dirk71 Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Is het af of aan te raden om aardappelen te begieten wanneer de grond te droog is.Zo ja in de ochtend veronderstel ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 ja, moet je nu echt wel doen, zeker op droge grondwij gieten een gieter of 12 tussen de rijen in de voren (heb 12 rijen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Ik heb maar een paar planten maar geef ook regelmatig water bij deze droogte. Als je dat niet doet en het weer slaat om en wordt erg nat, krijg je van die glasaardappelen en dat wil je vast en zeker niet.Glasaardappelen ontwikkelen zich wanneer het erg lang droog is geweest en het gaat dan weer lang regenen. Dan krijg je nieuwe groei waardoor ze glazig worden. (Is mij verteld door een professionele aardappelteler)Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 goed weetje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Dat wist ik ook niet. Ik dacht dat ze zich wel zouden redden; het loof ziet er ook nog prima fris uit hier. Ik heb dus toch maar gauw de gieter erbij gepakt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 en omdat we gewoon tussen de rijen lopen is de grond daar wat vaster, dus het gietwater blijft daar wat liggen en trekt zijdelings de ruggen met de planten in, top!weer een voordeel van op ruggetjes planten in onze veengrond (aardappel, kool, knolselder, knoflook, enwatalniet): nooit te nat en als te droog, gieten in de voortjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevin Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ik giet mijn aardappelen ook sinds enkele dagen met deze droogte. Goede tip om tussen de rijen te gieten ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Zag vanmiddag dat sommige boeren ook hun aardappelvelden besproeien, zal ook wel nodig zijn met deze droogte. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Jee! Weer wat geleerd. Als het op aardappelen aankomt heb ik duidelijk nog een lange weg te gaan. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Even een oud topic opgediept Ook nu is het weer enorm droog. Hoe lang wachten jullie met droogte voor je gaat water geven? En is het beter om bijv. 1 x per week heel veel te geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Hier op de zandgrond heb ik nu twee keer water gegeven, een keer in mei met die droogte en een dag of vijf terug.Ik giet eerst een gieter tussen de rijen en laat dat enige tijd intrekken, daarna giet ik weer een gieter.Tot ongeveer een gieter per strekkende meter.De grond is dan goed nat en het water loopt niet weg.Dat moet voor meer dan een week genoeg zijn.Ik giet liever te vroeg dan te laat, als de planten te lang stil staan krijg je doorwas. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Doorwas moest ik even googelen. Een soort opnieuw uitlopen van je nieuwe poters / planten, naar ik lees. Link voor wie het ook niet wist te weten: https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/aardappelen-controleren-op-doorwas/amp Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Doorwas en schurft, als je niet voldoende bewatert. In de achtertuin nooit last van gehad, op de volkstuin nu voor het tweede jaar. Je moet eigenlijk ook veel meer water geven dan je 'normaal' acht, wil je die grond echt goed vochtig krijgen. Dus echt een uur of langer die sproeier erop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts