henkg Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 Ik heb een perzik zaailing, pêche de vigne, gekregen van Appelvrouw.Nu lees ik dat perziken op eigen wortel hoog kunnen worden (vier tot maar liefst tien meter). Dat heb ik liever niet, want lastig voor de buren, en –belangrijker- lastig plukken. Kan ik een struikvorm bereiken (max 2,5 meter), door alleen snoei (en wanneer en hoe dan), of moet ik gaan enten op een andere onderstam (welke onderstam, en wanneer dan)? Zaailing is nu ca 30 cm hoog, heeft nu acht zijtakjes, staat in 5L rozenpot, potgrond. Een paar tips zijn erg welkom! PS. Ik heb nog geen enkele ent-ervaring, op tomtato na (dat ging trouwens perfect). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Persica († december 2016) Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 Gewoon op 20 cm boven de grond afknippen, op dit stukje ontwikkelen zich opnieuw scheutjes dit is je basis voor je struikvorm, zo kun je een struik creëren van 1,5 meter hoog zodat je goed bij de vruchten kunt Quote
Bit Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 Ja. Zou dat alleen nog zeker niet dit jaar doen Henk. Volgend jaar waarschijnlijk. Eerst maar es een jaartje laten groeien. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 Perfecte aanvulling van Bit, uiteraard volgend jaar dit doen, was dit vergeten te vermelden oef... Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 juni 2015 Geplaatst: 21 juni 2015 Ok..dit is voor mij ook een handig topic. Ik heb nl een tweejarige zaailing perzik. Hij staat sinds het voorjaar in de grond en is denk ik 50/70 cm. Er zijn ook aardige zijtakken. Kan ik die nu snoeien? terug tot 20 cm, en dan de eventuele zijtakken daaronder inkorten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 23 juni 2015 Auteur Geplaatst: 23 juni 2015 Dank voor antwoorden. Dus gewoon knotten dat ding, volgend jaar maart.En tot die tijd volg ik uiteraard ook dit topic: oude-perzik-afzagen-en-opnieuw-beginnen-t16677.html#p273511 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Ja. En is er nog iemand die me kan vertellen of ik mijn perzik nu kan "knotten'? En wat ik dan met de langere zijtakken doe?Het boompje is ongeveer een meter hoog. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
wilma2 Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 appelvrouw, waarom wil je deze perzik al knotten. indien je de rechter gesteltak mooi naar beneden buig komen daar nog in dit seizoen uitlopers op die kunnen dienen om een mooie volle struik te kweken. ook de andere takken zou ik zelf door uitbuigen dwingen meer opgaande takjes te maken die later voor vruchthout zullen dienen. zo doe k het met al mijn perzik en ook de platte perzik zaailing.verder knip ik steeds de nieuwe scheutjes die naar mijn gevoel de verkeerde kant op willen groeien op een gewenst oog af.. Quote
gerritr1955 Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Geen antwoordt en ook geen oplossing, maar een vraag:Komen er vruchten aan zaailingen ??Ik dacht dat dat soort bomen veredeld moesten zijn. Quote Hortus est amicus meus.
windindewilgen Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 er komen gewoon vruchten aan. de meeste perziken zijn niet zaadvast, dus je weet nooit wat en hoe het eruitziet bij zaaien. er zijn wel een aantal oude rassen die vrijwel net zo terug komen als de ouder boom. oa peche en nog wat.precieze naam kan ik even niet opkomen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Persica († december 2016) Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Mijn meer dan 30 jaar ervaringen leert dat zowel perzik alsook nectarine zaailingen behoorlijk goed zaadvast zijn, dus vrijwel heel veel overeenkomsten hebben met de vrucht waaruit hij uit voort kwam. Perzik/nectarines worden vrijwel geheel door hun eigen stuifmeel bestoven (bij een alleenstaande boom) Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Wilma geen idee of dat een goed idee is, ik snap het namelijk niet helemaal...dat afknippen snap ik nog Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Persica († december 2016) Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 appelvrouw, waarom wil je deze perzik al knotten. indien je de rechter gesteltak mooi naar beneden buig komen daar nog in dit seizoen uitlopers op die kunnen dienen om een mooie volle struik te kweken. ook de andere takken zou ik zelf door uitbuigen dwingen meer opgaande takjes te maken die later voor vruchthout zullen dienen. zo doe k het met al mijn perzik en ook de platte perzik zaailing.verder knip ik steeds de nieuwe scheutjes die naar mijn gevoel de verkeerde kant op willen groeien op een gewenst oog af.. Ik doe het tegenovergestelde, ik zorg dat m'n takken een beetje recht omhoog blijven groeien want eenmaal vruchten dan buigen de takken vanzelf wel en hoe! meestal draait het uit op stutten! Perzik moet je nooit buigen, dat doet de boom zelf wel. Buig je de takken dan ontstaan er erg veel 'waterloten''Bij appel is het soms wenselijk om de boom in model te krijgen en de vruchtbaarheid te stimuleren. Quote
jasmin Geplaatst: 24 juni 2015 Geplaatst: 24 juni 2015 Ik doe het tegenovergestelde, ik zorg dat m'n takken een beetje recht omhoog blijven groeien want eenmaal vruchten dan buigen de takken vanzelf wel en hoe! meestal draait het uit op stutten! Kom je dan niet op hetzelfde uit? Ik neem aan dat ombuigen betekent dat de takken aan een rek vastgemaakt worden. En stutten uiteindelijk ook. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2015 Geplaatst: 24 juni 2015 Goed, afknippen dan dus.Is er nog iemand die antwoord heeft op mijn vraag of het nu kan? En of ik de zijtakken terug kan knippen tot op ? blaadjes? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Persica († december 2016) Geplaatst: 24 juni 2015 Geplaatst: 24 juni 2015 Dat goed afknippen zou ik persoonlijk uitstellen tot 1/2 maart 2016, als je het dan doet heeft het boompje nog een heel seizoen de tijd om zich mooi te vormen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2015 Geplaatst: 24 juni 2015 Oké, dank voor je antwoord..ga ik doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 4 juli 2015 Auteur Geplaatst: 4 juli 2015 Mijn mini perzikje is nu 40 cm hoog.Om een laagstam/ struik te verkrijgen zou ik maart volgend jaar moeten "knotten" op ca 20 cm. Echter, ik tel nu al 11 zijtakjes, op een totale lengte van 40 cm dus.Nu weet ik niet hoeveel de stam tussen die takjes in lengte zal toenemen. Als dat weinig is, kan ik dan (volgend voorjaar) alleen de top eruit knippen, en alle zijtakken laten staan? PS. Een tip voor een echt goed snoei- (en ent-) boek is zeer welkom. Mijn G & F encyclopedie van DeDeene helpt, maar geeft lang niet alle antwoorden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
peter_begeman Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 Bij de witte boekenmarkt hebben ze ook een mooi boekje over stekken en enten. En ook mooie boeken over snoeien Quote
weknow Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 PS. Een tip voor een echt goed snoei- (en ent-) boek is zeer welkom. Mijn G & F encyclopedie van DeDeene helpt, maar geeft lang niet alle antwoorden. Hier mijn ervaring daarmee, Henk. Daar heb ik vele jaren tevergeefs naar gezocht. Eigenlijk allemaal heel ingewikkeld of technisch en hoogdravend (of soms ook gewoon fout)...had er diverse hier in de kast staan, maar het uiteindelijk toch maar altijd zelf wat uitgevogeld omdat het gewoon nooit duidelijk was....beetje schade en schande en door links en rechts vragen en wat oppikken of een cursusdagje heb ik het wel geleerd. Zelfs in het handboek van de Deene en Guy de Kinder, dat jij noemt, blijf je eigenlijk met meer vragen dan dat je echt duidelijk het antwoord vindt als het gaat over snoeien. Totdat ik 2 jaar geleden bij kwekerij de Linde in Vlaanderen fruitbomen kocht en een door die kweker zelf geschreven en "gestencild" boekje mee kreeg. In minder dan 20 bladzijden....en het was me ineens allemaal heel duidelijk. Licht, lucht en groei....daar draait het allemaal om als ik het even kort vertaal in mijn eigen woorden...en met een aantal basisregels hierover en wat specifieke kennis over het soort plant (hoogstam, laagstam, appel, kers, pruim, druif, bes enz.) was het ineens niet moeilijk meer. Daarnaast staan er ook op dit forum vaak wel goede adviezen...beetje zoeken....maar ik denk dat je daar vaak meer aan hebt dan de speciale boeken. (Die ik vast niet allemaal ken, maar ik heb er in de loop der jaren heel wat in handen gehad). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
jasmin Geplaatst: 5 juli 2015 Geplaatst: 5 juli 2015 Jee, Henk, wat een mooie plant heb je al. Bij mij is hij/zij nog smal en dun. Ik heb 1x verpot, maar die staat nog steeds niet in een supergrote pot. Denk je dat dat het grote verschil is?? Ik heb ook nog geen zijtakken. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Raquette Geplaatst: 6 juli 2015 Geplaatst: 6 juli 2015 Mijn perzik heeft zich ook vertakt, dus ik ben heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Henk: als het eerste stukje stam, dus tot aan de vertakkingen, niet meer heel veel groeit, kunnen we dan ook gewoon de top eruit snoeien en de al aanwezige vertakkingen aanhouden? Bij mij beginnen die vertakkingen al op zo'n 12 cm. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.