Stoyanov Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Op dezelfde grond.Kan dat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Ja het kan. Maar is niet zo gunstig. Het kan wel goed gaan...misschien al wat minder dan het eerste jaar... Probleem is vooral dat zich allerlei bodemziekten kunnen ontwikkelen op den duur. Dat kan na 2x of 3x...niet te voorspellen. Je loopt dus kans op eerder ziekten of gebreken of op kwijnende en zwakkere planten en op den duur zelfs niets meer.In een kas is dit gevaar nog groter dan in de volle grond, omdat de hoeveelheid grond die de planten kunnen benutten buiten veel groter is en ook de invloed van het bodemleven die een beschermend effect kan hebben. Wat enigermate kan helpen is je kastomaten kweken in grote bodemloze potten gevuld met ieder jaar verse grond. Zo is de ca. 30 cm. bovenste grond waar de ziekten het meeste zullen overleven wat afgesloten van de nieuwe planten. Of het geregeld afgraven of ontsmetten van je bodem (veel werk c.q. werken met gif). Maar wisselteelt (misschien kun je je kas verplaatsen??) is en blijft het meest veilige. In gesloten potten kweken kan ook, maar mijn ervaring is dat dit gewoon een stuk minder goed gaat en tomaten (en ook andere vruchtgroenten) vaak ver hun wortels uitstrekken om lekker te kunnen groeien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Als ik het goed lees gaat het kweken van tomaten in bodemloze potten wel meevallen, maar in gesloten potten gaan de wortels zich uitstrekken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Neen. In gesloten potten kunnen de wortels zich niet zo goed ontwikkelen en blijkbaar beperkt dat de goede groei van een tomatenplant toch wel wat. Zie ook dit recente topic: https://www.moestuinforum.nl/tomatenplanten-groeien-niet-goed-t18470.html Mijn eigen ervaring is ook dat het in ieder geval heel veel moeilijker is om een tomaat in een zelfs grote pot lekker te laten groeien en veel oogst te laten krijgen....en vooral dat het hele seizoen vol te houden. Zo een plant gaat veel sneller achteruit of is sneller "op". Wat zeker ook een rol speelt is dat het een zeer intensieve en zorgvuldige verzorging vraagt: steeds zorgen voor voldoende water en voedsel alleen al. Kijk ik naar het wortelgestel van een tomatenplant die in de grond kan wortelen dan is dit vrij diep (makkelijk 0,5 meter) en vrij breed (ook meer oppervlakkige wortels tot een meter rondom de stam) wat betekent dat die plant voedsel en vocht kan halen uit een behoorlijk volume bodem. In een pot wordt de wortelgroei sterk begrensd en moet hetzelfde voortdurend aanwezig zijn in een volume van hooguit enkele 10-tallen liters grond. Even te droog of te nat of een voedselgebrek/teveel...dat is heel gauw gebeurd. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 een pot ingraven scheelt sowieso heel veel qua vochthuishouding.ik heb dit jaar 3 dezelfde kweekpotten ingegraven. 1tje bodemloos en 2 gewoon. tot nu toe merk ik nog geen verschil, het echte verschil zal te zien zijn bij de wortels dus bij het opruimen weet ik meer. neem in ieder geval kweekpotten die groot genoeg zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 1tje bodemloos en 2 gewoon. Kans dat als er wat gaten in de bodem zitten van een pot, de wortels er al lang doorheen gegroeid zijn. Dan is er niet zo veel verschil. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Ik kweek al jaren achter elkaar tomaten in mijn kasje en steeds op dezelfde plek zonder problemen. Maar wat ik wel doe is een gat maken waar ik dan een zak bemeste tuinaarde rechtop in zet en maar een stukje boven de grond uit laten. De bovenzijde openknippen en oprollen tot een kraag. ( de grond in de zak zit dus onder of gelijk aan het niveau van het grond oppervlak Hierdoor kan je goed gericht bij de plant een flinke scheut water geven zonder alles nat te moeten maken. Aan het begin van het seizoen de oude zal eruit trekken en over de tuin verspreiden en de nieuwe erin. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Maar als je die potten gaat ingraven is dan het voordeel tav ziektes niet verloren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 de grond in de potten kan je elk jaar vervangen, daarmee voorkom je uitputting van de grond en de meeste ziekten zitten oppervlakkig. 1tje bodemloos en 2 gewoon. Kans dat als er wat gaten in de bodem zitten van een pot, de wortels er al lang doorheen gegroeid zijn. Dan is er niet zo veel verschil. je poste zelf dat planten in gesloten potten niet goed kunnen wortelen maargoed ik wilde het testen omdat op meerdere plekken werd aangeraden om bodemloze potten te gebruiken. ik vind zelf een pot met bodem makkelijker. aangezien mijn planten buiten staan duurt het wat langer voordat ze de grond in kunnen. met bodem kan ik de planten alvast in de grote potten zetten en zodra de vorst is geweken met pot en al ingraven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 En mag je om het jaar wel planten? Wij hebben nl 2 kasjes. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Met drie kasjes gaat het nog beter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 als je geente planten gebruikt is het nog makkelijker. zelf houd ik dan om het jaar aan. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts