HuubvG Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 (edited) Ik heb pas enkele winterharde Passiflora's caerulea aangeschaft en tegen een zuidmuur gezet, een stenen muur. Een stok staat erbij, een touwtje vanaf een hoger punt hangt er zolang bij, voor enig houvast. Wat is de beste / meest decoratieve manier om de plant voldoende steun te gaan geven? Edited June 16, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Een gaas spannen en wat leiden is het makkelijkste. Die groeit heel hard, maar ook vrij iel. Hier langs de achterkant van de tuin 15 meter langs het gaas van 1,50 hoog in 2 jaar tijd. Maar zeker niet op een bedekkende manier. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Deze is van verleden jaar, de foto is niet zo mooi maar, je kunt denk ik wel goed zien hoe het er bij mij bij staat; De kant ziet er nu ongeveer hetzelfde uit en dan moet de eigenlijke groei nog komen. Het is een Zuidoosten schutting en het zijn in hoofdzaak twee caerulea afstammelingen die het zo vol maken, de Robin en de Clear Sky.Deze groeien wat weelderiger en geven meer bloemen als de gewone variant, daarbuiten heeft de Clear Sky, nog eens grotere bladeren en bloemen. Tegen een muur zou het mooiste zijn wat verticale latten te bevestigen en daar horizontaal (met schroefogen op de latten) draden tussen te spannen. Om een zo vol mogelijk effect te krijgen geleid ik de hoofdranken in een S vorm omhoog (een cm of 30 tussenruimte aanhouden) en ik laat de latere zijranken dan de tussenruimtes opvullen.Een passiflora houdt niet van natte voeten, dus als het even kan een plek geven waar zo min mogelijk neerslag de bodem raakt.Bij mij staat ze onder een vrij grote conifeer en daar moeten ze het echt hebben van wat ze zelf uit de (diepe) grond kunnen trekken en wat ik ze zelf geef.Voordeel van zo'n droge plek is tevens dat deze vrij blijft van regen, hagel en sneeuw tijdens vorstperiodes. Verder aan het einde van het seizoen niets terug knippen.Gewoon alles met rust laten en alleen in het voorjaar dode (bruin verdorde) ranken verwijderen.Ik schoonde in het verleden aan het einde van de zomer m'n passifora's op en kon echt het verschil zien sinds ik dat niet meer deed.De hoofdranken blijven over een veel grotere lengte groen, doordat de sapstroom eerst afsterft in de zijranken ipv dat hij daarmee op de hoofdrank begint.Daardoor heb je gelijk al een voorsprong in het volgende jaar; eerder zijranken en eerder knoppen en bloemen.Mijn ervaring is verder dat hangende ranken het snelste en de meeste bloemen geven, dus wanneer je al een hoofdrank op een zekere hoogte hebt staan dan is dat zeker een voordeel. Afijn heel verhaal nog, hoop dat je er wat aan hebt. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 Dank jullie wel.Frans D, heb jij nog wat van touw of gaas gespannen tegen die schutting?Een van de mijne heeft links een schutting en rechts de muur.Anders lijkt me wel wat om gaas tegen de schutting, en de latten-draad methode tegen de muur toe te passen.Wat snoeien betreft ben ik al bezig geweest, de zijtakken / zijranken heb ik ingekort tot op het 3e of 5e blad, het stond op het label dat je dat de eerste tijd moest doen.Nu groeit de hoofdrank recht omhoog, maar...Om een zo vol mogelijk effect te krijgen geleid ik de hoofdranken in een S vorm omhoog (een cm of 30 tussenruimte aanhouden) en ik laat de latere zijranken dan de tussenruimtes opvullen.dit lijkt me een goed idee om te gaan doen.Hier ga ik zeker wat aan hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ik heb aan m'n andere schutting gaas, maar ik vind het ontsierend dus heb aan die kant alleen draden gebruikt.En dan pas extra bedrading aanbrengen als het nodig/zover is.Op die manier heb je een veel natuurlijker uiterlijk. Ik snoei alleen bij teveel woekeren, verder blijf ik er eigenlijk zoveel mogelijk vanaf.Te vroeg al snoeien na het planten leidt naar mijn mening alleen maar tot een tijdelijke groeistilstand.Een Passiflora heeft vaak tijd nodig om aan zijn nieuwe omgeving te gewennen (laat dan vaak wat al aanwezige knoppen vallen) en wanneer je snoeit duurt dat alleen maar langer. Wanneer je gek van Passiflora's bent, dan kan ik je de open dag over twee weken van de Passifloratuin (even Googelen) aanbevelen.Daar zijn buiten Henk ook veel andere gerenommeerde kwekers aanwezig en het is heel leuk en leerzaam om met die mensen over passiflora's te kletsen.Ik ben er dan zelf ook bijna de hele dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Wanneer je gek van Passiflora's bent Dat heet toch een passie-flora http://www.passifloratuin.com/ Is dit die tuin en de open dag op 27 juni? (Hoewel ik die passie-flora niet zo heb...ja mooie bloemen en interessante plant, maar dat geldt ook voor veel andere .... had ik het best leuk gevonden. Ben dan helaas, nou ja helaas?, net op vakantie.) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ja, dat is 'm en jammer inderdaad, dat je niet kan.Het is zeker een aanrader voor anderen mensen die deze plant waarderen.Hij heeft een zeer grote collectie met ook een aantal zeldzamere exemplaren.Hij zit vrij dicht bij het vuur wat dat betreft, want er zijn mensen die speciaal op expeditie gaan naar Brazilië enzo om nieuwe soorten te zoeken.Een deel van die soorten (het meeste) gaan bij terugkomst direct naar Henk en hij probeert ze dan verder op te kweken (uit zaad of plantendelen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Frans, ik heb je foto's net zitten bewonderen in het bloementopic, en moet helaas vertellen dat bij mij een van de twee passiebloemen, de caerulea is afgestorven. Eerst wat slap hangen, en water geven omdat ik dacht dat het de droogte en warmte was. Daarna levenloos en na uittrekken bleek een gaasje rondom de wortelkluit te zijn blijven zitten, daarin is de boel gaan rotten. Doorsnede zo 5 cm. Je schreef het al, passiebloem houdt niet van natte voeten. Het gebeurde even nadat ik horizontale draden had gespannen, zoals je geadviseerd had. Ik dacht nog dat er ergens een knik of breuk in gekomen was. De andere soort, de purple haze, gaat het wel doen en die groeit al een beetje langs een horizontaal draad. Echter is deze soort maar tot - 7° vorstbestendig. De blauwe is tot 15° winterhard, en als ik het goed heb, ook beter eetbaar. Bovendien vind ik de kleur ook mooier, dus ik wil weer een nieuwe kopen. Wanneer is de beste tijd om deze te gaan kopen en planten? In mijn woonplaats is geen echt tuincentrum, anders ging ik daar eens kijken en informeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Als je nu nog wat gaat kopen, dan kan je het beste een flink grote plant kopen met een evenredig wortelgestel.Bij een kleine plant is er meestal te weinig wortel aanwezig om nu nog een goed wortelgestel te ontwikkelen om de winter door te komen. Zo'n grote plant weet ik wel te koop, maar die kunnen niet worden verzonden vanwege de grootte.Ik weet niet of je wel eens in de omgeving van het Westland komt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Helaas is dat te ver weg, ik zou het er bijna voor over hebben, maar dat wordt toch wat te gek, jammer!Ik kijk dan wel in Winschoten of Groningen, vind het al fijn om te lezen dat er mogelijkheden zijn.Ik zal letten op grootte en laat het hier wel weer weten als ik wat heb.Nog bedankt voor het aanbod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Ben benieuwd of de Purple Haze het gaat redden, want zelf vind ik die niet echt winterhard.Met een beetje geluk heb je een zachte winter, dan maakt hij meer kans. Mocht je niets kunnen vinden, dan kunnen we altijd even kijken of ik wellicht zo'n grote plant voor je kan verzenden.De stokken zullen er dan uit moeten, want ze zijn ongeveer een meter hoog en hebben een 19cm potmaat.Voor jou is het niet zo'n bezwaar denk ik als er geen stokken bij zitten.Kosten 10 euro per plant, als je er twee neemt, dan is dat makkelijker in een doos doen en dan zijn de verzendkosten verspreid over twee planten. O ja, caerulea is niet echt te eten (ik vind hem totaal niet lekker).Je kan daarvoor beter Edulis nemen, maar die is niet winterhard en moet dan binnen overwinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Zijn er nog die lekkere vruchten geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Ja, de Tacsonia Mollissima ook wel bananen passiflora genoemd.Maar die is ook niet winterhard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Daar denk ik even over na, je hoort nog.Kon ik de purple haze maar inruilen... Die wil ik niet in een pot doen, ik dacht aan inpakken met isolatiemateriaal tegen de winter.Jammer dat de blauwe niet smaakt, maar het gaat me echt om iets blijvend tegen die muur te hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Inpakken zou ik niet doen, dan is de kans op schimmelvorming vrij groot. Ik heb goede ervaringen met wintergroene vaste planten vlak voor de passiflora te poten.Die beschermen dan de voet van de plant tegen vorst (er kan dan geen sneeuw e.d. op komen), plus dat ze het nodige water in de winter aan de grond onttrekken.Dat is ook de reden dat mijn andere schutting het zo goed doet en zelfs in de winter groen staat.Daar staat aan de andere kant van de schutting een hele grote conifeer, die als een grote paraplu fungeert en 's winters de grond lekker droog houdt.Belangrijk is dan wel dat er nog ruimte tussen de muur en de vaste plant over blijft, zodat de passiflora nog lucht krijgt en op kan groeien. Ik hoor het wel als ik voor je wat kan betekenen, m.b.t. die grote planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Oké, er is genoeg ruimte om er wat planten voor te zetten, dan doe ik dat beter.En je hoort nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts