Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dakpompoenen!


Aanbevolen berichten

Geïnspireerd door Estemy heb ik gisteren twee overgeschoten pompoenzaailingen op het schuurdak gezet! Zaailingen van onbekend zaad van Angela; afgaand op het blad denk ik aan een klein soort muskaatpompoen.

 

dakpompoen60561436994898.jpg

 

Nu dacht ik: misschien is het leuk om hier bevindingen/problemen/successen bij te houden. Niet alleen van mij maar van wie maar zin heeft (en een dakpompoen, dus:))! Zo kwam ik zelf van de winter, toen ik nog alleen las op dit forum, een heel topic tegen over mensen die pompoenen wilden laten klimmen. Na het lezen van 90% mislukkingen, heb ik daar vanaf gezien voor mijn stadstuin. Zo kan een topic over dakpompoenen misschien ook weer andere moestuiniers helpen.

 

Enfin, nu mijn dakpompoenen er eenmaal staan kan ik me fijn twee maanden lang zorgen gaan maken . Om te beginnen staan ze misschien te klein. Ik heb de inhouden uitgerekend; de linker bak komt op ongeveer 34 liter en de rechter op 42 liter. In mijn hoofd zat '40 liter' maar toen ik het topic van Estemy teruglas zag ik dat zij bakken van 55l gebruikt. Oeps.

 

En dan heb ik er ook nog stambonen bij gepropt! Dat kwam, ik kon ze nergens anders meer kwijt omdat ik door omstandigheden een bak minder klaar heb staan dan gedacht (lang verhaal). Nu dus op hoop van zegen maar hierbij, ik hoop dat ze niet te erg met de pompoenen zullen concurreren om licht/voeding. Wat dat laatste betreft: er zit naast potgrond in elke bak onderin een dikke laag wormencompost, een laag smeerwortelblad en een paar handen koemestkorrels. Zou dat teveel zijn? Te weinig? Aaahh!

 

Ook de afwatering is een zorg. Omdat het dak zoals je ziet lang nat blijft, staan de pompoenen op een 'kussentje' van gaas met daarin split. Ik hoop dat ze daaruit voldoende vocht kunnen opnemen/afgeven. Maar is dat wel zo? Zou ik elke dag de ladder op moeten om water te geven?

 

Tot slot ben ik benieuwd naar of en hoe de pompoenen zullen ranken - ze kunnen immers geen extra wortels maken - hoeveel vruchten ze kunnen voortbrengen en of de bijen er wel aan zullen denken om op dakhoogte te gaan vliegen. Met één pompoen per plant is dit experiment voor mij al geslaagd; ik kan dan altijd volgend jaar de opstelling verbeteren nav. mijn fouten van dit jaar.

 

(Dak)tuiniers die wat aan te vullen/op te merken hebben, wees welkom!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik pompoenen op een stenen terras, wel geworteld in de volle grond maar de ranken op steen.

Hier en daar heb ik toen een bloembak met grond neergezet en de ranken daar laten in wortelen, ging redelijk goed hoor, wel veel meer water geven.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foto heb ik eerder gezien --> Thehortchannel facebookpagina Enige wat ik mij wel afvraag is of de pompoenplant niet te nat gaat worden als hij over het dak gaat ranken, in verband met verrotting en schimmels enzo.

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee wat leuk...zit jij daar ook op!:)

 

Bedankt voor de tips! De bedoeling is om de ranken van de rand van de schuur te laten afhangen (ze kunnen zich 'vastgrijpen' in de klimop). Als ik er een op het dak laat liggen, vind ik het een goed idee van willy om daar dan ook een bak(je) onder te zetten.

 

Ik heb er net wat repen katoen doorheen geleid en onder de grindkussens vastgebonden. Capillaire werking, go!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk idee zeg! Bijna jammer dat ik geen schuurdak heb

De combi met de bonen ben ik heel benieuwd naar. De bonen hebben vlg mij veel minder mest en water nodig. Sterker nog..bonen houden niet van verse mest en zeker niet van veel in 1 keer. Toch maakt juist dat zo'n experiment zo leuk. Je ontdekt misschien dingen die je anders nooit zou ontdekken!

Ik heb een klimrek voor de pompoenen dus ze wortelen nooit verder dan de kluit. Dat gaat prima tot nu toe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

jasmin dit was mijn gezicht toen ik las '2-3 per plant':

 

(ik hoop het zo! Ik klim elke avond even op de ladder om te checken of ze water nodig hebben...tot nu toe staan ze er florissant bij...fingers crossed)

 

En mijn redenering om de bonen er maar bij te zetten was de volgende:

- houdt meer water vast/minder losse aarde in de bak;

- concurreert niet met de pompoen ivm. andere voedingsbehoefte;

- dit topic van mijzelf: bonen-bemesten-met-gft-afval-in-trog-t18339.html waar oa. in wordt gezegd dat een teveel aan stikstof niet schadelijk is voor bonen.

 

NB. Als de bonen er minnetjes gaan uitzien oid doe ik ze gewoon weg...het gaat mij om die ene (twee? Drie?? ) pompoen per plant.

 

Ik hou jullie op de hoogte en andere dakpompoeners zoals Estemy en Anna, ik ben ook superbenieuwd naar jullie resultaten:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het zo zal uitpakken. Ik heb een keer een naaktzadige pompoen in een bloempot gehad, en die gaf een behoorlijke pompoen. De plant stelde niet veel voor, en was afgeschreven na afloop, maar de pompoen (tussen de 1 en 2 kilo) was er.

In wijnkistjes heb ik ook pompoenen gehad, maar dat waren Sweet Dumpling, zowiezo een klein formaat. Ik weet het niet precies hoeveel het er per plant waren, maar wel oogst. Jouw bakken zijn vier keer groter dan de mijne, plus veel voeding, en als je regelmatig checkt of er water genoeg is, moet het volgens mij realistisch zijn dat er 2 a 3 aan een plant komen. Jouw voorwaarden zijn gunstiger dan de mijne in het verleden.

 

(Dit jaar heb ik ze in de volle grond, en ook 1 op de compost hoop. Die laatste is een lawaai papagaai... veel blad en groei, maar nog niks aan vruchtvorming. )

 

 

edit:

 

Pompoen in bloempot: naaktzadige-pompoen-t2136-10.html#p45090

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat mijn project van vorige jaar voor iemand inspiratie heeft gegeven. Maar ik ga ook deze jaar door, hoor! Ik heb nu wat grotere bakken gekocht en de eerste pompoenen zijn al bijna 10cm groot. De aardappels (ook op de dak) zijn ook bijna oogstbaar. Deze jaar heb ik ook wat uitjes geplant naast de pompoenen (1 plant per pot + ~ 6-9 uitjes). Waarom? Omdat ik het wilde uitproberen en ik te veel pootuitjes had Hopelijk geven ze geen smaak aan de pompoenen.

Hier nu wat foto's (ze zijn wat donker omdat het al half tien s'avonds is) .

 

1. Een van de grootste groeit over de rand van de dak. Omdat daar een trap onder light zie ik geen reden om hem te verplaatsen. Als hij groter wordt geeft de trap steun. Nu alleen hopen dat mijn poezen hem niet kapot maken.

DSCN166294781437248437.JPG

 

2. Eerste pot

DSCN167161661437248457.JPG

 

3. Ze kunnen ook omhoog klimmen! Hier groeien ze tot mijn kerstboom

DSCN167685071437248510.JPG

 

4. Nog wat pompoenen

DSCN167587881437248499.JPGDSCN167376251437248478.JPGDSCN167298421437248468.JPG

 

5. nog een dat over de rand groeit.

DSCN166829451437248632.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank voor de link jasmin, zeer interessant!

 

En Estemy, aaah jouw pompoenen zijn echt mijn droom!:) Alleen ziet er toch ook wel naar uit dat jij gunstiger omstandigheden hebt; de ranken kunnen op je dak liggen en jouw bakken zijn groter. En die pompoen op de trap...

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...