dennislp Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 'Can't beat it? Eat it!' is een uitspraak die al regelmatig voorbij is gekomen op het forum. Waarom je tuin vol gieten met de meest giftige bestrijdingsmiddelen, als je ook je pannen kan vol gieten met het onkruid? Stil zitten en zeuren dat er minder bestrijdingsmiddelen gebruikt moeten worden, dat is een optie. Maar iets doen? Dat is natuurlijk een nog betere optie! Vandaar mijn idee om gezamenlijk een informatieve flyer op te stellen, waarmee we de 'can't beat it? eat it'-mentaliteit en biologische alternatieven verspreiden. We zijn hier met een flinke groep die over een flinke hoeveelheid kennis en ervaring beschikt. Tegelijkertijd kan deze groep ook de distributie van die flyer regelen. Flyers bij volkstuinen, flyers bij tuincentra, flyers bij bestellingen van webshops, etc. Er zijn denk ik eerder teveel plaatsen dan te weinig Enige tijd geleden heb ik dit voorstel aan een paar forumleden gestuurd. Zij reageerden allen positief, echter had ik het zelf nog wat druk met school. Ondertussen is het vakantie en lijkt mij dit weer een fantastisch project. Gezamenlijk regelen we de inhoud (tekst en beeld), gezamenlijk regelen we de feedback, ik regel de vormgeving en het drukken, gezamenlijk regelen we de verspreiding. En financieel? Gezamenlijk komen we daarin ook een heel eind, zo duur zijn flyers ook weer niet (*afhankelijk van het formaat*) Zien jullie wat in zo'n flyer? Kansloos? Kansrijk? Of zijn er betere alternatieven? Ben erg benieuwd naar jullie meningen. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 2 bedenkingen. - Een flyer is weer (een berg) papier....is dat nodig? - Waarom zelf weer het wiel uitvinden. Er zijn allerlei groepen, verenigingen enz. die dit promoten, ondersteunen, ontwikkelen en bij de mensen brengen. Zelf ben ik bijvoorbeeld om die reden lid van en actief bij Velt.....met zo een 18000 anderen in Vlaanderen en Nederland. Ik denk ook nog: Wie gaat dat betalen en organiseren? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Ik vind het een goed idee, maar flyers zijn inderdaad een berg papier. Je zou ook een website kunnen maken in combinatie met bijvoorbeeld twitter of facebook. Je publiek wat je daarmee bereikt is denk ik veel groter én het is goedkoper en milieuvriendelijker ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 (edited) Ik ben het met Flup eens. Flyers gelden in de reclame als 'schot hagel': je moet er veel verspreiden met een relatief klein bereik van geïnteresseerden. Als je de flyers op een biologische markt oid verspreidt, is het natuurlijk een ander verhaal; daar loopt je doelgroep en zullen veel mensen de flyer waarschijnlijk aannemen en niet gelijk weggooien. Ook dan is het cruciaal om zo'n flyer niet gewoon maar uit te delen, maar iemand te vinden die de flyers gemotiveerd en met een persoonlijk verhaal aanbiedt. Met een actieve Facebookpagina bereik je al deze dingen ook en kun je aansluiten bij bestaande communities. Hoewel er in de moestuinhoek vooral mensen zullen zitten die al weten dat je onkruid kunt eten:). Het is dus ook cruciaal om te bedenken wie je doelgroep is. Meestal wordt er een onderverdeling gemaakt in 1) mensen die je al 'hebt', 2) mensen die overtuigd kunnen worden en 3) mensen die weerstand hebben en die je hoogstwaarschijnlijk niet mee krijgt. De meeste communicatieuitingen richten zich op groep 1 (blijvende interesse voeden) en 2 (overtuigen). Het is handig om jezelf bij elke communicatieve actie af te vragen:- wie wil ik bereiken? - wat is mijn beoogde resultaat, wanneer ben ik tevreden over mijn actie? Als mensen foto's van hun zelfgebakken onkruidtaart online zetten, of als iemand alleen al zegt 'wat leuk, daar had ik nog nooit aan gedacht!'?- welk percentage van bereikte personen wil ik een actie zien vertonen (zie boven wat voor actie)? Als je 5000 flyers verspreidt en je krijgt drie enthousiaste emails, is dat dan okee?- wat is de follow-up? Maw, tot wie of waar kunnen mensen zich wenden voor meer informatie? Nodig je ze uit om hier lid te worden, om per email een lijst onkruidrecepten toegestuurd te krijgen...of anders? Het lijkt misschien wat pietluttig, maar als je bovenstaand verhaal niet dichttimmert vergroot je inderdaad voornamelijk de papierberg:). Misschien komt het niet als een verrassing dat ik copywriter ben - schrijver van communicatieve teksten in opdracht - en ik bied me hierbij aan om tzt belangeloos de tekst (max 1000 wo:)) te redigeren. Succes! Edited July 3, 2015 by Guest Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Raquette heeft gelijk; zeker de vraag wat je wil bereiken en wie is je doelgroep zijn belangrijk. Als je daar een duidelijk antwoord op hebt, kun je veel gerichter een actie opzetten. Hoeft niet duur te zijn (vb website / blog met wordpress is gratis én de opmaak kun je zo gelikt maken als je wil (ook gratis)), kost alleen veel tijd. Zeker in de beginfase. Zorg ook voor gelikte foto's en post op de blokg regelmatig iets nieuws. Van een recept tot een onkruidsoortbespreking, het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar tijd ben je er wel aan kwijt.En het aanbod van Raquette is natuurlijk super! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Ja, dat met zo'n blog en gelikte foto's is helemaal waar. Minimaal - maar da's echt minimaal - 1 keer per 2 weken (liever 1 x per week) een blogbericht plaatsen, houdt de pagina hoger in zoekresultaten/aantrekkelijk voor bezoekers. Aangezien dit veel werk is, zou een Facebookpagina een goed alternatief zijn denk ik. Nog veel makkelijker te maken dan een website, nodigt uit tot interactie, bezoekers gaan (hopelijk) zelf ook foto's en recepten plaatsen zodat je zelf minder werk hebt en het toch een levendig geheel is. Ook nivelleert Facebook: het is minder 'wij vertellen je hoe het moet' en meer 'we wisselen iets uit'. Specifieke kennis en topics kunnen dan op aparte 'pages' komen te staan. Nadeel is dat het met Facebook steeds moeilijker wordt om een groot publiek te bereiken vanwege het algoritme dat bepaalt wie wat ziet (Facebook vraagt bv. geld om een bericht van een pagina breder zichtbaar te laten zijn voor de 'likers' van die pagina). Wil je geen geld betalen, dan moet je een actieve groep deelnemers hebben die je posts deelt onder hun eigen vrienden ed. Zo zit ik zelf bijvoorbeeld bij een groep 'Meer doen met minder geld' waarop veel goedkope recepten worden gepost. Hoe leuk zou het zijn om daar een 'gratis' onkruidrecept te delen?! Ander nadeel is ook dat dit veel inzet vraagt over een langere periode. Het zou kunnen dat dit niet aansluit bij het resultaat dat jij beoogt, namelijk mensen 'in het wereldje' (moestuiniers, bestellers van zaden, zoals je zelf aangeeft) even een duwtje geven: hee, wist je eigenlijk dat er een alternatief is voor onkruid uitroeien? Dan nog is een flyer erg vrijblijvend; zie boven voor de redenen dat veel mensen die toch ongelezen terzijde zullen leggen. Je zou eigenlijk bijna een kaartje moeten verspreiden 'ook zo'n last van onkruid? Kijk hier en hier voor een alternatieve oplossing!':). En dan verwijzen naar een pagina online. Enfin, de brainstorm continues... Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Met een faceboekpagina beperk je je doelgroep dan dus wel tot alléén de gebruikers dáárvan... Want er zijn behoorlijk veel mensen die bewust de keuze maken om daar níet aan deel te nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Klopt, ik weiger een vreesboek pagina te bezoeken. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Maar jullie zijn ook niet de doelgroep, toch? Althans, ik gok dat jullie allebei eco tuinieren en wel een onkruidje lusten op zijn tijd:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 Leuke reacties ! Allereerst; Raquette, bedankt voor het aanbod! Kunnen we elkaar mooi aanvullen, de visuele en strategische kant zijn hier aanzienlijk beter ontwikkeld dan de tekstuele kant Het is inderdaad verstandig om duidelijke doelen te stellen. Mijn gedachte was vooral om mensen anders te laten denken, tenslotte is dat de eerste stap die gezet moet worden om het gebruik van bestrijdingsmiddelen terug te dringen. Dus de bekendheid van alternatieven vergroten. Mensen die op de automatische piloot voor bestrijdingsmiddelen kiezen, aan het denken zetten. Daarbij dacht ik ook sterk aan diverse demo's bij de Intratuin vestiging waar ik de marketing & PR regel. Zo heb ik bijvoorbeeld flyers gemaakt m.b.t. eetbare bloemen, welk enthousiast werden meegepakt. Een veel gehoorde reactie was 'hee grappig, dat wist ik niet'. En dat is ook eigenlijk weer die eerste stap: bekendheid genereren, mensen kennis laten maken met iets. Ik denk dat daar ook de focus zou moeten liggen met dit projectje. Of er verdere stappen nodig zijn, een follow-up? Ik weet het eigenlijk niet, ik zie het nut er niet zo zeer van in. Een WordPress website (of iets dergelijks) lijkt mij ook belangrijk, of er moet samengewerkt worden met een reeds bestaande site. Anders heb je véél informatie voor op een flyer, waardoor de flyer groter moet worden, wat het financiële plaatje onaantrekkelijker maakt. De grootste problemen die ik vooral voorzie m.b.t. een flyer: hoe zorg je dat je een flyer creëert die een zo breed mogelijke doelgroep aanspreekt? Waarschijnlijk zal je dan ook 'goede' bestrijdingsmiddelen van bijv. een Ecostyle moeten opnoemen in de flyer. Tenslotte zijn er mensen die niks van onkruid zullen moeten hebben, en om die alsnog te laten stoppen met schadelijke zooi, zal er een ander alternatief moeten zijn Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts