Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Water meloen ziet er niet goed uit (nu met foto's)

Survivor

Recommended Posts

Hello dit is het eerste keer dat ik water meloen zet ik heb deze vorige week buiten gezet na een week of 3 in grote pot in serre maar ziet er nu niet goed uit de bladeren zijn naar binnen aant draaien en zijn nu geel aant worden en de groeiende watermeloenen zijn kapot aant gaan denk ik ?? ik geef 1gieter per dag aan de stan

wat doe ik niet goe ? of hoe kan ik mijn plant redden ??

Edited by Guest

Ik had precies t zelfde met mijn ogenmeloen... zie dit topic https://www.moestuinforum.nl/meloenplanten-hangen-slap-t9575.html

En dit was al een opvolger van mijn overleden watermeloen https://www.moestuinforum.nl/watermeloenen-stekjes-uit-elkaar-of-niet-t17588.html

Dit jaar dus geen meloen hier, hoop dat het met die van jou beter afloopt.... is allemaal nog niet zo makkelijk vind ik.

We kunnen je pas echt goed helpen als je een foto plaatst Hoe dan ook, 1 volle gieter per dag vind ik erg veel. Mogelijk, maar daar hebben we dus o.a. foto voor nodig, is dat een oorzaak van het gele blad. Maar kan net zo goed spint, overbemesting of verbranding zijn... Een foto dus

1 gieter per dag !? Dat is veel te veel, ik geef maximaal dagelijks een beetje water, niet veel als ik moet gokken maximaal een halve liter maar mijn plant heeft wel al twee ranken waarvan 1 reeds meer dan een meter lang is...zeker in het begin beter geen/te weinig dan te veel !

Maar een foto zegt meer dan 1000 woorden dus misschien is er nog iets anders aan de hand ?

Je moet wel rekening houden met de fase waarin de plant zit, een zaailing met een paar bladeren verzuipt gewoon in die gieter per dag. Wanneer de meloenen eraan hangen hebben ze inderdaad meer nodig maar ik zit momenteel nog maar in de fase van de bloemen.

Je foto's hangen er enkel in als je een soort url in je bericht ziet staan, ze staan er dus niet bij. Foto opladen, in bericht plaatsen dmv cursor op de juiste plaats te zetten en je ziet dan die 'url' verschijnen en dan weet je dat hij in je bericht zal verschijnen...

Ziet er inderdaad wat te nat uit voor een watermeloen. Als je nu rondom de plant enkele lege bloempotjes of zo in de grond steekt op - zeg - een centimeter of 40 van de plant en geeft daarin dagelijks je water (dus weg van de stam!!) dan kunnen de wortels wel water vinden, zonder dat ze te nat staan en de grond rondom de plant dichtslaat en de stam gaat rotten of ziekten (schimmels) aantrekken. Een natte bodem die ook nog verdicht, laat geen zuurstof toe...de plant gaat stikken en erg kwetsbaar worden voor ziekten...gele bladeren zijn waarschijnlijk het gevolg daarvan. Verder zou ik de watergift zeker aanpassen aan het weer en de groeifase van de plant. Zolang de bodem er nog vochtig uitziet, een dagje overslaan en - zoals al door anderen gezegd - is een gieter per dag voor nu erg veel. Bij 25 graden in juli kan zo veel gewenst zijn, maar nu zeker (nog) niet. Hou de grond in de bovenlaag rondom de stam als het even kan wat los af en toe (schoffeltje, krabbertje). Dan komt er makkelijker lucht bij de plant en verdampt het water bij de wortels een stuk minder....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

ik vind de bladeren enorm 'verschrompeld' uit zien of is dit getrokken op een hete dag op de middag ? Ook het feit dat het blad zo geel is is zeker niet ok. Anders is hij wel al vrij groot en heeft hij veel vertakkingen dus hij moet het nog enigszins naar zijn zin hebben gehad...

Ik heb even 1 van mijn ranken getrokken om het verschil te tonen :

image55791434306657.jpg

Foto's zijn rond 17u getrokken heeft veel water gehad rond de stam maar ik heb 1 staan gebroken int beging misschien heeft dat er met te maken heb nog een in de serre en die doet het wel goed maar ik ga nu die ene buiten in volle grond even bijna geen water geven misschien komt het dan oké en als ik geeft doe ik het weg van de stam in potjes die in de grond zitten