Fleur Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 gelukkig zag ik net hier hoe je pepers kan toppen zodat de plant wat steviger komt te staan.Nu heb ik geen pepers maar wel paprika planten die ik dus ook op die manier zou kunnen toppen.dus als ik alles goed gelezen heb en heb net het filmpje ook bekeken zou ik dus nu mijn paprika's kunnen gaan toppen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik top mijn paprika's nooit. groetjes jessica Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik ook niet... en toch erg mooie struiken waar al menig liefhebben aangenaam verrast naar stond te kijken (kan ook beginnersgeluk zijn hoor )Maar zou je die nu al toppen dan? Die lijken mij toch erg klein om te toppen. PS: Pepers = paprika en paprika = peper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik zou ze ook niet toppen.Hoe lang staan ze al buiten in hun pot?Die plantjes zullen zich aanpassen aan hun nieuwe woonst en gaan harder/steviger worden.Hou de potgrond vochtig maar zeker niet nat.Paprika's kunnen heel goed tegen droogte maar te natte grond kan de wortels beschadigen. (vooral bij jonge plantjes is dat zo) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Itoero ze staan sinds 17 mei volgens mij dag en nacht buiten in de foliekas, daarvoor heb ik alles denk ik wel een maand iedere dag naar buiten en binnen gesleept om ze af te harden. ( foliekas is wel de rits van stuk dus hij is niet volledig gesloten)Ze zouden steviger en wat kleiner blijven en leek me bete voor in de kas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Hebben ze die ondersteunng echt nodig?Zonder ondersteuning wordt het stammetje sterker.Als de plant groter is en vruchten begint te maken kan je opnieuw ondersteunen.Wat extra kalium zal het stammetje ook versterken.En je kan de kiemblaadjes verwijderen en meer potgrond in de pot doen of de plantjes wat dieper in de grond planten. (zoals met tomaten vaak wordt gedaan)Je krijgt dan iets stevigere plantjes die die nog geen ondersteuning nodig hebben. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 De ondersteuning hadden ze nog niet nodig, die had ik er vast bij gezet zodat ze wat beter in de pot stonden vanwege het steeds verslepen van de planten tijdens het afharden.Ik heb de stokken even weggehaald en alles blijft gewoon netjes staan.Er zijn paprika planten bij die al eerder gezaaid waren en een stuk of 10 goede bladeren hebben, daar zie ik ook een begin van zij scheuten aan komen.De andere hebben net 4 tot 6 goede bladeren. Ik heb de planten Biologische moestuinmest voor groenten en fruit gegeven (pokon), zit daar niet genoeg kalium in? de samenstelling van de meststof is5 % stikstof totaal5% fosforzuuranhydride10 %kalium oxide2 % magnesium oxide43 % organische stof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik heb voorlopig nog niet getopt , is ook mijn eerste jaar .Misschien ooit wel eens proberen . Maar ik vraag me wel af met te toppen krijg je daar geen tijdelijke stilstand door . En welke soort (hoeveel dagen de plant nodig heeft van bloem tot rijpe vrucht). Maar is het niet al ruim laat om de planten nog te toppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Ik heb geen idee Waaslander, het is het eerste jaar dat ik me bezig hou met het kweken van groenten en fruit.AH heeft iig wel heel veel los gemaakt bij me, had niet gedacht het zo leuk te vinden. Gezien het feit dat het eenjarige planten het zijn ( denk ik altans) zou je denken dat het niet te vroeg is om ze te toppen.Wie weet zijn er mensen bij die dat ons vertellen kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Waarom zou je toppen? Paprika's, (ook de punt) vertakken vanzelf zodra de eerste bloempjes komen, is mijn ervaring. Ik top nooit en heb elk jaar (afhankelijk van het weer want ik heb geen kas) een heel mooie oogst van grote paprika's.Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Ik heb zelf drie paprika planten, heb er één van getopt (tweede mooiste) toen die ongeveer potlooddik was. Je merkt wel dat daar de groei in de oksels veel groter al van is, de andere staan natuurlijk al hoger. Hopelijk kan ik later dit seizoen iets meer zeggen over de oogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Zie niet in waarom je zou toppen. Na het eerste bloempje splitst je plant zich sowieso in 2 stengels? En daarna zullen deze stengels zich opnieuw splitsen na ieder blad. . Normaalgezien hou ik 2 stengels aan, maar je kan er ook 3 aanhouden bij zeer groeikrachtige planten. Wat je wel kan doen is het bloempje verwijderen om meer groeikracht bekomen.Zie ook hier: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 Ik ben benieuwd Simone wat je bevindingen straks zijn.Tjaa ik las het bij die andere topic over pepers en vandaar uit dacht ik dat dat hier wellicht ook praktischer zou zijn als die compacter maar ook steviger zou komen te staan zodat die geen of nauwelijks ondersteuning nodig zou hebben als die groter wordt.Ik heb natuurlijk genoeg paprika planten staan waarin ik dit ook kan testen.Geloof dat ik 10 planten heb en kan het dus bij 1 plant gewoon proberen en zien wat beter gaat hier Dries, dank je voor die tekening met uitleg, die heb ik eerder bekeken en geen idee meer bij welke site het was Misschien ga ik zoals ik net al schreef de meeste planten behandelen zoals bij je uitleg en er 1 gebruiken als een soort van test plantje met toppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Bovenstaande tekening geplaatst door dries_86 is te vinden als handleiding paprikateelt bij plantaardig.com. http://www.plantaardig.com/groenteninfo/paprikaonderhoud.htm Ik heb mijn in januari gezaaide paprika wel getopt en dat leverde een mooie compacte paprikaplant op die nu vol bloemen staat. Het was anders een lange slungel geworden. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 20, 2015 Author Share Posted May 20, 2015 mm zoals jij je planten omschrijft zo zou ik ze ook graag zien.En was dat ook een Yolo Wonder of een ander ras?, weet niet of daar verschil in groei in zitIk heb de mijne in febr. en een paar in maart gezaaid en die van febr. die beginnen nu zij scheuten te krijgenKijk die site bedoel ik dus, ik ben overal volgens mij wel geweest en dan vergeet ik die soms op te slaan en zal je altijd zien dat je het niet meer terug kan vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 ik top mijn paprika plant expres niet, heb liever een lange slungel die de hoogte in gaan. heb een klein tuintje dus ruimte in de breedte is beperkt. zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren, er is geen goed of fout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freya Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 ik vond dit wel handig: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/paprikaonderhoud.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 ik vond dit wel handig: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/paprikaonderhoud.htm Zal me er eens in moeten verdiepen bij wat meer tijd ,is toch zeker niet voor dit jaar . Maar zitten voor mij toch wat tegenstrijdigheden in op het eerste zicht . Ik dacht juist dat gesnoeid werd om stevige minder hoge mooie vertakte planten te krijgen . En nu lees ik dat ze de zijscheuten de eerste 20 cm dieven . Dus eerst de plant aanzetten tot in de hoogte te groeien als er zijscheuten inkomen en als de plant dan de hoogte in gaat kop er uit . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KoenV Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Heb er een paar getopt en een paar niet, telkens van verschillende soorten.Enigste verschil totnutoe is groeiachterstand bij de getopte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 De getopte paprikaplant gaf in 2015 iets vlugger oogst (niet noemenswaardig), voor de rest heb ik weinig verschil gehad behalve dat de getopte wel compacter was en niet zo hoog. Aantal paprika's was ongeveer gelijk. Echte conclusies kun je natuurlijk niet trekken aangezien ik daarvoor te weinig paprika zet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pfeffer Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Toppen heeft alleen nut bij een lang groei seizoen (verwarmde kas) in mijn ervaring. Bij pepers heeft het echter wel veel nut (kleinere vruchten.. bij toppen forceer je meer nieuwe groei van vertakkingen = meer bloesem > meer pepers). Bij paprika's is de beperkende factor eerder voeding ivm grote vruchten. Dan kan je wel veel vertakkingen hebben, maar dan krijg je eerder problemen met oa vruchtzetting (flowerdrop, blossom end rot etc) en vruchten (lange rijptijd) Hierdoor is je eindstand niet beter dan zonder toppen. Bij pepers kan je je oogst echter makkelijk verviervoudigen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 8, 2016 Share Posted February 8, 2016 Ik plant paprika's in volle grond en top ze normaal gezien niet. Vorig jaar toevallig wel omdat ze na het uitplanten redelijk gehavend werden door een voorjaarsstorm. Een deel niet getopte planten stond toen binnen en bleef nadien op het terras in emmers staan. Die hebben eerder vrucht gedragen dan de getopte exemplaren die tijd nodig hadden om opnieuw uit te lopen. Uiteindelijk hebben de getopte paprika's het niet veel slechter gedaan, maar als het najaar minder zacht was geweest, dan was de oogst maar klein geweest. Het duurde nl. een stuk langer voor ze kleurden en begonnen af te rijpen. Ik vraag me dus af of het veel zin heeft voor paprika's die niet in kas worden geteeld. Mijn Spaanse pepers daarentegen top ik na het uitplanten (ook in volle grond) wel een stukje in. Die planten zijn fijner gebouwd dan paprika's en toppen geeft daar een bossiger resultaat, meer bloemen en meer pepers en struikjes die steviger in elkaar zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts