Beukwood Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Voor volgend jaar ben ik van plan een gedeelte van mijn groenten via hydroponics in mijn zelfdegebouwde kas te laten groeien. Simpel gezegd wil dit zeggen dat de plant niet op aarde groeit maar met wortels in constant stromend water met toegevoegde meststoffen. Dit kan de groei aanzienlijk versterker aangezien de plant geen energie heeft te steken in de ontwikkeling van een enorm wortelstelsel. Ik heb een pompje a 1100 liter per uur gekregen van een vriend, beetje creatief geweest met een stuk tuinslang en 6 kwarkbakjes met een instroomgat aan de onderkant en uitstroomtuinslang aan de bovenkant en mijn testbak is geboren. Nu is er op internet 'volledig uitgebalanceerde' hydroponicsvoeding te koop á een euro of 10 per liter (en daarkomt dan nog een euro of 8 aan verzendkosten bij). Dit zou een simpele en relatief dure oplossing zijn om het systeem meteen te laten werken. Nu heb ik alleen als doel om mijn broeikas volgend jaar kostenneutraal te laten zijn en daarom zit ik niet te wachten om gebruik te gaan maken van dure meststof! Daarom ben ik nu bezig 'trial en error" style zelf gratis hydroponics voeding te maken. (ik ga ervanuit dat als alle broodnodige voedingsstoffen aanwezig zijn (ook al is de verhouding ervan niet optimaal) dat de plant zelf aardig in staat zal zijn de juiste eruit te vissen en een flinke groei te veroorzaken. Mijn tomatenplanten gezaaid in grond in de kas zelf zijn een goeie 2,5 meter hoog nu dus in grond gaat alles prima. Ik laat steeds dieven van een centimeter of 25 lang wortelschieten door ze 5 dagen in een vaas met water te zetten. Daarna gaan ze het hydroponics systeem in. De eerste test was op de 1 euro organic plant food van de action met NK van 4-6.Na 3 weken in het systeem beginnen de dieven wel te groeien maar de bladeren worden lichtgroen van kleur! Nerven blijven wel donkergroen.Duidelijk wijzend op een gebrek! Ik kreeg de indruk dat dit magnesiumgebrek is. Is dit inderdaad zo? (De komkommerplant die ook op de foto staat toont volgens mij hetzelfde.)Weten jullie een gratis oplossing om dit toe te voegen aan mijn systeem? (Ik heb vanaf volgende week de beschikking over "te" verse paardenmest, Brandnetel/Kleefkruidgier en voor volgend jaar zit ik nog aan een wormen/composteerbak te denken) http://s10.postimg.org/qddfw1jrt/20150724_083952.jpghttp://s10.postimg.org/grjvfqsm1/20150724_084002.jpghttp://s10.postimg.org/brmf7smzd/20150724_084007.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Donkere nerven, licht blad duidt volgens mij op magnesiumgebrek.Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Die hebben een gebrek aan van alles. Ik heb geen idee, hoe gratis. Maar wat messtoffen hoeven je echt de kop niet te kosten. Vooral omdat je er echt maar heel weinig van hoeft te gebruiken. Ik zou je echt willen aanraden die twee tientjes uit te geven om jezelf een hoop kopzorgen te besparen. Je kunt ook goedkoop poeders halen bij aquariumbemesting.nl en dan zelf mengen. Denk je trouwens ook aan de pH? Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Ik denk dat er wel meer mis is. Ten eerste is het geen hydroponic. Ik mis namelijk de vissen. Ook de pompcapaciteit is veel te hoog. Ook zie ik plantjes op alle foto's in het borrelende water staan. Ik denk gewoon dat de wortels geen kans hebben om voldoende te groeien en voeding op te nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Met een paar euro aan meststof kan je kas toch nog steeds kosten neutraal zijn? Kijk eens wat je straks kan oogsten en hoeveel je daar anders aan kwijt was geweest. Wil je dat niet meerekenen kan je de planten voortaan beter in grond en compost zetten, daar hoef je minder voedingsstoffen aan toe te voegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 De eerste test was op de 1 euro organic plant food van de action met NK van 4-6.Hoewel fosforgebrek andere verschijnselen zou hebben: NK 4-6, en verder niks? Ik mis de P (Phosphor). Je geeft dus eigenlijk NPK 4-0-6. In het algemeen denk ik dat bij teelt zonder aarde je echt alles in de juiste verhoudingen moet geven, ook sporenelementen. Bij teelt in aarde + na verloop van tijd bijmesten (zonder fosfor en sporenelementen, ook niet ideaal) zal de plant het langer uithouden. Fosfor en sporenelementen zitten immers nog wel eventjes voldoende in de aarde.Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele ervaring met hydroponics of zelfs maar substraatteelt. Kijk eens naar Kristalon, een volledig in water oplosbare meststof. Een zak van 25 kg kost ongeveer 60,- (is voor 25.000 liter, of meer). Er zijn geen kleinere verpakkingen. Welke "kleur" Kristalon voor jou-> weet ik niet.Zie: http://www.yara.nl/fertilizer/products/water_soluble/nkp/index.aspx(Specs zie je op die pagina rechtsboven) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Leuk experiment!Hou je ons op de hoogte? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Wat ik weet is dat verschillende peperkwekers ook met hydroponics werken/experimenteren.Zij maken veelal gebruik van de complete A+B voeding van Billie die met behulp van Hydrobuddy speciaal is berekend op de perfecte voeding voor pepers. Je zou dat ook kunnen doen voor je tomaten... http://www.chillipeper.nl/index.php/chilli-peper-artikels/hydrobuddy http://scienceinhydroponics.com/2013/02/the-first-free-hydroponic-nutrient-calculator-program-o.html óf je gebruikt de A+B van Billie. 25 euro aan droge ingrediënten is goed voor 5 liter A en 5 liter B. Voor een liter voeding heb je 5 ml van elk nodig. Reken maar uit hoeveel liter complete voeding je dat oplevert voor 25 euro.Moet je je er wel even in verdiepen hoeveel de voedingsbehoefte van de tomaat afwijkt van die van de peper. Topic over de voeding van Billie:http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=629&hilit=hydrobuddy Eventueel kan je ook zelf je tomatenvoeding berekenen met behulp van de Hydrobuddy en dan stuurt Billie de gepaste ingrediënten op (heeft diverse grondstoffen in grotere hoeveelheden aangeschaft). Zie bv deze pagina: http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=629&p=38498&hilit=hydrobuddy#p38498 En via de zoekfunctie zijn er daar meerdere hydroponic-experimenten te vinden.Misschien dat je daar wat nuttige info kan vinden? Veel leesplezier gewenst. Edit: zocht even verder op Hydrobuddy en tomatoes... vond het volgende: http://forums.gardenweb.com/discussions/1988641/hydrobuddy-nutrient-calculator-software Daar heb je dan dus al een lijst met al je benodigde ingrediënten. Oh, en hier nog wat: via deze link http://scienceinhydroponics.com/2010/06/using-my-nutrient-calculator-with_21.html kwam ik hier terecht: http://edis.ifas.ufl.edu/cv216 Nou... hoop dat je een beetje een science-knobbel hebt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted July 24, 2015 Author Share Posted July 24, 2015 Dankjewel voor alle respons van iedereen! Zoveel reacties niet verwacht! :0 Ik houd al een paar weekjes het chilipeper forum en Billies A+B voeding in de gaten dus ik ben me van die voeding samenstellen/kopen bewust! Ik ben er 100% van overtuigd dat met die voeding de tomatenplanten meteen fantastisch groeien! Echter houd ik van een uitdaging en dat is dus niet waar ik naar op zoek ben!Mijn gedachte bij dit projectje is dat ik met "gratis" te verkrijgen meststoffen ik toch een plant in weelde uiteindelijk kan laten groeien! Dat het de eerste jaren niet de optimale samenstelling voor de planten is, is logisch. Maar met een zak potgrond of mest geef je vaak ook niet de optimale samenstelling voor een specifieke plant, maar de plant vist hier ook naar behoefte zijn bouwstoffen uit. Mijn gedachte is dus dat de elementen aanwezig moeten zijn in de voeding maar "ik geloof" dat dit niet zo nauw zal luisteren voor mij als dat men vaak denkt. Mijn plan is dus eigenlijk stapsgewijs "gratis meststoffen" toevoegen aan het systeem tot ik deze tomatendieven gezond kan laten ogen. Ik begrijp jullie kritische noot bij de Action plantenvoeding met de N (geen P) K voeding dat hier niet eens het element fosfor is genoemd, maar niet genoemd betekent niet dat deze niet aanwezig is in de voeding! Die voeding ziet eruit als teer (geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen) maar volgens mij zit daar een hoop rommel extra bij die er niet op vermeld staat. Het was in ieder geval het eerste vloeibare wat ik voor handen had en was een test om te kijken wat voeding in het water met de plant doet. Om terug te komen op het commentaar dat de plant geen uitgebreid genoeg wortelstelsel zou hebben om voedingsstoffen op te nemen... http://s8.postimg.org/u8lma2u9x/20150724_172030.jpghttp://s8.postimg.org/7imhh3b2d/20150724_172052.jpg Deze tomatendief in kwestie ging in eerste instantie 5 dagen in water! Begon wortels te ontwikkelen en heb ik daarna dus in de stromende plantenvoeding gezet.De wortels zijn denk ik 3x in hoeveelheid toegenomen in de tijd dat deze in het systeem staat en plant zelf is al een centimeter of 20 extra gegroeid! (Wel dus met een rare kleur blad) Nu heb ik een aantal dieven er ook al 3 weken in gewoon water staan en deze ontwikkelen een nog uitgebreider wortelstelsel maar de dief zelf groeit eigenlijk niet! Overigens zien daar de bladeren van de dieven er gewoon nog donkergroen uit, "normaal" dus. Mijn conclusie: alleen al de toevoeging van de action voedingsstoffen, ook al mist er duidelijk iets zorgt dus wel al voor groei van de plant en naar mijn idee een gezond wortelstelsel! Ik zie geen rottende plekken bij de tomatenplant, zowel niet bij de wortels als bij de plant zelf. Zelf heb ik een beetje het volgende in mijn hoofd wat betreft de voeding: Ik wil eigenlijk gier trekken van soorten onkruid of paardenmest om op die manier de NPK verhouding van de vloeibare voeding te veranderen en uiteindelijk te optimaliseren. Zo zag ik onderstaand artikel over onkruid die een indicatie is voor wat voor soort grond daar ter plaatse is... http://www.bloggen.be/ecologischetuintips/archief.php?ID=774662Zo groeien brandnetels bijvoorbeeld op stikstofrijke grond en bevat brandnetelgier relatief veel stikstof (correct me if i'm wrong) dus een gier op basis van brandnetels bevat dan relatief veel stikstof. Mijn gedachte is om bijvoorbeeld van duizendblad en paardenstaarten een gier te trekken waar dan relatief veel Magnesium in zou moeten zitten om op die manier Magnesium aan mijn systeem toe te voegen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik meestal mijn planten verzorg door regelmatig extra potgrond of kant en klaar meststoffen toe te voegen (wat vaak erg succesvol is) maar hierdoor ben ik dus niet heel erg bedreven in gebreken herkennen. (Wel herken ik te weinig licht...2 jaar mijn plantjes in een donkere slaapkamer in februari voorzaaien voorziet in die ervaring ) Vandaar dat ik een beroep op jullie doe qua herkennen! Nou heb ik internet afgespeurd de laatste weken en ben ik nog niet tegengekomen of in gieren de sporenelementen ook automatisch oplossen of dat deze anders moeten worden toegevoegd aan een systeem? Jullie daar enig idee van? (Overigens ben ik biomedisch wetenschapper in wording dus ik ben enigszins bekend in het wereldje van de scheikunde...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 24, 2015 Share Posted July 24, 2015 Raquette had een mooi overzicht gevonden voor het herkennen van gebreken ; post283581.html (een uitroepteken betekend trouwens roepen/schreeuwen. je tekst vol uitroeptekens komt daardoor iets wat schreeuwerig over, dat is vast niet de bedoeling ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 De link van Raquette is verlopen. Is nu http://6e.plantphys.net/topic05.01.html Voor mij zijn uitroeptekens - met mate gebruikt - een teken van nadruk of enthousiasme Hoofdletters = schreeuwen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Dankjewel Raquette en Speets, met die link kan ik heel veel. Over een weekje of 2 een update hoe de dieven er dan bijstaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrMax Posted October 27, 2015 Share Posted October 27, 2015 Ik werk ook met hydroponics, Er zijn 3 soorten eenvoudig weergegeven:1/ Aquaponics werkt met vissen2/ Hydroponics werkt met voedingsstoffen ( A+B) in stromend water door buizen of in kleikorrels.3/ Aeroponics werkt net als hydroponics maar dan als een spray op de wortels van de planten. Hydroponics is het van zeer grote vereiste de waterhardheid voor salades PH 5.5 -6.5 verder dienen de voedingsstoffen ( Nutrients ) in balans te zijn en dienen gemeten te worden met een EC ( Electric Conductivity) meter en tijdens de groei om de 3-4 dagen controleren / aanpasen. "klooien" zal enkel en alleen tot frustratie leiden ........................ Indien gewenst kan ik een handleiding ( in het Engels) toesturen voor geinteresseerden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted April 27, 2016 Author Share Posted April 27, 2016 Leuk systeem MrMax! Ben benieuwd hoe die eruitziet met plantjes erin! Inmiddels ben ik toch de makkelijke weg ingeslagen (op advies van velen) en gebruik GHE hydroponics voeding! Zo ziet het systeem eruit: 6 buizen van 2,9 meter lang met elkaar verbonden met eronder een reservoir a 200 liter! De PH houd ik netjes rond de 6.0 en wekelijks voeg ik voeding toe en kijk eens hoe hard dan alles al groeit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Fascinerend Durf je nu nog wel met vakantie? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Ik blijf dit eruit vinden zien als het laboratorium van een mad scientist...een heel mooi en lekker laboratorium, dat wel Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Fascinerend Durf je nu nog wel met vakantie? Hah echt niet! Alleen de pompoenen groeit nu met sommige aftakkingen al met 30+ cm per dag. 3 dagen niet snoeien of opbinden en het is al een woeste jungle! Het scheelt dat mijn vriendinnetje en ik actief op zoek zijn naar een nieuw huisje en dat we daardoor een vakantie waarschijnlijk even schrappen dit jaar (stiekem vind ik dit helemaal niet erg) Overigens, Raquette, dacht een man waarmee ik vandaag aan het praten was... een Fries op leeftijd... ook dat ik een mad scientist was. Hij vertelde vol trots over de boontjes die hij zaaide en dus vol trots over zijn tuin. Toen ik vertelde dat ik de pompoenen al had hangen in mijn kas met water met voedingsstoffen kwam er ook meteen bij hem uit: nou maar dat smaakt vast niet zo lekker als boontjes uit de klei haha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Overigens, Raquette, dacht een man waarmee ik vandaag aan het praten was... een Fries op leeftijd... ook dat ik een mad scientist was. Hij vertelde vol trots over de boontjes die hij zaaide en dus vol trots over zijn tuin. Toen ik vertelde dat ik de pompoenen al had hangen in mijn kas met water met voedingsstoffen kwam er ook meteen bij hem uit: nou maar dat smaakt vast niet zo lekker als boontjes uit de klei haha.. Ik vraag het me ook af hoor, hoewel ik het wel heel interessant vind allemaal. Maar wat zijn nou precies de voordelen? En echt, zonder vervelend te willen overkomen, maar wat is er dan mis met een op natuurlijke wijze gegroeid boontje uit de kouwe klei? Waarom dat 'haha'? Ik gok dat dat boontje van die ouwe Fries toch alles bij elkaar duurzamer, en ja, waarschijnlijk ook lekkerder, is dan een soort van reageerbuisboon. Ik begrijp het simpelweg niet, waarom je met zoveel kunst- en vliegwerk groente wil telen die het buiten in de volle grond in de frisse lucht onder de blote zon ook prima doet. Kan je het 'waarom' uitleggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Nou het waarom is allereerst de uitdaging... ik houd altijd wel van nieuwe dingen proberen en kijken wat er gebeurt. Het grote voordeel van dit systeem is dat planten dus geen energie hoeven te steken in voedingsstoffen vinden en een groot wortelstelsel aanleggen en dat ze daarom harder groeien. In het geval van een krop sla ben ik het helemaal met je eens dat je die net zo goed in de grond zou kunnen zetten want die groeit toch wel vanzelf. Een leuke bijkomstigheid is wel dat ik mijn krop sla niet hoef te wassen want er is nooit aarde bij in de buurt gekomen! Gegarandeerd zandvrije sla! Maar goed, dat is een leuke bijkomstigheid. Ik heb dit systeem eigenlijk aangelegd omdat ik mijn pepers en paprika's een keer echt flinke planten wil laten worden. Doordat ze sneller groeien in het systeem hoop ik winst te kunnen boeken daarmee. (de jaren ervoor had ik altijd 1 of 2 paprika's aan een plant en dan hield het seizoen eigenlijk op). Dat is dus ook een reden dat ik al met een straalkacheltje aan het smokkelen ben geweest, evenals de LED verlichting. De sla was een eerste testje of ik er wat eetbaars uit zou kunnen halen net als de 2 gezaaide pompoenzaden (totaal niet van tevoren doordacht dat die zo gigantisch zouden worden) maar dat is duidelijk dat dat wel gaat. Vorig jaar had ik ook een automatisch bewateringssysteem in de kas aangelegd waardoor ik 8 maanden lang niet naar mijn plantjes heb om hoeven te kijken. De plantjes kregen water aan de voet van de plant waardoor de overige grond in mijn kas geen water kreeg en daar dus ook geen onkruid groeide. Op zich een fantastisch systeem behalve dan dat ik 0,50 cent per dag aan kraanwater kwijt was om mijn plantjes te sproeien. Met dat in gedachten wilde ik het water dat mijn kas in gaat zo effectief mogelijk benutten. Het systeem is ook een oplossing voor dit probleem... (hoewel ik nu 3 euro per dag aan stroom kwijt ben...wil ik weer oplossen met een zonnepaneel ofzo) Maar je ziet het... een samenraapsel van allemaal ideeën en oplossingen maar uiteindelijk is denk ik het beste antwoord "het is een hobby". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Groente zonder zand is inderdaad wel aantrekkelijk, dus dat voordeel snap ik. En dingen uitproberen en creatief bezig zijn met iets waar je echt lol in hebt, ja, dat is alleen maar goed. Mijn vraagtekens hebben vooral te maken met dat 'duurzaam'. Drie euro per dag aan stroom, je zegt het zelf al, daar moet je een andere oplossing voor verzinnen. Zonnepanelen is een goeie, of misschien een windmolentje? En aangezien je met stromend water werkt, is een klein waterrad misschien ook wel een idee? Ik ben wel heel benieuwd hoe het verder gaat, en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Heel interessant beukwood! Overigens was mijn 'mad scientist' niet kritisch bedoeld, meer positief gefascineerd:). Mijn eigen intuïtieve voorkeur qua moestuinieren gaat uit naar 'met je poten in de klei', maar ik snap de obsessieve neiging om iets te willen kunnen, en te perfectioneren, helemaal...(te goed) Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 Groente zonder zand is inderdaad wel aantrekkelijk, dus dat voordeel snap ik. En dingen uitproberen en creatief bezig zijn met iets waar je echt lol in hebt, ja, dat is alleen maar goed. Mijn vraagtekens hebben vooral te maken met dat 'duurzaam'. Drie euro per dag aan stroom, je zegt het zelf al, daar moet je een andere oplossing voor verzinnen. Zonnepanelen is een goeie, of misschien een windmolentje? En aangezien je met stromend water werkt, is een klein waterrad misschien ook wel een idee? Ik ben wel heel benieuwd hoe het verder gaat, en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt! Nou om heel eerlijk te zijn zit ik al te kijken naar een goedkoop zonnepaneeltje maar om 900 watt aan vermogen op te wekken heb je wel een aardig paneel nodig helaas.. Nu gaat overdag mijn kacheltje al uit dus we zijn al gezakt naar 1,5 euro stroom per dag en binnen een maand zal dit teruggebracht zijn naar een paar cent voor alleen het 5 watt pompje maar er wordt aan gewerkt! Nu staat in de planning om binnenkort te verhuizen (en het liefst naar een huis met een grote tuin en dan zal uiteindelijk rond oktober mijn kas ook verplaatst worden (ik heb hem ook ooit zo ontworpen dat deze in een dag netjes weer af te breken en op te bouwen valt en het hydroponicssysteem daar zijn de buizen niet van verlijmt maar dichtgekit zodat deze ook makkelijk af te breken valt). Daarna is het wat praktischer om ook lange termijn oplossingen te verzinnen voor het "duurzaam" Als je nog suggesties hebt voor het windmolentje?! Ik wil namelijk een sproeisysteem op mijn landje zonder stroom in de buurt maken en dacht eraan om een windturbine te bouwen met een oude boormachine waar ik het elektromotortje van wil verbinden met een "windmolen" om op die manier stroom op te wekken.... en dan een kleiner pompje hieraan die dus water zal pompen op het moment dat het waait..Dat er genoeg wind staat is al bekend aangezien mijn kas daar al omgeblazen is maar jij enige ervaring met windmolentjes toevallig Pippi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Dat er genoeg wind staat is al bekend aangezien mijn kas daar al omgeblazen is maar jij enige ervaring met windmolentjes toevallig Pippi? Haha nee, was het maar waar. Maar je ziet nog wel eens van die ouwe ijzeren Amerikaanse windmolentjes, ik geloof dat die water oppompen? En ik heb me wel eens bedacht dat dat op een volkstuin misschien wel leuk en handig zou zijn als je met dat bescheiden beetje windenergie bijvoorbeeld een accu zou kunnen opladen zodat je toch wat stroom hebt. En toen bedacht ik me ook dat je het zou kunnen combineren met een constructie zoals een ouwe fietslamp werkt, en zo zou je bijvoorbeeld gratis en voor niks bij een beetje wind opeens licht in je tuintje hebben 's nachts. En dat is wellicht handig om muizen en andere rovers af te schrikken zodat ze bij de buren gaan eten. Zonder enige verdere technische kennis leek het me gewoon ook wel een optie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 http://www.ebay.com/itm/3V-5V-Wind-Turbines-Vertical-Blades-Generator-Micro-DC-Motor-LED-Display-DIY-Kit/331831335021?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D35389%26meid%3D3ecfac68bbe84d439aa8e8eebbb935c8%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D182092816406 Zoiets stelde ik me voor om te maken van halve PVC buizen als wieken en dan dus een oude elektromotor uit een boormachine. En dan weer een kleiner elektromotortje die de pomp moet gaan vormen.... Jammer dat op ebay de echte 500 watt elektromotortjes rond de 200 dollar kosten.. net ff teveel als leuk testje Het ideetje met een beetje stroom hebben op je landje is inderdaad wel mooi met een windturbine maar jij word dan ook nog geremd door de kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Oh dat ziet er wel gaaf uit! Wat ik in mijn hoofd heb is zo'n roestig molentje dat onheilspellend gaat piepen en draaien terwijl er van die tumbleweeds langs rollen in de aansterkende wind. Het ideetje met een beetje stroom hebben op je landje is inderdaad wel mooi met een windturbine maar jij word dan ook nog geremd door de kosten? Nou, ik word momenteel meer geremd door gebrek aan een landje. Voorlopig ben ik alleen nog maar in mijn achtertuin bezig (met een comfortabel stopcontact in de schuur voor mijn elektrische grasmaaier voor mijn mini-gazon dat alsmaar meer mini wordt), maar ik wil uiteindelijk wel een tuintje op een complex hier vlakbij. Maar eerst moet die achtertuin helemaal klaar, en dan nog de voortuin. Op termijn (en dat is wel een kostending) wil ik ook wel vooral van dat gas af en zonnepanelen op mijn dak. Of een ander huisje en dan meteen energieneutraal met zon- en windenergie en voor mijn part zo'n ondergronds biomassapoepding. Afgezien van alle andere vele voordelen voor het milieu en je portemonnee is het toch wel wat als je hele boeltje gewoon zonder iets van buitenaf kan blijven draaien. Misschien dat ik voor de grap in mijn zomervakantie eens ga kijken of ik zo'n 18e-eeuws windmolentje kan bouwen. In de 18e eeuw hadden ze geen handige DIY-handleidingen op internet immers, en toen konden ze het ook. Wat dat betreft snap ik jouw passie over dat hydroponics ook echt wel, dat kijken of het kan en hoe en of het werkt en je hersens laten werken en dan dingen maken en observeren en alles. Er is niks mis met tientallen jaren op precies dezelfde manier je voedsel verbouwen zolang het werkt, maar een beetje uitdaging en andere dingen uitproberen maakt het allemaal wel veel interessanter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts