Stoyanov Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Ik heb langere tijd geleden winterpeen gezaaid.Na een poosje kwam er hier en daar wat op.Op de plekken waar niets opkwam heb ik opnieuw ingezaaid.Momenteel staan er wat ielepetieterige pluimpjes groen boven de grond en de opnieuw ingezaaide peen doet het niet...Kan dat te maken hebben met het gegeven dat ik op kleigrond teel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTman Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Peen is soms wel lastig. Dat zie ik ook wel bij mij. Heb het uitgezaaid met zand en heel dun afgedekt. De zaden moeten goed nat worden gehouden, het beste is natuurlijk als het nat wordt door regen. Maar ook niet te hard gieten anders spoelen alle zaden weer weg.Het is misschien een idee om peen te zaaien, het te bewateren en vervolgens een stuk plastic op te leggen zadat de zaden nat blijven. Dan ontkiemen ze sneller. Als je dat doet niet het stuk plastic te lang er op laten liggen anders gaan je net ontkiemde plantjes dood. Maar qua ontkiemen zou ik niet weten of de ene grondsoort beter is dan de andere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Ook ik teel op klei maar heb nog nooit gemerkt dat peen hier slecht op kiemt. Het duurt wel vrij lang voor er wat zichtbaar wordt daarom zaai ik ook hier en daar uien er tussen. Zo zie je snel hoe de rijen lopen en de ui houdt ook nog eens de wortelvlieg weg. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Hier ook klei en geen problemen met wortels. Enkele tips om de kieming makkelijker te maken:- zaai in zaaigeultjes en dek de zaadjes af met potgrond. De kiemplantjes komen hier makkelijk doorheen.- leg op warme dagen vochtige juttezak of doek over de zaaigeulen om de grond voldoende vochtig te houden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts