden nog in eind mei. Uitzonderingen bevestigen de regel... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Een flinke wind uitschieter en het is ook "knak", dat is wel balen maar het gebeurd soms. Kan je ook wel weer oplossen om op een plaats te zetten waar het nooit zo hard waait, maar daar moet je dan ook wel een plek voor hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik heb altijd een emmer bij de hand voor deze situaties. Maar ik zeg erbij dat een Courgette vaak een gedrongen plant is en niet erg de hoogte in gaat... Veel last van de wind hebben ze niet als ze volwassen zijn. In het eerste begin kunnen ze wel wat fragiel zijn, maar ze groeien als de spreekwoordelijke kool.. Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditore2011 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 waarom een emmer? die kan toch echt de wind niet tegen houden en het knakken van de plant dan ook niet, lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Zag dat in de nacht van woensdag op donderdag 4 graden voorspeld wordt hier.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 De komende week zouden de temperaturen aan de grond boven nul blijven, al zijn ze vaak toch nog redelijk laag, zeker voor plantjes die altijd binnen stonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ik ben blij dat ik altijd dubbel zaai.Heb van alle 4 soorten nu 1 buiten, de andere nog binnen.op reserve Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 heb geen reserve, dus ze staan nog steeds op de knuffelkamer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ach, ik wilde het eens proberen.Zaai elk jaar dubbel trouwens. De mooiste en sterkste plant ik uit.Andere geef ik weg. Nu dus als back-up. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Courgette in de kas, wil dat nog een beetje? Moet je dan zelf actief helpen bij 't bestuiven? Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
lupos Posted June 12, 2015 Author Share Posted June 12, 2015 Ben een gokker, heb m'n courgette planten al heel vroeg buiten gezet, in een speciekuip in de achtertuin, ik heb al 4 mini courgettes daaraan!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Bij mij doen ze het uitstekend in de kas Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts