carsten888 Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik lees hier en daar dat je courgette zaden net als pompoenen met het puntje naar beneden moet zaaien. Welk puntje? De kant die aan de vrucht vast gezeten heeft? Of de andere kant? Sommige zaden zijn juist aan de andere kant puntig. Elders lees ik dat je ze plat op de grond moet leggen en daar dan aarde over. Wat is het nou? Plat over overeind met punt naar beneden? En welke punt dan? Of maakt dit misschien wel helemaal niets uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Eerlijk, nog nooit over nagedacht... Ik zaai al jaren Courgette en Pompoenen en ik druk het zaadje gewoon een stukje in de vochtige potgrond. Want wat er gebeurd is dat de kiem naar het licht wil, en dat is tegenovergesteld aan de zwaartekracht, per saldo betekend het dat, zou je zaadje verkeerd om in de grond zitten, dat het kiempje gewoon naar boven groeit, dat is nou eenmaal de wet van de natuur... Het enige wat ik kan bedenken is dat het misschien net wat langer duurt voor je het kiempje boven ziet piepen. Dus gewoon in de grond met dat zaadje en even laten broeien tot je wat boven ziet komen.... Ohw ja, doe er altijd meer dan 1, want dan kan er niks misgaan. Zo heb je altijd wel 1 mooi plantje om te planten. Let ook op hoeveel je ze gaat eten, want iedere week heb je er wel een paar. Zeker als je regelmatig oogst, gaat het hard... Succes! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik druk ze op hun zijkant in de grond, tegen het rotten. En dan steekt het puntje naar de zijkant. Nooit naar onderen eigenlijk. Gaat al jaren goed Maar onze varkens zaaien ze door er overheen te lopen na het eten, en ook dat worden mooie zaailingen Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik zaai courgettes,pompoenen,komkommers altijd op zijn kant,gaat inderdaad altijd goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik altijd puntje naar beneden, wel zo verticaal tegen het rotten. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Ik zaai ze ook op hun kant, in niet te natte grond, en geef pas meer water na opkomst. Ik zet ze warm maar niet in volle zon tot ze opgekomen zijn en dan gaan ze de koude bak in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 op hun zij omdat uit het puntje de wortel en de stengel komen, kunnen ze meteen de goede kant op(denk trouwens niet dat het uitmaakt, maarja, gevoel hè...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ik vertikaal met de punt naar boven. Niet goed, lees ik nu, maar alles is wel prima opgekomen. Zo leer ik ook weer bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mari Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Ah dat vroeg ik mij laatst ook af toen ik ze ging zaaien Ik had er een paar met de punt naar beneden en een paar op hun zijkant gezaaid. Lukte allebei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Wat een leuke vraag! Ik zaai al jaren met het puntje naar boven, en ik heb altijd mooie planten. Zo te lezen maakt het dus niet zoveel uit wat je doet, misschien tijd voor een testje? Wat het snelst opkomt? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Gewoon de grond in dit jaar zonder naar wat dan ook van richtingen en kanten te kijken. Nu maat hopen dat ze opkomen want het lijkt me zo lang te duren dit jaar (een dag of 5). Denk dat het bij pompoenen, net als bij erwten, belangrijk is dat ze niet te nat staan bij het zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carsten888 Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 misschien inderdaad leuk om eens een vergelijkende test te doen. Dank aan allen voor de vele reacties. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 moeder natuur is zo slim, ziet ze ons de zaden op allerlei manieren in de grond stoppen en dan grinnikt ze even....en alles kiemt gewoon lekker toch... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Gewoon de grond in met punt kont op zijkant gewoon zoals het komt en altijd een positief resultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 En waarom kiemen die van mij dan niet? Ik heb zaadjes van de rankende courgette en net als vorig jaar, toen ik ze nieuw kocht kiemen ze heel moeizaam. Nu na tien dagen wachten gespiekt en twee waar niets mee gebeurd is en een een heel klein beetje gekiemd. Ik heb nu nog maar drie zaadjes over in het zakje. Nieuwe kopen maar of nog een poging wagen met deze laatste drie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Op een gegeven moment wordt de kiemkracht minder, zoals blijkbaar bij jouw courgettezaadjes. Je zou de overige zaadjes nog kunnen proberen en lukt dat niet dan kun je nog altijd nieuwe halen.Ik heb vorig jaar bv heel veel verschillende zaden gekocht van een bepaald merk en er kiemt bijna niets van. Zo jammer! Dit jaar probeer ik daar nog wat van en dan gooi ik ze weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Als je ze toch weg wilt gooien, gewoon alles lekker opzaaien. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Ja dat is waar. Maar zo jammer! Moet ze bestellen want rankende soorten zijn er bij ik weet niet gewoon bij het tuincentrum. En dus weer vertraging net als vorig jaar. En toen had ik uiteindelijk maar een heel karige oogst. Had er nu drie gezaaid dus dacht op safe te spelen. Maar nee... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Waarom het niet kiemt kan veel zijnWeinig warmte. Te weinig vocht, kiemkracht zeer gering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 het maakt absoluut geen verschil, het juiste antwoord was in de 2e post direct al gegeven. Om dat mooi gedemonstreerd te zien kunnen jullie eens kijken bij de Universiteit van Nederland, daar staat een college tussen waarin een professor precies mooi uitlegt hoe dat werkt! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freya Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 En waarom kiemen die van mij dan niet? Ik heb zaadjes van de rankende courgette en net als vorig jaar, toen ik ze nieuw kocht kiemen ze heel moeizaam. Nu na tien dagen wachten gespiekt en twee waar niets mee gebeurd is en een een heel klein beetje gekiemd. Ik heb nu nog maar drie zaadjes over in het zakje. Nieuwe kopen maar of nog een poging wagen met deze laatste drie? Mijn rankende courgette kiemde ook nauwelijks tot niet,.. heb er geen plant aan overgehouden in ieder geval.Zo ook de lang houdbare (kleine gele) courgette, kiemt ook erg moeilijk maar lukt uiteindelijk wel 1 op de 10 ofzo.. heeft iemand hier tips voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 In mijn geval kan het niet door te weinig warmte en vocht komen. Ze staan in de kas en zijn goed vochtig. De pompoenzaadjes die ik tegelijk zaaide zijn ook wel uitgekomen. Ik heb nu de laatste drie zaadjes ook gezaaid. Afwachten maar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bietje Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 nou, v/d week (9 mei) ook een courgette gezaaid en momenteel ziet hij er zo uit: En ik heb er geen rekening mee gehouden dat ie op de een of andere manier moest worden gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts