Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Lekke band kruiwagen

Johmir

Recommended Posts

De band van mijn kruiwagen is lek; als ik de band op druk breng ontsnapt de lucht op het loopvlak van de band. Nu heb ik vanavond geprobeerd de band van de velg te verwijderen om de binnenband te kunnen plakken. Dit lukt mij echter niet, het is duidelijk wat anders dan een fietsband plakken. Weet iemand hoe dit te doen of heeft iemand een tip?

Als je niet zo technisch bent, zoals ik, is een kruiwagen die steeds leegloopt een onding. Omdat ik toch geen enorme gewichten er op vervoer, heb ik er maar een ander wiel met massieve gele band opgezet. Loopt wat minder luchtig, maar geen lekke banden meer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wat ik doe is de buitenband eerst plat drukken, aan de zijkanten naar binnen toe. Dan hangt de band los in het wiel. Dan trek je hem naar één kant over de velg heen. Wel een stevige bandenlichter gebruiken. Óf je trekt dan de binnenband er tussenuit. Ik weet niet of dat lukt bij jouw banden.

Het is mij vorig jaar ook gelukt dus zou het jou ook moeten gelukken. Heb wel eerst filmpje op Youtube bestudeerd: How to change etc.... dat was erg nuttig.

Heb voor het loswippen gewoon stevige schroevendraaier gebruikt.

Maar op die kruiwagens zaten tubeless banden waarín ik juist een binnenbandje ging plaatsen.

(De massieve band is inderdaad ook een goede oplossing, maar ik adviseer mensen om dan niet de geheel massieve te nemen maar de foam-versie... die rijdt veel lekkerder (heb die andere ook getest van medetuinster). En nooit meer een lekke band. Wel aardig aan de prijs maar bevalt goed.)

Het is gelukt. De buitenband heb ik inderdaad met bandenlichters naar binnengedrukt. Zo komt de band los van de velg en kun je hem er redelijk eenvoudig vanaf halen. De binnenband was op twee plaatsen lek door een doorn die in het loopvlak van de band zat.

Na het plakken alles weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet. Nu alleen nog de band aan de kruiwagen monteren en dan is ie weer gebruiksgereed

Hieronder een paar foto's:

2015-06-07%2019.11.12_zpsarjbgavm.jpg

2015-06-07%2019.12.29_zps2xf5gbl3.jpg

2015-06-07%2019.12.43_zpsf6lgnbut.jpg

2015-06-07%2019.14.24_zpszjcrazlb.jpg

Onmisbaar, de kruiwagen, dat merk je pas als je een lekke band hebt. De mijne liep steeds langzaam leeg en het was een crime om die met de fietspomp op te pompen. Vaak geprobeerd de band te lappen, maar een lek was niet te vinden. Poreuze band na al die jaren. Dertig jaar om precies te zijn. Uiteindelijk vorig jaar (of was het '13?) een nieuwe binnenband erin gelegd. Een moestuinier moet een beetje handig zijn!