Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe courgette zaaien? Puntje naar beneden?

carsten888

Recommended Posts

Ik lees hier en daar dat je courgette zaden net als pompoenen met het puntje naar beneden moet zaaien.

Welk puntje? De kant die aan de vrucht vast gezeten heeft? Of de andere kant? Sommige zaden zijn juist aan de andere kant puntig.

Elders lees ik dat je ze plat op de grond moet leggen en daar dan aarde over.

Wat is het nou? Plat over overeind met punt naar beneden? En welke punt dan?

Of maakt dit misschien wel helemaal niets uit.

Eerlijk, nog nooit over nagedacht...

Ik zaai al jaren Courgette en Pompoenen en ik druk het zaadje gewoon een stukje in de vochtige potgrond. Want wat er gebeurd is dat de kiem naar het licht wil, en dat is tegenovergesteld aan de zwaartekracht, per saldo betekend het dat, zou je zaadje verkeerd om in de grond zitten, dat het kiempje gewoon naar boven groeit, dat is nou eenmaal de wet van de natuur... Het enige wat ik kan bedenken is dat het misschien net wat langer duurt voor je het kiempje boven ziet piepen.

Dus gewoon in de grond met dat zaadje en even laten broeien tot je wat boven ziet komen....

Ohw ja, doe er altijd meer dan 1, want dan kan er niks misgaan. Zo heb je altijd wel 1 mooi plantje om te planten. Let ook op hoeveel je ze gaat eten, want iedere week heb je er wel een paar. Zeker als je regelmatig oogst, gaat het hard...

Succes!

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Gewoon de grond in dit jaar zonder naar wat dan ook van richtingen en kanten te kijken. Nu maat hopen dat ze opkomen want het lijkt me zo lang te duren dit jaar (een dag of 5). Denk dat het bij pompoenen, net als bij erwten, belangrijk is dat ze niet te nat staan bij het zaaien.

En waarom kiemen die van mij dan niet? Ik heb zaadjes van de rankende courgette en net als vorig jaar, toen ik ze nieuw kocht kiemen ze heel moeizaam. Nu na tien dagen wachten gespiekt en twee waar niets mee gebeurd is en een een heel klein beetje gekiemd. Ik heb nu nog maar drie zaadjes over in het zakje. Nieuwe kopen maar of nog een poging wagen met deze laatste drie?

Op een gegeven moment wordt de kiemkracht minder, zoals blijkbaar bij jouw courgettezaadjes. Je zou de overige zaadjes nog kunnen proberen en lukt dat niet dan kun je nog altijd nieuwe halen.

Ik heb vorig jaar bv heel veel verschillende zaden gekocht van een bepaald merk en er kiemt bijna niets van. Zo jammer! Dit jaar probeer ik daar nog wat van en dan gooi ik ze weg.

Als je ze toch weg wilt gooien, gewoon alles lekker opzaaien.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Ja dat is waar. Maar zo jammer! Moet ze bestellen want rankende soorten zijn er bij ik weet niet gewoon bij het tuincentrum. En dus weer vertraging net als vorig jaar. En toen had ik uiteindelijk maar een heel karige oogst. Had er nu drie gezaaid dus dacht op safe te spelen. Maar nee...

het maakt absoluut geen verschil, het juiste antwoord was in de 2e post direct al gegeven. Om dat mooi gedemonstreerd te zien kunnen jullie eens kijken bij de Universiteit van Nederland, daar staat een college tussen waarin een professor precies mooi uitlegt hoe dat werkt!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

En waarom kiemen die van mij dan niet? Ik heb zaadjes van de rankende courgette en net als vorig jaar, toen ik ze nieuw kocht kiemen ze heel moeizaam. Nu na tien dagen wachten gespiekt en twee waar niets mee gebeurd is en een een heel klein beetje gekiemd. Ik heb nu nog maar drie zaadjes over in het zakje. Nieuwe kopen maar of nog een poging wagen met deze laatste drie?

Mijn rankende courgette kiemde ook nauwelijks tot niet,.. heb er geen plant aan overgehouden in ieder geval.

Zo ook de lang houdbare (kleine gele) courgette, kiemt ook erg moeilijk maar lukt uiteindelijk wel 1 op de 10 ofzo..

heeft iemand hier tips voor?

In mijn geval kan het niet door te weinig warmte en vocht komen. Ze staan in de kas en zijn goed vochtig. De pompoenzaadjes die ik tegelijk zaaide zijn ook wel uitgekomen. Ik heb nu de laatste drie zaadjes ook gezaaid. Afwachten maar!

Guest Bietje

nou, v/d week (9 mei) ook een courgette gezaaid en momenteel ziet hij er zo uit:

IMG691335151431588911.JPG

En ik heb er geen rekening mee gehouden dat ie op de een of andere manier moest worden gezaaid.