prettig gestoord Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 Aangestoken door oa de prachtige oogsten van borsalino alhier op het forum heb ook ik dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en een 40tal batobakken gevuld een megsel van cocopeat en potgrond. Daar 6 frigoplantjes ( ostara, lambada en polka's) per bak in, water gegeven als het nodig was, minimaal bijbemest zoals aanbevolen. Het leek allemaal zo mooi te gaan begin lente maar nu is het helemaal niets meer. Planten groeien niet tot nauwelijks, vruchten zijn taai en ieniemieni. Ik sleur me een ongeluk met gieters water, volgend jaar gewoon weer in de volle grond! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted June 11, 2015 Share Posted June 11, 2015 frigoplantjes zijn in mijn ogen het grootste probleem in het verhaal en bewatering moet ook juist zijn. de frigoplanten , dat duurt een tijd eer dat die mooi beworteld zijn.Watergeven , dat mag niet te veel zijn , want ander heb je makkelijk wortelrot .In het voorjaar doe ik plastiek koepel over de aardbeien , zodat ik zelf de watertoevoer kan regelen. Er komt veel bij kijken om het een succesverhaal te maken , maar geef de moed niet op zou ik zeggen.Zet volgend jaar planten in volle grond , maar oefen verder in de bakken. Zo zien ze er bij mij uit nu , ik pluk nu elke 2 dagen 3kg aardbeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 alleen in het begin geen mest gebruiken om wortel verbranding te voorkomen later wel mest toevoegen heb je dat gedaan? Zonder foto's lastig maar zoals je verteld denk ik aan voedings tekort aardbeien blijven klein en smaken niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted June 12, 2015 Author Share Posted June 12, 2015 Ze hebben na 5 weken voor het eerst mest gehad en verder elke twee tot drie weken nadien. Opgeloste korrels speciaal voor aardbeien en bessen uit DL met koemestkorrels erbij.In de volle grond afgelopen jaren ook altijd zelfde beleid gevoerd en forse oogsten gehad. Nu nieuw huis, moestuin nog maar gedeeltelijk aangelegd leek mij het op hoogte hebben van de aardbeien wel fijn. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 Bij mij is het ook mislukt in bakken, ik vermoed door een samenloop van omstandigheden.Watergeven , dat mag niet te veel zijn , want ander heb je makkelijk wortelrot .Mag ik vragen wat voor grondmengsel je hebt gebruikt en hoeveel water je ongeveer geeft per dag met zo'n druppelaar?Ik heb gekeken bij de grote bakken topic, maar kan daar niet echt een antwoord vinden op de hoeveelheid water. Je hebt trouwens prachtaardbeien, foto kan zo de folder in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 12, 2015 Share Posted June 12, 2015 als ik dit zo lees ben ik blij dat ze bij mij in de vollegrond staan. spaart zo te lezen een heleboel aankoopgeld en tijd! Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Ondanks dat ik naar tevredenheid oogst kan ik mij voor een deel wel vinden in je bericht (kost tijd). Ik heb stellingen totaal 30 bakken hangen, voorzien van druppelsysteem (op zwaartekracht) met timer, zonder overkapping met plastic. Voor mij is het plukgemak het absolute voordeel van deze stellingen. Ook het feit dat er maar weinig rotte aardbeien komen bij gebruik van deze stellingen (weinig last van botritys), ik er geen net over de planten hoef te spannen om vogels te weren en ik uitlopers gemakkelijk verwijder zijn absolute voordelen. Grootste nadeel voor mij is het feit dat ik regelmatig het watervat bij moet vullen, dat kost tijd (maar dat zou eenvoudig op te lossen zijn door middel van een pompje, vlotter en accu/zonnepaneel...). Andere nadelen zijn er in mijn situatie niet echt. Ik heb het er met anderen op de moestuinforumdag ook al eens over gehad. De truc zit hem echt bij een goede bemesting en voldoende vocht. Ik oogst perfecte aardbeien met een goede smaak. Dit is mijn bemestingsschema (beetje vervormd, zijn oorspronkelijk tabellen): Aardbeienstellingen bemesting en onderhoud MaartBlad en onkruid verwijderen Maart / aprilBakken bemesten met (per bakOsmocote 1 theelepelkoe/kipmest mengsel (meer koe dan kip) 3 theelepelzeewierkalk 1 theelepelfruitmest organisch 1 theelepelBeendermeel 1 theelepelPatentkali 1 theelepel1 theelepel is 5 gram x 8 = 40 gram per bak per 6 planten AprilVanaf dat de groei weer terug is:Kristalon toevoegen aan druppelsysteem 2 x per week 1200-1800 µS/cmof een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm) April/Mei/Juni/JuliVanaf de vruchten beginnen te zwellen Kristalon toevoegen aan druppelsysteem Dagelijks 1200-1400 µS/cm (min-max 1200-1800 µS/cm.) Vaste mestgift herhalen Samenstelling hierboven Na de oogstKristalon toevoegen aan druppelsysteem2 x per week 1200-1800 µS/cmof een heel vat voor dagelijkse bemesting: 700-800 µS/cm) Vaste mestgift herhalen Samenstelling hierboven Aardbeienstellingen samenstelling substraat20 % tuinturf50 % turfstrooisel30% cocospeat @frans D: Mijn water timer staat ingesteld op 3x per dag 20-40 min per keer (stel ik in afhankelijk van weersverwachting). Ik maak gebruik van een vat op hoogte, het hele systeem werkt op basis van zwaartekracht.. De hoeveelheid water ze dan krijgen is lastig te zeggen. Nog wat foto's zoals het er vandaag bijstond...Oogst van 12 bakken - +/- per twee dagen zo'n bak (de andere bakken komen over 1 of twee weken pas met oogst - als deze rassen klaar zijn)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Welke rassen heb jij staan, Jorg? Ik heb in de volle grond alsook in de kas een goede oogst aan een junidrager(helaas onbekend ras) maar de Ostara's, Polka's en de Elsanta's doen het , onder dezelfde omstandigheden, stukken slechter en hebben maar kleine vruchtjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Bedankt voor het delen van deze info Jorg, dat helpt al veel. Ik heb slechts weinig ruimte tot mijn beschikking, maar wellicht kan/mag ik volgend jaar wat bakken bij iemand in een kas plaatsen. Mijn ervaringen met aardbeien in vaste grond zijn ook niet rozengeur en maneschijn.Okay, de bemesting en watergifte zijn wat makkelijker, maar daar zit je weer met vogels, slakken en pissebedden.M'n bakken willen niet zo, die in de vaste grond doen het goed.Echter daar had ik eerst last van slakken (bestreden met biervallen en bio korrels) en vervolgens pissebedden die de aardbeien aanvraten (bestreden met aaltjes).In eerste instantie had ik geen last van vogels, omdat onze kat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de tuin zat.Met het warme weer de laatste dagen vond meneer het echter lekkerder om 's nachts buiten te blijven en overdags lekker op een bed uit te puffen.Afijn, gelijk last van aangevreten aardbeien door vogels (vermoedelijk eksters) en ik zag een aangevreten witte, waarbij het leek alsof ik tandafdrukken (geraspt) zag staan op een rozig deel.Van wat tot nu toe rood was, was misschien maar 20% onaangeroerd. Dus tja, beide manieren kennen hun eigen problemen.Ik hoop nog eens een mooie oogst uit een bak te kunnen halen, om een goede vergelijking te kunnen maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 ik heb geen bato bakken maar balkonbakken.eerste jaar was hier ook niet veel soeps, planten hadden echt wat meer tijd nodig om aan te slaan. maar nu het 2e jaar pluk ik op 1dag meer dan vorig jaar het gehele jaar. oogst is hier pas net begonnen dus dat belooft nog wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 14, 2015 Share Posted June 14, 2015 Ik heb ook beide gedaan en zou echt niet meer zonder mijn bakken kunnen werken voor aardbeien. Opmerking over de investering is wel terecht, aankoop van je bakken, bouwen van een soort rek, onder welke vorm dan ook, kost tijd en vaak ook geld ( al was het maar de nagels en vijzen ). Het succes voor mij gaat ook samen met een watergift systeem zodat je niet voortdurend met water loopt te sleuren. In slechte natte zomers hangt het succes volgens mij ook af van het hebben van een overkapping zodat ze niet liggen te zwemmen ...In het begin met Borsalino moesten we nog groepsaankopen organiseren om aan die bakken te geraken, nu kan je ze al kopen per stuk via het internet dus de drempel is een pak lager geworden om het te proberen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Jeetje Jorg, wat onwaarschijnlijk gaaf die foto's! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 In het begin met Borsalino moesten we nog groepsaankopen organiseren om aan die bakken te geraken, nu kan je ze al kopen per stuk via het internet dus de drempel is een pak lager geworden om het te proberen... Ik wil deze zomer ook eens proberen om zo'n stelling te bouwen (met dank aan Borsalino!!). Ondertussen kijk ik rustig uit naar de Bato bakken.Tegenwoordig kan je die inderdaad per stuk kopen, al vind ik ze nogal prijzig ...bvb:http://www.123zaden.nl/subpagina.php?merken_id=&categorie_id=319&subcategorie_id=&produkt_id=2921 Weet iemand of ik ze ergens goedkoper kan kopen? Ik dacht eerder aan 2/2.5€? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 Tds, tis dat je een klere eind weg zit, mijn 40 bakken gaan op marktplaats met een week of twee. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 (edited) Waar woont u en wat gaat u er voor vragen ? (Edit: Haaksbergen zie ik nu op de computer) Edited June 17, 2015 by Guest Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Tds, tis dat je een klere eind weg zit, mijn 40 bakken gaan op marktplaats met een week of twee Dat is inderdaad een beetje te ver voor mij, spijtig Mochten er nog andere mensen zijn die bakken te koop hebben.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 De bakken zijn al verkocht ondertussen, heb alle bloesem eruit geknipt en ze gaan dit weekend de volle grond in, wel in verhoogde bakken, 50cm hoog. Eens kijken of ze dan nog aanslaan anders nieuwe planten in het voorjaar zetten. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ik kan m'n bakken ook leeg gooien, alles is langzaam maar zeker dood aan het gaan.Ik vermoed toch door één of andere ziekte, want een stek die ik er later bij heb gezet en in eerste instantie het goed leek te doen, staat nu ook op instorten. Heb een week of twee geleden nog wat frigo's in grote tuinpotten gezet en die hebben wel de groei er goed in, zie ook al bloemtrosjes links en rechts verschijnen.Ben benieuwd wat dat gaat doen, hoop toch nog wat uit potten/bakken te kunnen halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ik moet mijn bericht nog iets aanvullen. Het kost niet alleen tijd, maar tot aan het oogst moment ook wat meer zorg. Geeft het druppelsysteem nog water? Moet de ton bijgevuld worden? En in tegenstelling tot in de volle grond ook de vraag of de bakken nog voldoende voeding hebben (vaker bemesten dan in de volle grond). Voor de positieve zaken ook nog een aanvulling: ik heb er geen last van vogels en geen last van slakken. @geedee: In volgorde van oogstperiodeLambada KimberlyFigaroMalwinaVima Xima Daarnaast heb ik nog een doordrager staan (3 bakken). Ik weet uit mijn hoofd niet meer welk ras dat is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thamar Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Ik heb ook 26 bakken staan. Bevalt mij super goed!. Geen bewateringssysteem, ik geef ze gewoon water met de gieter. Twee keer per jaar voeding, in het voor- en najaar. Prima opbrengst! Helaas wel last van vogels, dus nu netten er overheen. Groetjes Kelly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Hmm, heb hier ook alle planken en palen al klaarliggen voor 2 rekken waar in totaal 16 batobakken in passen. Het kwam er alleen niet meer van om het op tijd in elkaar te zetten en nog 12 batobakken en alle aardbeienplanten te regelen. Mocht er iemand nog batobakken kwijt willen? Als er nog veel vraag naar is, is een groepsinkoop misschien wel weer een idee? Jorg, dat ziet er super uit! Ik ga het toch maar gewoon proberen en er goed op letten. Kunnen er alleen frigoplanten in die bakken of kan eind van de zomer ook al beplanten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts