Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

@Winters, er staat je een mooie klus te wachten n.l. verspenen. Ik zie best wat plantjes die je al kan gaan verspenen(ondanks dat je aan veel nog maar een echt blad hebt zitten). Als je dat gaat doen let dan op dat je maar tot net aan het einde van het worteltje(begin rhyzoom(de verdikking aan het einde van de wortel(s)) in de grond doet. Ik roep dit omdat ze best hoog op de/hun wortel staan nu. Zelf zet ik ze in mini-potjes maar je zou ze ook per 3 in een wat grotere pot tot P9 hunnen zetten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Die zijn behoorlijk doorgeschoten. Te weinig licht in verhouding tot een hoge temperatuur? Zou mooi zijn als je een lichter plekje kunt vinden. En dat verspenen: heel voorzichtig. Probeer een klein kluitje mee uit te scheppen.

Ik heb even een foto uit 2011 opgezocht (2 mei). Die waren veel later (maart) gezaaid, dan is voldoende licht een stuk makkelijker.

zaaiaard2011222621393770568.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Raam is nu goed hoor denk ik. zo licht mogelijk. Maar vooral niet te warm ook he ? Dus probeer een plek te kiezen waar het zo licht mogelijk is , zonder te veel warmte ( na kiemen )

Geplaatst:

Mijn Sarian zaai-aardbeien van de action waren gewoon bos aardbeitjes.. Ze deden het wel gigantisch goed en heb er heel erg veel gelijk het eerste jaar (2012) van gehad.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Ik denk dat daar de fout zat. Het was misschien iets té warm want aan de woonkamerkant kwam veel zon.

Ik heb ze verspeend en aan de keukenkant voor het raam gezet. Veel licht, weinig zon.

Dit zijn trouwens de Sarian F1

@prettig gestoord. Ik heb ook wat action zaadjes gepoot, maar daar leven er nu nog maar 2 van. Daarom heb ik een paar weken geleden nieuwe action zaadjes gepoot, maar er komt nog niks op.

Geplaatst:

Het verspenen is goed gegaan. Ze staan allemaal nog met hun blaadjes omhoog en ik zie dat ze al een tweede blad gaan krijgen.

Dit zou nog wel eens kunnen gaan lukken, met dank aan jullie tips!

Geplaatst:

Ik heb 16 februari ook aardbeien gezaaid, vier verschillende soorten, maar 1 soort is totaal niet opgekomen en de rest wel. Ik ga er niet meer van uit dat die ene soort nog opkomt. Wil je niet ontmoedigen hoor, misschien komen je aardbeitjes nog!

De andere aardbeitjes heb ik vandaag verspeend, misschien ook wel leuk om hier de foto's te posten.

Waaronder overigens ook de zwarte aardbei van eBay .... erg benieuwd of er daadwerkelijke zwarte aardbeien aan komen

De zwarte aardbeitjes

7A375AC5-78C2-43E1-944B-E204445F92EF_zpsjcgxhhr6.jpg

en de giant aardbeien

A23F6641-CEF3-4553-8EC8-248482E2E888_zpsq0xdibgr.jpg

Geplaatst:

Ik hoop dat er nog wat opkomt Palmera. Ik heb ongeveer een maand geleden nog wat nieuwe zaadjes gepoot maar die wilden ook maar niet opkomen. Zojuist heb ik het bakje maar weggegooid. Gelukkig heb ik nog genoeg stekjes.

Wat leuk zeg Wiebelkonijn. Ik ben benieuwd naar je zwarte aardbeien

Met mijn stekjes gaat het goed. Ze hebben het allemaal overleefd en een tweede blad gekregen.

Geplaatst:

Wat jammer!

Je zou nog wat kunnen proberen te zaaien én misschien stekjes kopen?

Want als je nu zaait dan is het al (bijna) april als ze opkomen.

Geen idee of dat nog op tijd is (ik ben nog maar een beginneling..)

Geplaatst:

Vandaag een klein deel van mijn 6meter lint met baron solemacher bosaardbeitjes 'gezaaid'. Ik hoop dat ze vlot uitkomen want er zat geen zaai-info bij. Ben nu aan het twijfelen of ik ze nu ook de rest moet zaaien of midden in de zomer en dan verspenen eind september. Het lichtkiemers systeem met wat zand erover moet ook bij bosaardbeien dat weet ik zeker maar voor de rest kom je op internet zoveel verschillende info tegen Maar in dit topic las ik toch over begin februari binnen daarna buiten onder glas, gezien het geweldige weer leek het mij nu een goed moment om te zaaien in de koude bak en dan later naar de halfschaduw plaatsen te verspenen.

Geplaatst:

Met m'n stekjes gaat het goed, de zwarte aardbeien gaan sneller dan de andere aardbeien. Ik vind het alleen wel gek dat de zwarte aardbeien hele andere blaadjes hebben en andere groeiwijze. Ben benieuwd of het überhaupt wel aardbeien zijn

Dit is de zwarte aardbei. De blaadjes zijn groter en er groeien vier blaadjes meteen, terwijl de andere eerste een derde blaadje groeit voordat er een vierde komt. Deze lijken wel per 2 blaadjes te groeien. Ook zijn in het begin de blaadjes rond en worden daarna pas kartelig

39379F4A-6D51-4BD8-A46B-B42D89A97EB4_zpsgjyp4oxt.jpg

Dit is de giant aardbei. Deze groeit per blaadje en dat blaadje is ook meteen kartelig. De plantjes zijn ook veel kleiner.

CC9C5A52-B0A3-4102-972C-D945FFC170B5_zpskgsixot7.jpg

Geplaatst:

Op de een of andere manier vind ik de zwarte aardbei zaailing er niet uit zien als een aardbei zaailing.. De cotylen van een aardbei zijn en blijven altijd klein namelijk, zoals in foto 2. De zwarte aardbei zaailing is ook aan de forse kant en bij mijn weten groeien aardbeien steeds 1 blad erbij in de beginfase. Ben benieuwd wat t gaat worden.

Bzzzz...

Geplaatst:

Hallo

met mijn plantjes gaat het goed. Ze krijgen allemaal hun 3e blad, dus dat zit wel goed gelukkig.

Ik had tegelijk met mijn Sarian ook Actionzaadjes gepoot. Daar zijn er een aantal van opgekomen, alleen zijn er maar 2 blijven leven.

Alleen... 1 ziet er totaal niet uit als een aardbeienplantje

Wat denken jullie?

Grotefoto-NSO8MGAX.jpg

Grotefoto-UFRFEISW.jpg

Geplaatst:

Wat een weertje he!

Met dit weer zet ik mijn stekjes lekker buiten in de zon en tegen de avond gaan ze weer naar binnen.

Ze leven allemaal nog.

Ben alleen wel benieuwd wat die vreemde eend in de bijt is.

Dat was waarschijnlijk een verdwaald onkruidzaadje?

Maar goed, ik laat het groeien. Ik ben benieuwd wat het wordt.

Update 10 april

Zo staan de plantjes er bij

De Sarian F1

Foto-PIJBESF6.jpg

Action aardbei + vreemde eend (dat is zeker weten geen aardbei, dus die gaat er uit. Maar toch ben ik benieuwd wat het is en wordt dus ik denk dat ik die ergens anders ga poten)

Foto-MKLN7V8U.jpg

En bij de lidl was het plantjesmarkt vandaag! Daar heb ik oa. deze nog gekocht. Ik kan op internet in het Nederlands niet veel vinden over deze aardbei

Foto-DA3BJBGC.jpg

Ik vind het nog niet echt snel gaan allemaal. Maar wat ik gelezen heb gaan aardbeien in het begin ook heel traag en zit er een groeispurt aan te komen?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hierbij een update van mijn plantjes

Action-aardbei (ik gok een bosaardbei) op 30 april:

Foto-TM3TR6EW.jpg

Mijn Sarian F1 op 30 april:

Foto-TDN473MZ.jpg

In mijn vorige bericht van 10 april schreef ik nog dat ik langzaam vond gaan. Ik heb het idee dat ze nu wel echt een groeispurt krijgen.

Ze beginnen echt snel te groeien.

Hoe gaat het met jullie plantjes??

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Hoi,

hoe gaat het met jullie zaaisels?

Mijn plantjes beginnen echt goed te groeien, alleen zie ik helaas nog geen tekenen van een beginnend bloempje.

Ze maken al wel uitlopers!

Foto-BK3TREX7.jpg

En ook het enige overgebleven actionplantje (bosaardbei denk ik) geeft nog geen bloemen (ook geen uitlopers) maar groeit echt enorm!

Geplaatst:

Dank je Salamandertje. Ik heb nog meer plantjes.

Bij de meesten heb ik de uitlopers verwijderd. Bij een enkeling waren ze al bijna geworteld dus heb ik even laten zitten.

Ik hoop dat ik nog zelf gekweekte aardbeitjes krijg dit jaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...