AshaiRey Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik heb een grote vijver en een fruittuin. Maar is er ook 'vergeten' groente of fruit dat je kan laten groeien in een vijver of aan de rand? Enige suggesties? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 waterkers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Waternoot. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Water...munt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 waterkastanje/waternoot, Kalmoes, kroos schijnt ook eetbaar te zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Waterpeper. Verder nog smeerwortel en de wortel van de Grote Lisdodde is eetbaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Bij vijver denk ik aan drinkbaar, maar dat terzijde http://www.permacultuurnederland.org/planten.php Zoeken op waterplanten, geeft een aantal interessante resultaten, zoals: Vietnamese watervenkel (Oenanthe javanica). Misschien is suikerriet ook een optie. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 Leuke suggesties!Weer een hoop om in te lezen, bedankt. Maar de antwoorden zijn tot nu toe vegetarisch.Nu weer ik dat goudvissen prima smaken. Ikan mas is een heel normaal en lekker gerecht in Indonesië. Ooit heb ik weleens aan rivierkreeftjes zitten denken. Heeft iemand daar evaring mee? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Misschien zijn zoetwatermosselen dan ook een optie. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
noedel Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 een zoetwatermossel heeft geen smaak, is zeer taai en ruikt onaangenaam.sommigen zeggen dat het wel eetbaar is, anderen zeggen dat het schadelijk is voor de gezondheid. volgens mij zitten er wel veel eetbare lekkere diertjes in een vijver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik denk dat er meer eetbaar is dan je denkt. (kikkerbilletjes ) Rivierkreeftjes vind ik een hele goede, zeker eetbaar. Als het hier hard geregend heeft -echte stortbuien- komen ze enmasse uit de sloot gekropen en ja, die zijn zeker eetbaar. Ik ga dan altijd met tas en handschoenen naar buiten Ik vermoed -geen wetenschappelijke onderbouwing- dat je de vijver er wel op aan zal moeten passen en denk dat de rivierkreeft best wat ruimte nodig heeft. Beschooiing; veel planten met schuilmogelijkheden. Hier en daar een dakpan in de vijver. En vergeet niet dat ze eruit moeten kunnen. Geen standaardbakje dus van het tuincentrum. Houd je ons op de hoogte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Leuk topic! Erg interessant! Brasem is ook eetbaar heb ik gehoordAl moet die wel eerst drie dagen zonder eten voordat je hem slacht dan zit die grondsmaak er niet meer zo aanOok kan je er nog forel in gooien...Hoe groot is de vijver? Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Zorg er wel voor dat er geen invasieve uitheemse soorten in de vijver belanden. Er zijn zoveel problemen bekend met exoten in het water. Amerikaanse rivierkreeft is daar een goed voorbeeld van. Die vreten eerst alle vis op en worden daarna kannibalistich en worden daardoor overheersend Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
noedel Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 bijna alle rivierkreeften dat hier voorkomen, zijn van die Amerikaanse rivierkreeften.deze dragen een schimmelziekte waar ze zelf niet van sterven maar de Europese wel. welke vissen zijn geschikt voor een kleine vijver? (ze moeten wel eetbaar zijn.) ik ga ook terug een vijver zetten met eetbare "dingen" in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 22, 2015 Author Share Posted June 22, 2015 Leuk topic! Erg interessant!Ook kan je er nog forel in gooien...Hoe groot is de vijver? De vijver is 12m lang en bevat 15m3 water.Vanuit het diepste punt (1 m) wordt het water opgezogen en aan naar de andere kant in een filter gepompt . Het filter loopt over op een water molen en stroomt zo weer terug in de vijver. Alles op zonne-energie natuurlijk Forel gaat volgens mij niet lukken, daarvoor stroomt het water veelste weinig Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Gaaf dat je alles gerealiseerd hebt op zonne energie!qua nodige stroming valt het naar mijn idee nog wel meeEen stromingspomp van 2000 liter per uur is al voldoende vond ik op internetHet enige nadeel van de forel is dat het roofvissen zijn je kan er dus niks anders bij inzettenWel leuk is dat je ze net als kois tam kunt maken Stiekem ben ik wel erg benieuwd naar een foto van je vijver Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Uw wens is mijn bevel.. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Mooi Bram. Dank je dat je ons laat mee-genieten. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cees Tabak Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Zijn neem ik aan goudvissen? Daar in die vijver? Voila, daar heb je je antwoord. Goudvis (in groter stadium) is prima eetbaar. Wel even uitkijken voor de graatjes en drie dagen in de badkuip, zodat de moddersmaak er af gaat. PS prive bericht blijft helaas in "uit" staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 27, 2015 Author Share Posted June 27, 2015 Ja, dat zijn goudvissen maar de grootste vissen zijn goud windes (de meer geelige vissen). Goudvissen zijn 'karperachtige' en hebben gevorkte graatjes dus je moet goed op letten met eten. Maar geen nood, de vissen uit mijn vijver eet ik niet hoor. Over het prive bericht.Heb hem wel ontvangen en gelezen. Nog bedankt voor de info en nu maar wachten op een grote hoosbui. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts