AshaiRey Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Er is een stukje in mijn tuin waar een hele grote conifieer staat en een joekel van een sequoia. De conifeer was 8 meter hoog en is ingekort tot 3 meter maar kan wat mijn betreft helemaal weg. Dat gaat nog wel een hele klus worden maar afijn. Op de vrijgekomen plek zou ik een walnoot boom willen planten. De foto's geven zicht op de situatie tewijl je naar het noorden kijkt. Zoals je kan zien op de eerste overzicht foto is de sequoia enorm. Ik heb aangegeven waar de conifeer staat. De onderste takken van de sequoia worden nog weggesnoeit. Mijn vraag is nu wat jullie mening is om daar een walnoot te plaatsen? Is er een redelijke kans op succes of zeggen jullie vergeet het maar want teveel wortels daar en die grote boom zuigt teveel water weg? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik zou daar geen walnootboom neerzetten, omdat die dan te dicht op de sequoia staat. Dat belemmert de groei behoorlijk, als de walnoot al goed tot groei zou kunnen komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Helemaal mee eens, de metasequoia zal hem onder- en bovengronds belemmeren. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 Ik begrijp de geopperde bezwaren maar... Bovengronds wordt er geen licht weggenomen, de laagste takken van de metaseqouia zitten op 7 meter hoogte en dan nog zijdelings. De beoogde standplaats is voor de metaseqouia op het Zuiden en heeft heel de dag zon. Ondergronds kan ik me wel wat bij voorstellen. Nu heeft die conifeer het daar ook jaren (te) goed gedaan maar ik krijg nooit al de wortels eruit van die conifeer. En concurrentie van de meta seqouia zal ongetwijfeld metterijd komen. Stel dat ik daar een bak metsel van 2.5 x 2.5 meter en 80cm hoog. Zou dat de kans op succes vergroten? Sorry voor de vragen. Ik ben namelijk aan het bedenken wat ik met dat open stuk kan gaan doen als ik die conifeer zou verwijderen. Dus alle input wordt gewaardeerd. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Haal die conifeer eerst maar eens weg, die lijkt nu toch nergens meer op, volgend jaar beziet ge het dan wel heel anders.Waar ik mijn kippen houd staat een Juglans Regia met een kroon van ongeveer twintig meter diameter, dus een klein boompje is dat ook niet hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Zou ook adviseren om de sequoia te ruimen die pakken veel voeding enz. Ik heb er bij een vorig huis 9 van de 10 gerooid die waren toen 45 jaar oud. De tuin van 1000m2 was net een jungle Book. Dus gewoon de knetterbiele er op zoals ze hier zeggen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 20, 2015 Author Share Posted June 20, 2015 Tja, deze sequioa is ook 40+ jaar oud. Door de vorige bewoner geplant. Weghalen wordt een lastige en dure aangelegenheid. Er kan geen kraan bij komen dus dat wordt klimmen en zo. Niet iets voor mij dus. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik begrijp de geopperde bezwaren maar... Bovengronds wordt er geen licht weggenomen, de laagste takken van de metaseqouia zitten op 7 meter hoogte en dan nog zijdelings. je weet hoe hoog een walnootboom gaat worden? kijk ook eens naar de doorsnede van een wanootboom, de wortels komen minimaal zo ver. nu ben ik geen kenner maar dat ga je niet redden met 2,5x2,5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Komt bij dat er op die plek ook nogal wat andere dingen behoorlijk belemmerend zijn om daar een forse boom te willen poten. Ik zie een diepe vijver vlakbij, ik zie een gemetselde muur ( welke toch een fundering zal hebben ? ) en nogal wat andere zaken.Op zich hoeft de conifeer niet het probleem te zijn. Eenmaal aan de voet afgezaagd is die dood. Gat graven voor een nieuwe aanplant iets verder weg van de overgebleven stronk en wat aan grondverbetering doen en mesten ( sterk verarmde grond daar ) ; kun je vast wel iets poten. Maar geen walnotenboom denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts