Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oude perzik afzagen en opnieuw beginnen?


Sin Fronteras

Aanbevolen berichten

In onze tuin staat op de erfscheiding een oude perzikboom, met een stamdiameter van ongeveer 15cm. De boom is jarenlang verwaarloosd en zat vorig jaar (toen we in het huis kwamen wonen) onder de krulbladziekte.

 

Inmiddels is het ding bijna 10 meter hoog, de eerste takken beginnen op een meter of 4, 5. Bespuiten tegen krulblad is daarom geen optie.

 

Is het mogelijk de stam op een meter of zo af te zagen, zodat deze daar opnieuw uitloopt? En als het lukt, hoe ga ik dan verder? Ik neem aan/hoop dat er verschillende kleine twijgjes zullen uitlopen, kies ik er een paar uit als toekomstige gesteltakken?

 

Of is dit een verloren zaak en is uitspitten de enige optie?

 

Bedankt voor het meedenken.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even simpel gedacht hier.

Als je die boom niet meer ziet zitten ga je hem later toch rooien dus waarom probeer je het niet gewoon en kijk je het deze zomer aan of en hoe hij uit loopt. Je heb weinig te verliezen, maar ik ben wel heel kort door de bocht nu hoor!

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG968036091426270030.JPG

Even kijken, misschien verduidelijkt deze foto iets.

 

De boom heeft twee hoofdstammen, de rechter wordt ondersteund door een boompaal die min of meer met de stam vergroeid is.

 

Op een meter of 2,5 zitten een paar dunne twijgjes en bij de rechterstam een redelijke tak. De rest van de takken zit op een meter of 4 of hoger.

 

Rooien is een beetje lastig en zou ik jammer vinden als er nog een leuk boompje van te maken is, maar wat mot mot...

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zag vanavond op Youtube al een filmpje gezien over het rigoureus snoeien van een appel, maar ik wist niet of dit met een perzik ook mogelijk zou zijn.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Inmiddels zijn beide stammetjes op ongeveer 1,20 meter afgezaagd.

IMG972175711430309208.JPG

 

En overal verschijnen weer nieuwe uitlopers!

IMG972068591430309205.JPG

 

De eerste fase is dus geslaagd.

 

Maar nu natuurlijk een vervolgvraag. Kan ik deze scheuten beter eerst een jaar laten doorgroeien, voordat ik er een paar selecteer als 'gesteltakken', of kan ik alle niet gewenste scheuten meteen als knop wegwrijven (nu kan dat nog) zodat de boom alle energie kan stoppen in de scheuten die blijven staan?

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Inmiddels hebben beide stammen drie stevige uitlopers, de grootsten zijn ongeveer een halve meter lang.

 

IMG995125631434910930.JPG

 

Er blijven op de stam nieuwe uitlopers verschijnen, maar die haal ik zo snel mogelijk weg.

 

Maar, nu weer een nieuwe vraag. Deze drie uitlopers worden dus de nieuwe gesteltakken. Moet ik de 'zijtakken' van die gesteltakken nu ook zoveel mogelijk wegsnoeien? Ik kan me voorstellen dat het risico van schimmelinfecties dan wel erg groot wordt, maar als ik ze laat staan, groeit de kroon meteen potdicht...

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
Quote

ik heb mijn perzikboom ook omgezaagd dit jaar eind maart maar helaas groeit er nergens uitlopers. Is mijn boom nu dood?

 

Kan. Maar kunnen ook nog komen....aan de stam of vanuit de grond. Waar je hem zaagde (hoogte) en plaats van mogelijke enting of oculatie spelen ook een rol.

 

Maar perzik en alle fruit-prunussen afzagen in maart is een slecht idee, omdat ze dan bevattelijk zijn voor schimmelziekten. Kan dus ook dat ze is geinfecteerd en het daarom niet haalde. San Fronteras een aantal jaren geleden deed dat op de grens van april en mei en dan heeft een Prunus al veel meer weerbaarheid om snel wonden af te dichten en zo infecties te voorkomen......

 

Afwachten dus. Tot lente volgend jaar heb je nog kans. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...