Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplanten groeien niet goed


Torrentioso

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum- heb onderstaande vragen ook in de voorstel-topic geplaatst, maar realiseer me dat dat waarschijnlijk door niet heel veel mensen gelezen wordt , dus plaats ik mijn vragen ook even hier.

 

Ongeveer twee maanden geleden heb ik bij een tuincentrum 3 Mme Jeannette peper-planten en 2 vleestomaat-planten gekocht. Beetje laat in het seizoen, maar goed. Ik heb vervolgens zelf een moestuinmix gemaakt van gelijke delen vermiculite, tuinturf en compost. De peperplanten heb ik in Airpots v 15 liter gedaan en de tomaten in Airpots v 30 liter- hebben ze 'n beetje de ruimte om te groeien.

 

Sinds kort heb ik een 100 liter regenton met vulautomaat geplaatst en daar een Blumat-systeem op aangesloten voor automatische bewatering.

 

De pepers doen het best goed- groeien flink en komen bloemetjes aan. De groei van de tomatenplanten lijkt echter al 'n paar weken te zijn gestagneerd- ik neem nog maar weinig groei waar (hoef bijvoorbeeld niet (veel) meer te dieven) en er zitten geen bloemetjes of vruchten aan- wat doe ik verkeerd? De bladeren zijn ook gekruld, maar ik geef meer dan genoeg water. Ik heb een paar foto's bijgevoegd.

 

Het witte residu op de bladeren is trouwens wat opgedroogde melk- ik heb een kamperfoelie op m'n balkon met meeldauw, dus ik heb alles curatief/preventief behandeld met een melk-oplossing. Binnenkort ga ik met kaliumbicarbonaat/groene zeep/olijfolie spuiten om de meeldauw te bestrijden.

 

Ik ben nu begonnen met een emmertje compostthee- eerst even proberen zonder luchtpomp, maar gewoon een paar keer per dag roeren- zou dat mijn tomatenplanten de benodigde boost kunnen geven? Is het misschien een kwestie van te weinig voedingsstoffen in de bodem? Ik heb twee keer wat mestkorrels opgelost in water en bij de plantjes gegoten... Tips zijn heel welkom, want ik wil deze (na)zomer wel een lekker sappig tomaatje kunnen plukken van m'n eigen planten

 

Grt

Torrentioso

 

135851438161500.jpg

230671438161502.jpg

339281438161502.jpg

462261438161504.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat tomaten in pot het toch al gauw niet top doen.

Vorig jaar had ik ze ook in een ruime pot, keer proberen...maar die in de moestuin zijn voller in het blad en meer tomaten.

Bij mij dus geen tomaat in pot meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu voor het derde jaar tomaten in potten en ik denk niet dat het daar aan hoeft te liggen. Hoewel ik ze veel te laat gezaaid had en daarna ook nog eens veel te laat en met veel voedingstekort verpoot had staan ze er nu toch mooi bij met veel bloemen en bij een paar soorten ook al tomaatjes. Terwijl ook de potten nog eens aan de kleine kant zijn (5 liter). Ze staan wel in een tomatenkasjes en ik geef ze speciale tomatenmest 1x in de week.

Ik zie wel op de foto's dat de bladeren hier en daar gele vlekjes hebben, dus misschien toch een voedingstekort, ook de gekrulde bladeren kunnen daar geloof ik op duiden. Hopelijk komt er nog een antwoord van iemand die hier meer van weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waren het niet heel per ongeluk struiktomaten?

 

Ik vind je tomatenplanten er an sich niet zo verkeerd uitzien, althans dit is het onderste deel van de stam toch, ze zijn hoger?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sugarlevi: de planten zijn denk ik ongeveer 3/4 meter. Ik weet niet of het struiktomaten of een stamtomaten zijn, eerlijk gezegd. Ik heb ze gekocht als vleestomaten... Ik ging ervan uit dat het stamtomaten waren; vandaar dat ik ze heb heb gediefd.

 

Ik heb gelezen dat het accuraat bepalen van de PH waarde van de grond nog niet zo makkelijk is, dus ik ga gewoon een klein beetje AZ Kalk van Ecostyle toevoegen om te zien wat er gebeurt. Daar zit ook magnesium in, dus een eventueel tekort daaraan heb ik dan ook meteen ondervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarmee heb je ze bemest? Omdat de planten al erg groot zijn, en nog geen bloemen hebt, misschien teveel stikstof? Overigens is het volgens mij normaal dat je minder vaak hoeft te dieven. De dieven komen hier aan de onderste helft niet terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat kalk wel eens de oplossing zou kunnen zijn . Hier begonnen planten ook minder groen te worden en na toedienen van opgeloste zeewierkalk is het vrij snel bijgetrokken. Nadien nog eens houtas toegediend en vandaag nog eens wat kalk omdat planten weer iets bleker worden. Er zij wel al planten die totale lengte een 3 meter zijn en al aan het oogsten . Planten staan wel in een serre maar ook in ingegraven bouwemmers met gaten in natuurlijk .

Ik heb het idee dat tomaten in pot het toch al gauw niet top doen.

Vorig jaar had ik ze ook in een ruime pot, keer proberen...maar die in de moestuin zijn voller in het blad en meer tomaten.

Bij mij dus geen tomaat in pot meer

In potten is hier een bewuste keuze omdat meerdere jaren tomaten in dezelfde serre in zelfde grond na enkele jaren bij velen een probleem . En het bevalt me dus goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarmee heb je ze bemest? Omdat de planten al erg groot zijn, en nog geen bloemen hebt, misschien teveel stikstof? Overigens is het volgens mij normaal dat je minder vaak hoeft te dieven. De dieven komen hier aan de onderste helft niet terug.

 

Ik moet mezelf corrigeren: de planten zijn eigenlijk rond de 50 a 60 cm hoog, dus nog niet zo heel groot in mijn beleving. Ik heb ze 2 x bemest- 1ste keer met kippemestkorrels opgelost in water, 2de keer met vloeibare plantenvoeding van de Action.

 

Misschien moet ik ook meer plantenvoeding toevoegen? Ik ging ervan uit dat de 1/3 compost, waaruit de moestuinmix bestaat, in principe voldoende voedingsstoffen zou moeten bieden.

 

254080537311438344686.png

gallery43058180025196446201438344696.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor kalk is het te laat. Ik zou een meststof met magnesium geven nu. Besprayen met bitterzoutoplossing bijvoorbeeld. En als je het hebt wat kalium bijgeven. Mocht er nog wat van die melk op de bladeren zitten; direct eraf halen. Tomatenplanten zijn erg gevoelig voor ziekten aan het blad, vandaar dat je ze bij voorkeur in een kas of onder een afdak opkweekt.

Ik weet niet hoe groot de potten zijn, maar als ze kleiner zijn dat 10l is het niet wonderlijk dat de tomaten niet veel groter willen worden.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten staan in 30 liter potten en ze staan onder een afdakje, dus dat zit goed. Bedankt voor de tip om bitterzoutoplossing te sproeien- ga ik proberen. Misschien ook nog klein beetje AZ kalk, want dat schijnt snel opneembaar te zijn- baat het niet dan schaadt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe groot de potten zijn, maar als ze kleiner zijn dat 10l is het niet wonderlijk dat de tomaten niet veel groter willen worden.

 

Hier emmers 12 liters een 10 liter grond in dat er nog een gietrand over is en zou dus ongeveer 1m maximum hoogte zijn . En toch zijn er soorten van 3 meter hoogte . Waarom zou het niet gaan , maar hoe kleiner de pot hoe beter de voeding uitgebalanceerd moet zijn . Dan bij hydro systeem is wortel grootte ook zeer beperkt maar krijgt men toch grote productieve planten . Hier moet je een keuze hoe ver je wilt gaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook nog klein beetje AZ kalk, want dat schijnt snel opneembaar te zijn- baat het niet dan schaadt het niet.

 

in de post erboven wordt juist gezegd dat het voor kalk te laat is, kalk en meststof werken elkaar tegen.

hoe precies dat kan iemand anders vast beter uitleggen. baat het niet dan schaadt het niet gaat hier niet op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! Kalken en mesten doe je op verschillende momenten. Kalk compenseert gedeeltelijk de voedingswaarde van je mest. Daar zit bij voorkeur toch wel wat weken tussen. Daarbij komt dat kalk traag werkt. Het heeft niet een direct merkbaar effect.

En ik heb mijn planten ook bijna allemaal in emmers van 12l. Zijn inderdaad ook mooi aan de maat, maar de paar planten die in potten kleiner dan 10l staan en dezelfde behandeling krijgen zijn echt veel kleiner.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! Kalken en mesten doe je op verschillende momenten. Kalk compenseert gedeeltelijk de voedingswaarde van je mest. Daar zit bij voorkeur toch wel wat weken tussen. Daarbij komt dat kalk traag werkt. Het heeft niet een direct merkbaar effect.

En ik heb mijn planten ook bijna allemaal in emmers van 12l. Zijn inderdaad ook mooi aan de maat, maar de paar planten die in potten kleiner dan 10l staan en dezelfde behandeling krijgen zijn echt veel kleiner.

Ik ga vanavond bbq-en; in plaats van kalk werk ik morgen dan een beetje houtskool-as door de toplaag van de aarde met het idee dat dit de ph enigszins verhoogt en kalium toevoegt. De bitterzoutoplossing sproei ik op de bladeren zodat magnesium via de bladeren wordt opgenomen- verder mest ik niet bij. Volgende week krijgt alles een flinke dosis compostthee, maar dat is niet echt mest, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Veel advies in de vorige opmerkingen. Vind wel dat er (te) veel over nog meer kalk, nog meer mest en meer water wordt gesproken.

Over het algemeen groeien tomaten het beste in een kas, in de volle grond maar kunnen het ook prima doen in potten (mooie foto's) en zakken.

Tomaten houden wel van mest en water, maar niet TE veel van dit alles. Van veel mest groeien ze wel maar krijgen heel laat bloem en vrucht. Het gaat in de bladeren zitten. Van veel water groeien ze ook maar kunnen stam-rot en ziektes optreden. Tomaten houden inderdaad van een balans.

Ze kunnen best tegen rauwe mest, zelfs van gezonde planten van vorig jaar en kunnen ongeveer 5 jaar op dezelfde plek.

Zon hebben ze nodig (en natuurlijk weer niet te felle zon, die verwen-planten). Veel bladeren kunnen er af als de volle top maar in de zon staat.

Ze kunnen ook niet tegen handen die gerookt hebben. Daar krijgen die gevoelige planten weer een ziekte van.

Ze krijgen veel en prachtige bladeren maar die kunnen er veelal af. Uitkleden die plant. In z'n nakie (zie de grote telers in hun kassen).

En als ze van alles wat te veel kregen en nog geen bloemen, dan moeten ze lijden: geef ze een tijdje niets, zelfs geen water, tot de bladeren beginnen te hangen. Uit overleving gaat de plant snel bloemen aanmaken en dan kan ie weer verwend worden.

Al met al een prachtige plant met heerlijke vruchten maar o zo'n madonna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjonge ... wat een opsomming van allerlei zaken rondom de teelt van tomaten zeg !

 

Als er toch 1 teelt is die op ons forum wel het meest besproken, weerlegt en beargumenteerd is geworden, is het wel de teelt van tomaten. Echt onnoemelijk vele topics zijn er over de bemesting van tomaten, de standplaats, de beluchting, het bewateren, de bladvormen, de afwijkende verschijnselen, de ziektes, de bestuiving, de soms vreemde bloemen, de opkweek, het dieven, de krulkoppen, het dunnen, en natuurlijk alle soorten en maten van alle soortjes en de smaak daarvan en en en.

 

En nou heb ik ál die jaren hier nog nooit iemand horen zeggen, dat tomaten 5 jaar achtereen op dezelfde plek of in dezelfde grond kunnen worden geteeld ( ook niet trouwens, dat ik als verstokt en overmatig roker de planten kwaad zou doen ), dus ik ben wel benieuwd ! argumenten graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...