weknow Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 (edited) Ik ben zo brutaal om alvast wat wensjes aan te geven. Dit lijstje zal nog wel vele keren worden aangevuld met aanbod en misschien nog andere wensjes. Ik wacht even met mijn aanbod totdat ik zeker ben dat ik het ook kan geven. Ik zoek:- Aalbessen (rode, witte, rose) op ras. Gewortelde stekken of stekhout ( = vers snoeihout, liefst van half-verhoute twijgen) Ik wil een verzameling gaan aanleggen van rassen in de bostuin. Twee rassen heb ik zelf al: Jonkheer van Tets + Rovada. Ook als iemand de zeer rijkdragende soort van Thea zou kunnen stekken, dan zou ik daar ook heel blij mee zijn, ookal is het ras van die soort niet bekend.- Wat zaad van muurbloemen (Is nu ongeveer rijp) - Stekjes of scheurplanten van mooie wat grotere sedum-soorten. - Zaad van mooie ouderwetse zaadvaste viooltjes. (Dus geen zaad van allerlei F-1 hybriden, zoals die meestal via bouwmarkten en tuincentra verkocht worden). Ik wil ze echt gebruiken om jaarlijks mijn eigen bonte viooltjes te kunnen kweken. - Knolletjes van (bos-)anemoontjes voor verwildering.- Wat walnoten/hazelnoten/tamme kastanjes.- Ga je binnenkort nog bomen snoeien of rooien? Een vers gezaagd boomstammetje (max. 3 maanden oud, geen fruithout of naaldhout) kan ik altijd heel goed gebruiken om eetbare paddenstoelen op te laten groeien. Kan misschien zorgen voor wat pluggen van gele oesterzwam of beukenzwam in ruil als je zelf ook wilt proberen kweken. Aanvulling 9/8 : - Een stek van een kamerplant waarnaar mijn dochter op zoek is: de "pannekoekenplant" noemt zij het. Pilea peperomioidesZie hier een foto en beschrijving:http://digituin.tuinadvies.be/plant/12173/pilea-peperomioides- Zaden van bomen en struiken die je misschien in de tuin hebt staan of ergens als straat/parkboom in je buurt. Bijv. Ginko (Ginko biloba), Bijenboom (Tetradium daniellii, voorheen Euodia hupehensis), Amberboom (Liquidambar styraciflua) of Vaantjesboom (ook wel Zakdoekenboom (Davidia involucrata); Augurkenboom (Descaisnea fargesii) of andere. Aanvulling 22/9Nog wat verzoekjes voor de bostuin...om daar te verwilderen. Misschien heeft iemand wat scheutjes of polletjes van een van deze soorten? 1. Mansoor ofwel Hazelwortel. (Latijnse naam = Asarum...zijn diverse soorten van deze bodembedekker voor de schaduw). 2. Zegge soorten (= Carex = siergras) Ik heb een bonte variëteit: groen met witte randen langs het blad. 3. Dicentra ( = "gebroken hartje") 4. Leverbloempje ( = Hepatica) Ik kan alvast aanbieden.- Zaailing rabarber ras "Holsteiner Blutt" ( 2 of 3 x)- Potje halfzoete jam (diverse combinaties met pruimen o.a.)- Potje piccalilly uit eigen tuin. - Oerpreibolletjes (Lees even dit draadje: https://www.moestuinforum.nl/bolletjes-oerprei-t18450.html Aanvulling 9/8 aanbod.- Stekken Hibiscus (Hibiscus Syracuse). Ca. 4x Tussen 40 en 60 cm groot, sommigen al met een paar bloemknoppen. Bloemkleur = witrose met rode aders. - Zaailing Gouden regen (Laburnum anagyroides) nu enkele decimeters groot.- Zaailing Chinese Judasboom (Cercis chinensis) 2 of 3 x Nu ca. 30 a 40 cm.- Zwarte framboos van Thea. Afleggers. 2x. - Zaailing Poncirus trifoliate (Ca. 15 a 25 cm. Zeer langzame groeier) 2x. (Angela heeft er nog een van me tegoed, als zij ze nog wil heeft ze eerste keuze - Zaailingen van Papierberk (Betula papyrifera) 2 of 3 x Wordt vervolgd..... Edited September 22, 2015 by Guest Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 28, 2015 Share Posted July 28, 2015 Ik heb muurbloem zaad voor je Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Sedum van ongeveer 40 cm hoog kan ik voor je stekken, als je belangstelling hebt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Voor jouw jam gaan wij graag hazelnoten rapen in het dorp, als ze er al liggen voor 26 september uiteraard. Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 29, 2015 Author Share Posted July 29, 2015 @ Groentje. Deal Maar herinner ik het me goed dat je ook nog wat van me kreeg op de voorjaars-MTFD, toen je moest afzeggen...? @ Ciska. Heel graag! (Maar heel graag zou ik ook eens wat voor jou meenemen! Heb al erg veel van jou gekregen! ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 OW wat erg... Ik zal sedum voor je stekken ....heb jij toevallig een groene kruisbes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 @ Groentje. Deal Maar herinner ik het me goed dat je ook nog wat van me kreeg op de voorjaars-MTFD, toen je moest afzeggen...? Ja we waren toen helaas ziek, we hadden toen een ruil staan voor de terracotta potten. Heb je nog interesse ? Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 30, 2015 Author Share Posted July 30, 2015 @ Ciska. Ik heb een bewortelde stek van mijn "Invicta". De stek is nu een 30 a 40 cm met 2 hoofdtakken. De plant waarvan ik de stek nam is een forse struik, goede opbrengst, vrij grote groene bessen en lekker om zo te eten (de kruisbessensmaak die ik als kind al kende) maar wel met veel stekels. Denk dat je die wel wilt en heb ze vandaag alvast in een grotere pot voor je gezet. @ Groentjuh. Voor wat stenen bloempotten van redelijke grootte heb ik zeker belangstelling. Maar wat zou ik je daarvoor in ruil gegeven hebben...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Voor Groentjuh: pot pruimenjam Jammer hij heeft griep. Volgende keer nog een potje jam tegoed?[/color]uit : 2-mei-2015-mtfd-weknow-vraag-aanbod-t16185.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Helemaal goed! Ik kan mij alleen een hele zure smaak als kind herinneren, hoefde ze daarna nooit weer .. ik heb ze toen waarschijnlijk onrijp geplukt en geproefd...wist ik veel ...die struik hing vol met bessen... Tot ik las dat ze heel zoet konden zijn, dacht ik doe mij maar een stekje... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted August 4, 2015 Share Posted August 4, 2015 Tnx Loes ! Ja wij zullen de potten meenemen en hazelnoten als we ze kunnen vinden, we zien wel hoeveel jam je kan missen. Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Wat extra aanbod en enkele verzoekjes in het openingsbericht geplaatst. Word niet ongeduldig als ik niet snel reageer, want vanaf eind van de week kan ik tot begin september niet online. @ Groentjuh.....een potje of 2?...zal wat aparts uitzoeken. (Hoe beviel de combinatie pruimen met munt verleden jaar?) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted August 9, 2015 Share Posted August 9, 2015 Ja ik wil hem nog, heel graag zelfs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Hallo Weknow, ik kreeg vorig jaar van jou in Marville een druivenstekje. Ik heb niet onthouden welke stek het is, kan je me dat nog eens doorgeven? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Dat was "Pinot gris". Afkomstig van wijngaarden nabij Kemmel in het Vlaamse Heuvelland, Appelvrouw. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Dank je wel! Hij groeit prima in de pot, mag er nu wel uit, maar ik zit er aan te twijfelen of ik hem buiten of binnen in de serre plant..ik geloof dat ik toen inderdaad dat laatste idee had. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 @ Groentjuh.....een potje of 2?...zal wat aparts uitzoeken. (Hoe beviel de combinatie pruimen met munt verleden jaar?) Pruimen/munt was top. Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 22, 2015 Author Share Posted September 22, 2015 Nog wat verzoekjes voor de bostuin...om daar te verwilderen. Misschien heeft iemand wat scheutjes of polletjes van een van deze soorten? 1. Mansoor ofwel Hazelwortel. (Latijnse naam = Asarum...zijn diverse soorten van deze bodembedekker voor de schaduw). 2. Zegge soorten (= Carex = siergras) Ik heb een bonte variëteit: groen met witte randen langs het blad. 3. Dicentra ( = "gebroken hartje") 4. Leverbloempje ( = Hepatica) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Welke dicentera? Ik heb hier de roze...niet wit/roze maar de helemaal roze... Word ongeveer 40 cm hoog...groen geveerd blad..( geloof ik ) Gr ciska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 @ Ciska, De roze die je hebt, zou ik uitstekend vinden. Voor verwildering in de enorme - vaak droge - bostuin maakt dat niet echt uit hoor of het een heel speciale variëteit is of een misschien wat minder spectaculaire. Stel je voor...Er was een "oud" stuk bos waar heel lang niets is gedaan van 1 ha. (En daarnaast nog een hele hectare die nog bijna helemaal braak ligt...waar ik een klein begin gemaakt heb met de aanleg als fruit/bostuin ) Totaal niet toegankelijk meer en met een bijna uniforme en ongecontroleerde begroeiing van 30 meter hoge populieren, iepen, vlier, klimop, zevenblad, brandnetels, distels, dauwbramen, hondsdraf en fluitenkruid.....met hier en daar nog iets anders. In het midden een groot gazon (waar ik me niet mee bemoei ) en een huis en schuur. Daar ben ik 3 jaar geleden in begonnen...toegankelijk maken (paden, opschot aanpakken, snoeien, licht en ruimte brengen, wieden, bodem verbeteren) en structuur en veel meer variatie inbrengen in begroeiing en biotopen. Nu zijn er diverse gebiedjes aangepakt en in een nieuwe opbouwfase.... die probeer ik heel gevarieerd in te vullen zodat ze - zonder al te veel onderhoud - hun gang kunnen gaan als parkbos. Ik plant er met wat beleid planten aan en volg die nauwgezet...kijken wat het doet onder de specifieke omstandigheden, goed combineert. Gebroken hartjes, en de andere van dit lijstje, zijn planten die het in de schaduw en vrij droge omstandigheden wel eens goed zou kunnen doen...die wil ik dus graag proberen..... Het is nog lang niet klaar allemaal...gaat stapje voor stapje....maar hele stukken zijn toch al echt naar mijn gedachten...en vaak met planten die ik ook via het forum kreeg of ruilde. Met je dicentera's zou ik dus zeker heel blij zijn! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Ik ga voor je kijken of ik er wat uit kan krijgen....hij zit tussen de buxus. Stond daar al lang niet meer naar mijn zin, maar nooit even tijd genomen om hem daar weg te halen. In de winter is ie weg, om in het voorjaar weer op te komen. Ik ga even wat voor je regelen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts