Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

IJsbergsla Great lakes 659 kiemt bijna niet

jochenb

Recommended Posts

Goeiemorgen,

Heb nu al verschillende acties geprobeerd, alles kiemt met gemak,

gewone kropsla, tomaatjes, aubergines, mais, bloempjes, wortelen, radijsjes, peterselie, ...

Zeer mooie plantjes allemaal, maar met ijsbergsla lukt het me niet, het lijkt of de zaden rotten.

Heb ze gezaait net na de winter, toen had ik de beste opkomst, max 10 graden in de veranda snachts en overdag 18..

Nu ik had er toen ook maar 3 van de 8 die opkwamen. Nu geprobeerd in warme temperaturen in zaai en stekgrond.

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/bio-humuforte-natuurlijk-verantwoord-tuinieren-zaaien-en-stekken-potgrond-40-l/tuinartikelen/overige/zaai-en-potgrond

Nu al warm geprobeerd met veel water, zaden in de frigo bewaard maar niks dat effect geeft.

Hoe kiemen jullie de ijsbergsla, veel weinig water, gewone grond? enkele tips en tricks?

Gewoon tussen dubbelgevouwen keukenrolpapier leggen, vochtig maken & houden.

Deze op plek zo rond de 15°C leggen of zelfs iets kouder (bv. garage / kelder), wel niet in het donker (sla = lichtkiemer). Vanaf dat er iets zichtbaar is (worteltje/blaadje) onmiddellijk planten bv. in tray. Dat zou moeten lukken hoor.

Ik heb dit jaar, omdat her vorig jaar niks werd, vrij royaal gezaaid, in zo'n kweekbak met schuijfjes.

Ik heb de bak gevuld met potgrond, de zaden erop gestrooid, schuifjes dicht en grond vochtig gehouden, maar niet nat.

Van de 50 zaden zijn er 48 opgekomen en die heb ik toen ze 4 blaadjes hadden in grotere potjes gezet.

Ik heb ook de great lakes.