Balto Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Ik heb ergens eens gelezen, dat als de 'ewrtjes' in de slabonen echt op gaan zwellen, je ze moet oogsten, omdat het betekent dat de boon (langzaamaan) gaat rijpen en de plant dan niet meer voor nieuwe oogst zorgt. Maar nu heb ik regelmatig boontjes die nog heel klein zijn, maar wél één of meerdere super dikke 'erwtjes' in de boon hebben. Moet ik deze dus al plukken? En is dit 'normaal' (ik denk heus niet dat al mijn bonen eruit gaan zien als supermarkt bonen), zo niet, hoe komt het? Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 En waarom zou je niet mogen verwachten dat jouw boontjes mooi recht en slank worden? Door een paar kromme? Dat doet de droogte en de hitte. Als je bonen zaait mag de grond niet nat zijn maar als ze eenmaal goed groeien dan hebben ze graag heel veel water!!Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Echt? Willen ze dan juist wel water? Ik ben altijd ontzettend zuinig met water bij mijn boontjes! Toch maar wat aan doen dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 (edited) boontje zijn liefhebbers van water Edited July 11, 2015 by Guest Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 11, 2015 Author Share Posted July 11, 2015 Dank jullie. Ik heb ook zuinig gedaan met water geven, dit zal ik voortaan meer doen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Goh, ik dacht dat ze juist niet veel water moesten hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerritr1955 Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Tussen veel en zuinig zijn met water zit nog wel wat in.Te veel water is niet goed en te weinig is niet goed.En aan droogte hebben ze echt een hekel. Quote Hortus est amicus meus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Goh, ik dacht dat ze juist niet veel water moesten hebben misschien komt dat idee vanwege het zaai-advies: bij het leggen van de boontjes wil je graag weinig water, anders rotten de zaden wegals ze aan de groei zijn is ruim water prima, aan de voet van de plant dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BarbaraVH Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Hier ook altijd van mening dat boontjes liever droog staan, een spreekwoord in onze streken: een boon in het zand is goud in uw hand.Wij geven de zaadjes water tot ze boven staan en dan niets meer, elk jaar een massa mooie, lekkere bonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Wij hebben de boontjes tot nu toe alleen op die hele het dagen een week of twee terug wat water gegeven, verder niet. Ga er wel beter op letten, ik dacht dat ze juist droog moesten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Helaas is dat een wijd verbreid misverstand. Als je ze zaait moet de grond vrij droog zijn anders rotten ze weg. Maar eenmaal aan de groei zijn het echte zuipers. Zonder dat de bodem drassig wordt natuurlijk.Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts