Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Regenwater wel of niet gebruiken (asbest)

Fleur

Recommended Posts

Goede avond allemaal,

Vanavond moest ik er ineens aan denken dat wij asbest golfplaten op het schuurtje hebben liggen.

De golfplaten bij mij zijn wel helemaal heel voor zover ik het heb kunnen zien

Het betreft een huurwoning.

Nu vraag ik me af of het wel veilig is om het regenwater wat via dat schuurtje in de regenton terecht komt te gebruiken voor mijn moestuintje.

Voor zover ik weet niet.

Asbest wordt pas echt gevaarlijk wanneer deze verstoft of vervezeld en ingeademd wordt.

Met asbest wat verwerkt is in isolatie voor buizen moet je het meeste oppassen omdat dat heel snel verstoft (het meeste daarvan is inmiddels gesaneerd).

Met asbest in vaste vorm zoals bijvoorbeeld de golfplaten is er het minste risico, het spreekt denk ik voor zich dat je daar niet in moet gaan boren of zagen.

Wij hebben onlangs een schrijven gehad dat er kans is dat er asbest in onze woningblokken aanwezig is.

Daar wordt ook in vermeld, zolang je er verder afblijft (dus niet schuren, boren, zagen e.d.) dan is er geen gevaar en hierom wordt er verder niets mee gedaan.

Ik heb vroeger asbestsanering gedaan en wist alle soorten uit mijn hoofd en de risico gradaties, helaas is dat alweer lang geleden, dus wil je daar meer over weten, dan zal je even moeten Googelen.

bedankt voor je antwoord Frans D,

Zo'n brief heb ik idd een half jaar terug ook gehad na een onderzoek van de verhuurder.

Bij ons zijn het alleen de golfplaten op de schuurtjes.

In de brief stond erbij als ik het me nog goed herinner dat er nu nog niets aan gedaan wordt, en dat men het later aan gaat pakken.

Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden omdat ik nooit iets eetbaars in de tuin had staan.

Maar ja vroeg het me af, gezien men er misschien niet vanuit gaan dat mensen ook groenten kweken in de tuin.

Ik ga het nog verder via internet proberen uit te zoeken.

Ik zei "voor zover ik weet niet".

Had je vraag verkeerd gelezen en bedoelde te zeggen; dat voor zover ik weet het geen probleem moet zijn dat regenwater te gebruiken.

De kans dat er vezels met het regenwater meekomen, is nagenoeg niet aanwezig.

Asbest werd juist gebruikt vanwege zijn sterkte en hoge slijtvastheid.

En zelfs al komt er een vezel mee, dan geeft dit stukje aan dat de plant geen asbest opneemt;

Eventuele asbestvezels worden niet opgenomen door de plant

https://www.venray.nl/Inwoners/Bouwen_en_wonen/Asbest

Wanneer een gemeente dat vermeld, dan is zoiets meestal wel eerst goed uitgezocht wegens aansprakelijkheden.

Er zal ongetwijfeld nog best veel asbest aanwezig zijn in en op oudere schuurtjes bij volkstuinen.

Zo heb ik je antwoord ook gelezen Frans D, en idd men zal het neem ik aan idd eerst wel goed uitzoeken voor men dit soort dingen op hun site vermelden dat de vezels niet door de planten worden opgenomen, maar erop kunnen liggen.

Nu was ik ze toch wel erg grondig, gezien het feit dat ik ook zeker wil zijn van het feit dat ik niet een slakje of zo mis

Dank je voor die link overigens, daar wordt duidelijk uitgelegd wat voor risico's er zijn of niet etc.

Al dat gezever over asbest mensch toch.

Asbest is een delfstof, komt dus zo voor in de natuur en is dus een natuurproduct, geen chemische boel of brol.

Wie is er ooit ziek geworden van asbest??? Juist, de arbeiders in de asbest verwerkende fabrieken en de dichtste buren, dus die mensen die met het asbeststof in aanraking kwamen en het DAGELIJKS inademden.

Alles word fel overroepen hoor.

Toen ik een jaar of tien was wist mijn vader me al te vertellen dat ge nooit in asbestplaten mocht boren of zagen! Een gat werd er in geslagen met een spijker en een hamer, om een plaat af te korten werden er op een lijn veel gaatjes in geklopt en dan brak die plaat op de juiste plaats.

Toendertijd schreven we 1950 hoor!

Asbestose krijgt ge niet door eens een vezeltje op te eten zulle maar door er duizenden in te ademen! Leer uw lesje eens zeg voordat ge begint te janken.

Als ik jullie zo lees dan ben ik veertig jaar geleden al aan kanker overleden en begraven!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Sorry Willy ik waardeer je mening, alleen wie jankt er hier??

Ik vind het een belangrijke vraag die gaat over of het wel gezond is en of dat een risico met zich mee brengt.

Het is algemeen bekend dat asbest niet gezond is en je er beter niet mee in aanraking kan komen.

Ja dat wij een minder groot risico zullen lopen omdat we er niet dagelijks mee werken wil nog niet zeggen dat je het dan maar naast je neer moet leggen toch.

de hechting van asbestvezels in golfplaten wordt wel minder als ze ouder worden

een kennis (met golfplaten van 30 jaar oud op een schuurtje) deed een test met een stukje plakband en stuurde dat op voor onderzoek, resultaat was dat er vezels op het plakband zaten

hij kreeg het advies ze toch maar voorzichtig te verwijderen en ingepakt in te leveren bij de milieustraat

als er trouwens iets nieuws op het dak komt wordt glasvezelplaat of epdm geadviseerd en geen bitumen als je het water daarvan wilt gebruiken; er loogt toch altijd een beetje uit

Dank je Rob O, de huizen zijn van 1987 en dus 28 jaar oud, zoals ik dus lees kunnen er al asbest deeltjes mee het regenwater inlopen.

Gezien het feit dat men zegt via de link dat de planten geen asbest opnemen en kan ik dus mits ik de groenten heel goed schoon was gewoon blijven eten.

Zie eens op Wiki wat er daar over asbest word gezegd.

Asbest doet ons enkel kwaad wanneer ingeademd, opgehoeste en ingeslikte vezels verlaten het lichaam via het maag-darm kanaal.

Er is indertijd heel wat ophef gemaakt over asbest en er is grof geld aan verdiend, belastinggeld.

Gebonden asbest uit brandisolatie wat volledig beschermd in gebouwen aanwezig was moest verwijderd worden enkel en alleen voor de subsidies en de corruptie.

En zo gaat het dikwijls, eerst de mensen bang maken en hen dan doen betalen voor de zakkenvulderij.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Willy, voor een heel groot deel ben ik het met je eens. Mensen worden voor veel zaken onnodig bang gemaakt (bacteriën etc.), kan best zijn dat geldelijk gewin een rol speelt.

Echter, bij inademing van asbest is 1 deeltje al genoeg om tot schade te leiden. Asbest is nu net een van die kankerverwekkende stoffen die niet dosis-afhankelijk is: je wordt van 1 deeltje dat verkeerd terecht komt net zo ziek als van een heleboel deeltjes. Hoe vaker zo'n deeltje in je longen terecht komt (bijv. bij arbeiders die er mee werkten), hoe groter de kans dat je kanker krijgt, vergelijkbaar met Russisch roulette. Geen reden om voor alles panisch te zijn, maar het lijkt me niet meer dan verstandig om geen onnodig risico te nemen.

Ter informatie: er zijn aanwijzingen dat asbest ook leidt tot meer maag- en darmkanker (ook daar komen de deeltjes dan mee in aanraking). Aangezien planten geen asbest opnemen, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Lijkt me wel handig om dan de planten via de wortels water te geven (gieten) ipv het herhaaldelijk op de hele plant te vernevelen. Maar dat is uit oogpunt van waterbesparing sowieso een goed plan.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

asbest verweren helaas en dan komen de asbest deeltjes vrij. in nederland bleek bij onderzoek rondom oude schuren met asbest golfplaten dat in de boden flinke hoeveelheden asbest deeltjes zijn gevonden. Men gaat dan ook saneren, als er geld is voor gevonden. in oost nederland zijn vele boeren wegen opgehoogd met afvalasbest. er is daar ook een verhoogde kans op buikvlieskanker.

Asbest is inderdaad een natuurprodukt , maar dat is plutonium, arsenicum en cadmium ook. En dan heb ik het nog niet eens over dat heerlijke heroine.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

SuusP, ik had het niet beter kunnen omschrijven dan hoe jij het hier neer zet.

Ik ben niet zo heel snel bang, alleen vind ik het belangrijk om hier serieus over na te denken en er voor zover het kan er verstandig mee om te gaan.

Heb nog een dochter hier die nog een leven voor zich heeft en daardoor hier niet voor mijn kop in het zand te steken.

Jou tip is overigens die tip waar ik heel gek genoeg nog niet eens opgekomen was en ik ga vanaf nu dan ook zeker op die manier mijn planten water geven.

Ik moest toch de woningbouw bellen voor een klusje en heb die vraag ook daar neer gelegd en wat me dan tegen valt is dat ze mij niet eens daar duidelijk antwoord over geven konden.

Willie de wetenschap blijft zich uitbreiden en daardoor is men vroeger ook zonder te weten hoe gevaarlijk het was voor de gezondheid ermee gaan werken.

Tuurlijk worden we vaak bang gemaakt over van alles en nog wat etc., en worden mensen vaak onnodig op kosten gejaagd hierdoor.

Neemt niet weg dat ik het als ouder mijn plicht vind dit wel uit te zoeken voor de gezondheid van mijn dochter ( mijn eigen gezondheid is me ook lief hoor daar niet van, alleen dat van haar net wat meer)

Bovendien als het niet zo schadelijk zou zijn dan was het ook vast niet zo per wet geregeld dat alle asbest in meen 2024 verwijderd moet zijn.

aalterse-willy,

je gedachten over en je uitspraken over asbest zijn naar mijn mening een beetje kort door de bocht.

maar dat zal de combinatie zijn van de asbest uit de jaren 50 waar je aan bloot gesteld bent en het spul wat in je glas zit.

asbest is vieze troep, dus weg ermee uit je leefomgeving.

stof, fijnstof, asbestvezels, roetdeeltjes en dat soort dingen zijn echt niet gezond voor een mens.

Hortus est amicus meus.

Asbestvezels in je regenton zijn totaal onschadelijk (als ze er al inzitten, dan zal de concentratie heel laag zijn). Je kunt het water gewoon gebruiken voor je planten. Zoals al gezegd vormt asbest een gezondheidsrisico bij inademing en dan ook alleen maar als de blootstelling langdurig is. Asbestvezels zijn onschadelijk als je ze doorslikt! Bedenk dat er ook in de lucht die je nu inademt ook al asbestvezels zitten omdat asbest een natuurlijk materiaal is.

Er is niets mis met je vraag Fleur, Asbest is en blijft een gemeen goedje en beter duidelijkheid, als twijfel.

Verder zie ik ook geen reden het onder de mat te schuiven "van alles wordt overdreven".

Ik heb destijds (jaren geleden) tijdens m'n asbest sanering cursus foto's gezien van asbestlongen die best wel indruk hebben gemaakt.

En het stopt niet alleen bij slachtoffers in de directe omgeving van de fabrieken.

Wat te denken van de mensen in de bouw die ermee hebben gewerkt en het werd nog in vele andere producten gebruikt (zoals kachels).

Asbest eist nog steeds duizenden slachtoffers per jaar en dat zal voorlopig nog wel door blijven gaan door de vrij lange incubatie tijd* (zomaar 30 jaar).

Dus zelfs al zou men op dit moment een manier vinden, waarbij er geen asbestdeeltjes meer worden ingeademd, dan kan het zomaar nog meer als 30 jaar duren eerdat de laatste asbestslachtoffers zich aandienen.

Het gevaar zit hem vooral in de grootte van een asbest deeltje, waarbij geldt des te kleiner des te gevaarlijker.

De kleinste deeltjes worden door de longen ingekapseld, dat is een normale reactie om het lichaam te beschermen.

Worden het echter teveel deeltjes, dan blijven er op den duur geen longblaasjes genoeg meer over voor de zuurstofuitwisseling.

En gebonden hoeft niet per definitie te zeggen ongevaarlijker.

Golfplaten hebben vrij grote vezels, vandaar dan ook dat deze mogen verwijderd, zonder dat er een tent overheen moet worden gebouwd.

De gebruikte asbest die gebruikt werd voor de isolatie van buizen heeft zeer kleine vezels (de gevaarlijkste vorm).

Bovendien verpulvert deze heel snel bij aanraking, dus zo'n vaste vorm kan je al helemaal niet laten zitten.

Oftewel met dat preventief ruimen is niets mis, de prioriteit heeft altijd gelegen op de gevaarlijkste vormen en de minst gevaarlijke pakken ze past als laatste aan (grove vezel, vaste vorm).

* incubatie tijd: tijd van besmetting, tot de eerste ziektebeelden.

Kijk ik werk ook niet graag met of aan asbest maar ik denk dat Willy toch ergens een punt heeft. Moest asbest echt zo gevaarlijk zijn dan zouden de mensen bij bosjes neervallen.

In preventiemateriaal lees je vaak dat één vezel inademen later kanker kan veroorzaken maar minder gekend is dat je er quasi continu aan blootgesteld wordt. In stedelijk gebied gaven metingen vroeger duizenden asbestvezels aan per kubieke meter lucht, in drukke tunnels liep dit zelfs op tot vele tienduizenden vezels per kubieke meter. Ook in leidingwater kan asbest zitten, in Nederland bestaat een kwart van het waterleidingnetwerk uit asbest.

Moraal van het verhaal is denk ik dat je er geen domme dingen met moet doen maar ook niet panisch moet zijn voor enkele platen die op een dak liggen. Ja je kan er ziek van worden maar tenzij je heel je leven met weinig bescherming aan asbest gewerkt hebt is die kans erg klein.

als asbest gevaarlijk zou zijn zouden mensen met bosjes neervallen?

mensen vallen ook met bosjes neer. alleen pas een jaar of 30 na dato want asbest is een sluipmoordenaar.

elk jaar +-750 doden ten gevolgen van asbest (dat zijn dan alleen de bewezen vormen, bijvoorbeeld de maag/darmkanker wat suus eerder al ter sprake bracht is hier niet bij meegerekend. het aantal ligt waarschijnlijk nog veel hoger. )

Even voor het idee in 2013 kwamen er 570 mensen om door verkeersongevallen.

nu is het wel zo dat de slachtoffers van nu waarschijnlijk nog in aanraking zijn gekomen met asbest voor het verbod in 1993. de effecten daarvan worden pas tussen 2017 en 2027 verwacht. daarna pas zal blijken of het verbod van 1993 voldoende is.

Het zijn er helaas zelfs wat meer op jaarbasis;

In Nederland sterven volgens de Gezondheidsraad jaarlijks naar schatting zo'n 1600 mensen aan asbestziekten.

In het afdoen met; alleen als je je hele leven onbeschermd met asbest hebt gewerkt, dan is er kans dat je ziek wordt, geloof ik niet.

Daar is het aantal slachtoffers door de loop der jaren heen, gewoonweg veel te hoog voor.

Een korte blootstelling aan de verkeerde asbestvezel in een grotere hoeveelheid is al voldoende.

Voor het blootstellingsniveau van asbest, waaronder er geen verhoogd risico op kanker of mesothelioom zou voorkomen, is er geen veilige grens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest

Uiteraard beperk je best je blootstelling, ik weet ook wel dat er geen veilige ondergrens is. Maar in een gemiddeld staal lucht zitten er nu eenmaal tien tot enkele honderden vezels asbest per kubieke meter. Elke dag adem je zonder dat je het weet met gemak enkele honderden tot duizenden vezels asbest in. Vandaar dat ik dat vezeltje asbest een beetje wil relativeren, bij een lage blootstelling en bij correct gebruik en behandeling van asbestplaten is de kans dat je daar ooit ziek van gaat worden zeer klein.

Precies Frans D en Loes, die aantallen zijn al hoog te noemen en dan vraag ik me af dat het werkelijke aantal niet hoger ligt.

Ik ben niet gerust op het feit dat er nog asbest aanwezig is in huizen, schuurtjes, vloerbedekking en waar al niet mee.

Helaas kan je niet alles voorkomen, zoals asbestdeeltjes inademen terwijl je er niets tegen kan doen, zoals vermeld wat er bv in de lucht zweeft.

Neemt niet weg dat ik het als een plicht ervaar als ouder zijnde om hier goed over na te denken en info over in te winnen gezien de twijfel die ik heb over dat regenwater te gebruiken.

Van mij mag het iig snel 2024 zijn, het jaar waarin men verplicht is alle asbest verwijderd te hebben ( als ik het goed onthouden heb iig)

We moeten met ons allen dit probleem niet willen laten zitten voor onze kinderen en achterkleinkinderen.

in 2024 zou alle asbest dat aan weersinvloeden wordt blootgesteld verwijderd moeten worden. de dakplaten bij jou dus wel.

maar bijvoorbeeld de ventilatie koker in mijn woning niet (deze is alleen met slopen te verwijderen dus sealen is veiliger).

Uiteraard beperk je best je blootstelling, ik weet ook wel dat er geen veilige ondergrens is. Maar in een gemiddeld staal lucht zitten er nu eenmaal tien tot enkele honderden vezels asbest per kubieke meter. Elke dag adem je zonder dat je het weet met gemak enkele honderden tot duizenden vezels asbest in. Vandaar dat ik dat vezeltje asbest een beetje wil relativeren, bij een lage blootstelling en bij correct gebruik en behandeling van asbestplaten is de kans dat je daar ooit ziek van gaat worden zeer klein.
relativeren en roepen dat het niet schadelijk is omdat mensen niet met bosjes neervallen zijn naar mijn idee 2 verschillende dingen.

Het zijn er helaas zelfs wat meer op jaarbasis;

In Nederland sterven volgens de Gezondheidsraad jaarlijks naar schatting zo'n 1600 mensen aan asbestziekten.

klopt, dat is de schatting. zoals ik al zei ligt dat getal vele malen hoger. de 750 zou het bewezen aantal zijn (voornamelijk longkanker en long/buikvlieskanker).

Met die platen ben ik het eens, zie ook mijn eerdere berichten daarover.

Het kunnen ziek worden van asbest, gaat voornamelijk over de grootte van het deeltje.

Daarbuiten: als je daadwerkelijk hoge concentraties vezels per dag inademt, dan is er sowieso kans op stoflongen.

Op het internet vind ik terug dat die concentraties juist laag zijn en (de kans op) hoge concentraties alleen binnenshuis ingeademd kunnen worden.

• 1 year later...