Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stom of niet...? Appelboom rooien en abrikoos erin.


Chrones

Aanbevolen berichten

Wil graag jullie advies.

 

Ben nu al 2 jaar in gevecht met mijn Benomi appelboom, heb allemaal andere appelboompjes, pruimen, amandel die het prima doen, geen gezeik lekker natuurlijk evenwicht.

 

Maar mijn Benomi appelboom wilt gewoon niet goed meedoen:

 

1) de groei is irritant, ik krijg het niet voor elkaar om hem met mooie snoei in evenwicht te houden, ja hij is nu mooi gevormd (eindelijk) maar wat gaat dit lastiger dan mijn andere boompjes (appelboompjes).

2) zijn heeft nog geen vrucht gegeven na 3 jaar.

3) Ik kan de wollige bloedluis niet goed aan, hij is nu weer compleet wit, er zitten lieveheersbeestjes in maar die gaan liever op andere boompjes eten (rozen ook trouwens) en laten deze benomi met rust. De wollige bloedluis die overwint de hele boom.. spuiten met natuurlijk middel, gaat, ook doorbreken van de voortplantingscyclus werkt maar weken later: compleet vol.

 

Ik weet het even niet meer.

 

Ik kreeg van de locale kweker het advies om hem te rooien en een abrikoos terug te plaatsen, de plek is volle zon.

 

De benomi is schijnbaar een oude appelboom die niet goed ziekteresident is.

 

 

Mocht het advies zijn: doen, welke abrikoos is makkelijk, draagt goed vrucht en is mooi te vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Abrikoos is een goede keuze, over het algemeen vind je in de tuincentra's maar 2 a 3 soorten: Polonais, Bredase, en Tros Oranje, ik zeg niet dat deze soortjes slecht zijn maar als je er dan toch een wilt aanschaffen zou ik zeker voor de moderne variëteiten kiezen.

 

Mijn favorieten tot nu : Tsunami, Pinkcot, Orangered, Goldrich, Silvercot, Vertige, Harogem

Wat ook heel erg belangrijk is (voor mij althans) is de smaak, voldoende aroma, sappig en zoet.

Dan nog de onderstam keuze, meestal in nl. staan ze op St Julien ge-ent. Dit is uit eerdere ervaringen niet mijn favoriet een forse groeier.

 

Onderstam Wavit is op dit moment de beste keuze.

Voor meer uitgebreide info over de soorten en foto's : http://www.fruitlent.nl/abrikoos.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh Persica, top!!

Dat is echt lekker veel informatie.

 

Ben zeker niet van plan hem te kopen in een tuincentrum. Wil ook wel voor een lekkere soort gaan.

De Pinkcot ziet er erg groot en sappig uit! Deze heeft toch wel mijn voorkeur afgaande op beschrijving.

 

De onderstam, moet ik even nagaan. Beste is zeker om dan toch online te bestellen vanwege de keuze, begrijp ik?

De Wavit is een snelle groeier voor de onderstam?

 

Kan jij mij adviseren:

Moet ik de grond nog behandelen na de appelboom? Als ik hem eruit heb, moet ik dan flink grond wegscheppen, of kan het geen kwaad? Gewoon potgrond gebruiken, verwacht ik zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In april 2014 heb ik in mijn tuin een abrikoos "Bigred" geplant, deze gaf in hetzelfde jaar al 3 vruchten die zeer lekker waren, echter wel een wrange schil hadden. Ik vind abrikoos vooral heerlijk in confituur, ijs of taarten maar vers zijn ze ook best lekker. De abrikoos is echt een prachtige boom vind ik zelf en is eigenlijk de enige boom (samen met de reinette de france) die in mijn baggergrond vol stenen echt al goed groeit. Helaas had ik dit jaar geen vruchten omdat deze soort blijkbaar een bestuiver nodig heeft terwijl op het kaartje zelfbestuivend stond, ik ben dus van plan er deze winter eentje bij te zetten. Abrikoos is volgens mij een goede keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met Persica eens, abrikoos is goede keus.

November 2011 heb ik een Kuresia (op Wavit) geplant. Een erg mooie boom, gespikkelde bast, gezond blad en zelfbestuiivend.

Vorig jaar 3 vruchten, dit jaar een 30 tal. Een heerlijke aromatische vrucht met een mooie blos.

Succes met kiezen, Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt allemaal.

 

Ben benieuwd waar ik bovengenoemde soorten kan vinden op de wavit onderstam.

 

Lijken toch wel erg lastig te krijgen.

 

De goldrich en Pinkcot spreken mij nu het meeste aan.

Zijn ze voldoende zelfbesturend?

 

 

Bayoto (Flavor Cot ®) << spreekt mij ook wel aan. Wat is jullie ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de adviezen.

 

Het zijn twee struiken geworden:

 

1 goldrich op een wavit onderstam en

1 hongaarse op een St. Julien A

 

Morgen komt de Hongaarse aan en volgende week komt de Goldrich aan.

 

De Hongaarse gaat in de voortuin en goldrich in de achtertuin (op de plek van de Appelboom). De Goldrich moest ik uit Duitsland halen, adresje via Duitsland maar wel redelijk bekend.

 

Zal jullie vast wel 'bedanken' in de vorm van bloesemtopic of vruchtbaarheid topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...