diesel4666 Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Ik heb achter in m'n tuin 2 oude sparren staan. Ik schat dat ze zo'n 15m hoog zijn. (meer dan 40 jaar?)In één van de twee zitten gigantische hoeveelheden mieren, die af en aan lopen over de stam. De mieren zijn afkomstig van het aanpalende bos; daar zijn heel grote nesten aanwezig.Wat doen die mieren daar, en kan dat kwaad? (ik heb nog boomband liggen)Kunnen er misschien ook luizen in zo'n spar zitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Zonder hier enig verstand van te hebben gok ik dat er misschien lekkere hars voor hun te vinden is in die spar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Ja hoor. Naaldbomen kunnen ook heel best luizen hebben. wolluis vaak, maar ook nog wel wat andere soorten luizen. De mieren zijn een bijverschijnsel van een andere oorzaak ( meestal luizen ja ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jochenb Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 bladluizen laten honingdauw achter, een zoete afscheiding die mieren graag eten, eveneens bijenkomen hierop af. Mijn honingbijtjes durven er ook best wel op vliegen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts