Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bladluis Andijvie?

Recommended Posts

Goedenavond.

Even het volgende.

De meeste zijn wel bekend met het AH moestuintje denk ik zo?

Goed, ik heb dus een andijvie die al aardig in de groei is, so far so good.

Hij staat in een plastic pot, en deze verplaats ik dus van binnen naar buiten, en buiten naar binnen, vandaag stond deze buiten.

En zo vandaag constateerde ik op wat ik denk is bladluis onder en tussen een aantal bladeren.

Het is een heel heel klein beestje wat een beetje wittig tot gelig gekleurd leek te zijn met iets van voelsprietjes?

Ik heb deze door middel van een nat wattenstaafje het meeste weg kunnen halen, maar er kroop er nog 1 helemaal ergens tussen, en kon ik dus niet weghalen.

Nu lijkt de andijvie een soort van aantrekkings-kracht te hebben voor verschillend 'gevleugelte', en dus ook bladluis.

Her en der heb ik wel gelezen over verschillende thuis gebrouwen middeltjes, en de eco verdelgers van onder andere tuincentra, maar wat is nou een goed middel wat je niet veel hoeft te gebruiken, en dus erg effectief is?

Ze staan toch lekker buiten in de volle grond, hoop ik? Als "kamerplantje" of in een potje zijn ze niet zo geschikt....en dan komen er snel "opruimers" op af. Overigens nu geen beste tijd voor andijvie opkweken. Ze gaan heel snel doorschieten. Na de langste dag wordt dat risico al veel minder.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Helaas heeft niet iedereen de faciliteiten om groente op de beste manier te kweken, vandaar dat ik het met potten probeer.

Maar dit is ook mijn eerste keer, met dank aan de actie van AH, en dus weet ik er nog niet veel van.

Over het doorschieten van de andijvie had ik gelezen, maar helaas was dit al een paar weken na het gekiemde plantje.

Maar ik heb nog lang niet alle zaadjes gebruikt, ik heb alleen nog maar 1 andijvie, dus we kunnen nog wel even 'experimenteren'.

En anders hebben we in plaats van een maaltijd met andijvie, een mooie bloeiende andijvie.

Nu heb ik nog wel een wat grotere stenen bak staan voor buiten waar eventueel de andijvie ook in zou kunnen staan.

Dit is natuurlijk niet als een echte tuin, maar zou de andijvie hier wat aan hebben? Omtrent de 'opruimers'.

En dan ook, kan de andijvie alle weer typen hebben behalve vorst dan natuurlijk?

Als het hagelt of met bakken uit de hemel komt, of een aantal dagen continue regent, lijkt het mij toch ook niet bevorderlijk voor de andijvie.

Een afdak heb ik helaas niet voor bescherming.

Hartelijk dank voor het reageren.

De andijvie is eigenlijk wat zwakjes geworden door het binnen leven. Daarom zitten die luisjes er waarschijnlijk ook op.

Dus gewoon naar buiten en buiten laten! En als je geluk hebt dan worden die luisjes wel opgegeten door de natuurlijke vijanden.

Weet niet wat voor stenen bak het is maar als die groter is dan de pot dan is dat sowieso een goed idee.

Misschien moet je je ook even inlezen over wat andijvie aan bemesting wil.

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/andijvie/

En op tijd opeten dus, voordat ie gaat doorschieten.