loes Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 wat is er met mijn rabarber aan de hand?dit voorjaar geplant en ziet er nu zo uit heeft bij het planten een schep compost gekregen. krijgt bij langdurig droog een plens water. als ik het tenminste niet vergeet, plant staat in de voortuin dus wordt soms vergeten. toch te weinig water? foto van een maand geleden: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Oei, die is dood Zou het kunnen dat het een klein wortelstokje/stek was met weinig wortel? Het kan zijn dat het de rabarber zijn wortels niet gemaakt kreeg of dat ze kapot gegaan zijn door droogte, een muis, ... Maar erg goed staat die er niet voor hoor, vrees einde verhaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Die heeft het inderdaad niet gehaald... Te weinig water kan, maar het ziet er ook uit als harde dichtgeslagen grond...misschien dat of dat ze daardoor te snel droogviel. Of iemand heeft er op gestaan.....? Moeilijk te zeggen....los voedzaam humusrijk grondje vind ie wel fijn...maar soms heb je ook gewoon pech of wat uitval of.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 geen hoop meer dus? het was een wortelstok zonder zichtbare wortels. zo ontvangen van Zaadhandel van der Wal, was netjes verpakt en zeker niet uitgedroogd zoals de wortelstokken die bij het tuincentrum lagen. het is kleigrond maar rondom de rabarber niet compleet dichtgeslagen, daar zit voldoende compost om dat tegen te gaan. kan mijn vinger er zo in de grond steken. water blijft op die plek ook niet staan maar het is ook geen kurkdroog hoekje. het vertekend misschien iets op de foto.dat iemand erop heeft gestaan is niet onmogelijk maar lijkt me sterk, dan moet degene de gehele voortuin door zijn gestampt, ligt niet op de looproute. muizen hebben we voor zover ik weet ook niet in de tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Stek zonder wortels... Heb je pech gehad! Misschien Van der Wal om een nieuwe vragen bij je volgende bestelling. Het is nu toch geen rabarber-planttijd nu. In mijn ervaring is Van der Wal heel redelijk en klantvriendelijk, zou me verwonderen als ze de plant niet gewoon vervangen door een goed bewortelde. (De rabarber plant die ik er verleden jaar kocht, "Red Champagne", was overigens prima beworteld en geeft dit jaar al behoorlijk grote oogst.) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 dit was ook een Rabarber red champagne. er hadden dus nog wortels aan de wortelstok moeten zitten? ik zal hem eens voorzichtig uit de grond halen om te zien of er wortels zijn gevormd. Wel knap dat het dan toch lukt om 1 blad te laten groeien als er geen wortels zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Wat ik me wel herinner is, dat ik de kleine rabarber eerst enkele maanden in een grote bloempot heb opgekweekt in de foliekas en pas later in het jaar in de tuin gezet. Als jij hem direct in de grond hebt geplant, dan ben je veel meer afhankelijk van de weergoden...misschien ging het daar niet goed?? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ik had er ook eentje van VanderWal. Ander soort: Holsteiner blut. Ontvangen begin april, goed verpakt, vochtig. Of er wortels aanzaten weet ik niet meer. Dan in ieder geval geen lange.Direct geplaatst in een plantgat met 2/5 potgrond, 1/5 compost, 2/5 klei.Goed vochtig gehouden. Zo ziet ie er nu uit (twee grote stengels reeds geconsumeerd: ik moest en zou proeven) Ik kan niet zeggen wat er bij jou niet goed gegaan is, ook al omdat dit mijn allereerste rabarber-ervaring is. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ik heb rabarber opgekweekt uit zaad vier jaar geleden. Toen de plant al wat groter was uitgeplant in de tuin.Mijn rabarber doet net hetzelfde als de jouwe. Elk voorjaar (nu voor de vierde keer) komt ie mooi op met twee mooie stengels en frisgroene bladeren. Dat gaat dan goed voor 3 weken en nadien sterft het bovengrondse deel af. Maar hij komt elk jaar terug... Geen idee wat er mis is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 rabarber schijnt niet zo zaadvast te zijn, misschien dat daar iets fout is gegaan? ik heb vanderwal ook een berichtje gestuurd, misschien dat ze nog een idee hebbenWat ik me wel herinner is, dat ik de kleine rabarber eerst enkele maanden in een grote bloempot heb opgekweekt in de foliekas en pas later in het jaar in de tuin gezet. Als jij hem direct in de grond hebt geplant, dan ben je veel meer afhankelijk van de weergoden...misschien ging het daar niet goed?? ik zat er ook aan te denken dat ik de volgende keer maar moet starten in een pot. dan kan ik de pot tijdelijk in de achtertuin zetten waar ik er iets meer zicht op heb. en pas uitplanten als de wortels uit de pot groeien. Niet zo'n gek idee dus ga ik de volgende keer doen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ik heb een week geleden een pol van Salamandertje gekregen, die vond het ook niet leuk om verplant te worden om deze tijd - maar moest er daar uit - en al het blad is verwelkt. Ik heb het uiteindelijk maar afgeknipt. Maar...ik ging er eigenlijk vanuit dat als de wortels eenmaal aanslaan, hij ook vanzelf wel weer een keer nieuwe stengels maakt? Zou dat bij jou niet ook kunnen? Of is de situatie anders omdat ik een goed bewortelde pol heb en jij een (schijnbaar) niet goed bewortelde wortelstok? (Niet goed bewortelde wortelstok...huh? ) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 denk dat het wel een verschil is omdat jou rabarber al een volledige plant is.mijne was zegmaar een stekje wat nog goed moet wortelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Misschien eens een beetje rond de stengel woelen, kijken of er larven of insecten ofzoiets zitten? Bij mijn kolen die verwelkten waren het mieren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Ach, ja, dat kan inderdaad. Hoe vaak ik al niet handenwrijvend heb gedacht dat een stekje was aangeslagen, om dan na twee maanden toch met een dood stokje te eindigen. De grote vraag in deze is: hoe zien de wortels eruit? Als je plantje geen of weinig wortels heeft gemaakt, is het inderdaad misschien wel de moeite om Van der Wal te schrijven. Ik zou dus ook gaan kijken naar wat er onder de grond zit. 1 Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Rabarber heeft eigenlijk heel weinig of geen last van insecten. Slakken soms wel ja, vooral heel vroeg in het jaar als er verder nog niet veel is en de ontvouwende/opbollende bladeren nog superklein. Insecten eigenlijk niet. Ook geen larven. Rabarberblad kun je goed voor gier gebruiken tegen insecten. Natuurlijke afweer. Mieren lijkt mij ook sterk ( zelfde verhaal ) Wat weknow zei. Je had de stek/ wortelknoop het best in pot kunnen laten wortelen, licht vochtig en in de schaduw / uit de zon. Vooral de hete dagen vorige week doen zo'n kleine, jonge , slecht of nog niet echt lekker gewortelde plant de das om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 12, 2015 Author Share Posted June 12, 2015 De wortelstok was inderdaad helemaal niet geworteld. totaal niet aangeslagen na 3,5 maand en groeide dus puur op reserve Super service trouwens van "Zaadhandel van der Wal". snelle reactie en ik hou er een plant tegoed dus later een nieuwe poging in een pot en bij goede doorworteling uitplanten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Wat tof van ze zeg! Ik had mijn bestelling ook al na twee dagen binnen. Ze verdienen pluspunten:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
tita Posted April 30, 2024 Share Posted April 30, 2024 Een vraagje het blad van mijn rabarber blijft plat op de grond liggen. Vorig jaar gepland nu maar 2 bladen en plat op de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted April 30, 2024 Share Posted April 30, 2024 Staat je rabarber erg droog? Of juist erg nat? Hij houdt van water, maar dat moet ook wel weer weg kunnen lopen. En hij lust ook wel wat voeding. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasophoria Posted May 25, 2024 Share Posted May 25, 2024 Mijn rabarber planten die ik bij de welkoop had gekocht, ook precies hetzelfde. Zodra ik ze in de tuin had geplant gingen ze achteruit, en nu zijn ze helemaal kaal. En ik heb goed water gegeven, en ik heb goed drainerende grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 25, 2024 Share Posted May 25, 2024 Rabarber is een vroege voorjaarsplant die dankzij de energie van het vorige seizoen, opgeslagen in de dikke vlezige wortels, al uit kan lopen als de meeste planten nog in winterrust zijn. Nu is het wel gedaan voor sommige soorten, het was te warm voor ze. Er zijn soorten die wel wat langer blijven staan, maar een jonge plant kiest wijselijk voor rust. Met koel weer en een buitje is er hier vaak nog een eindgift maar mijn champagnerabarber verdwijnt nu ook. Het is nu tijd voor de aardbeien als toetje. 👍 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts