Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gangenstelsel in moestuin

Recommended Posts

Ik heb gemerkt dat een of ander dier een zeer uitgebreid gangenstelsel in mijn moestuin.heeft gemaakt. Ik kan letterlijk nergens mijn hand in de grond steken zonder dat er een gang onder door loopt. Ik kan me zo voorstellen dat dit beest wortels en aardappels gaat aanknage. Dit is nu nog niet het geval omdat er nog geen knollen zijn gevormd, maar ik verwacht problemen. De gangen.hebben een doorsnede van zo'n 4 cm schat ik. In de winter heb ik mijn moestuinbedden bedekt met stro. Misschien heeft dit er iets mee te maken. Iemand enig idee waar ik mee te maken heb?

Bij ons zijn het de woelmuizen die de gangenstelsels maken. Maar heb weinig vraatschade van die beestjes.

Meer schade van de katten op het terrein die op die woelmuizen jagen en de grond daarvoor behoorlijk omwoelen.

Wortels van planten die gelijk hoe in zo een tunnel terecht komen sterven af gewoon omdat het dier er aan knaagt, ze afrukt omdat ze in de weg zitten of zelfs omdat ze in de lucht hangen en daardoor opdrogen.

Hier zijn de mollen ook weer terug, gisteren de eerste gangen gezien in de serre, straks een val zetten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ik vrees terug voor ratten.

Ik heb in mijn kas wel worteldoek liggen, maar waar de planten staan heb ik een X erin gesneden zodat de wortels door kunnen groeien in de "gewone" grond.

De rattenvanger heeft al een satéetje gif gelegd, maar tot hiertoe nog geen doden gevonden.

Wat naar het schijnt ook helpt tegen woelmuizen is een toestel die CO aanmaakt en deze via een leiding in de gangen pompt waardoor de muizen/mollen/ratten in de gangen sterven. Door de geur van de lijken zal je ook niet gauw terug ongedierte in die gangen krijgen.

Uitlaatgassen van bv je auto lijken mij even effectief te werken.

Mijn poes draait wel overuren, heb al een behoorlijk aantal muizenlijkjes voor mijn deur gekregen.

(woel-)muizen kunnen wel degelijk grote schade veroorzaken. Zoonlief heeft hier aan h begin een behoorlijk effectief middel gebruikt. Gang voor gang heeft hij de tuinslang een halve meter erin geworsteld, kraan aan, klaar staan met de schop en zodra de muizen naar buiten komen ze doodslaan. Bij is er erg druk meegeweest maar tot nu toe lijken de muizen niet terug te komen. Het gras is op de kapotgebeten stukken aan het herstellen en m'n pompoenrek staat ook weer stevig. Wellicht ergrigoreus aangepakt maar er gingen hier hele stukken land kapot. Ook m'n moestuin was al aangedaan.