henkg Geplaatst: 14 september 2017 Auteur Geplaatst: 14 september 2017 Als ze binnen staan (?): buiten zetten, zodat ze in de gaten krijgen dat het herfst wordt. Wel zonnig, zoals in de natuur.De 328910 ZEEKRAAL, EUROPESE van Vreeken is bij mijn weten de NL inheemse soort. Gisteren even gekeken op het schor: de allereersten beginnen iets te verkleuren. Ik heb niet goed van dichtbiji kunnen kijken, want hoogwater en gewone lage schoenen aan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 Ook ik heb nog een tip. Je zegt dat je vanaf het voorjaar continue zout water geeft Esther maar omdat de concentratie zout in de potjes inmiddels wel (erg) hoog geworden zal zijn zou ik vanaf nu alleen nog maar zuiver kraanwater of regenwater geven. De plantjes zelf nemen niet veel zout op en doorgaan met zout water geven zal het zoutgehalte van de grond nog verder toe doen nemen. Water verdampt immers en het daarin opgeloste zout blijft achter. Zelfs voor zeekraaltjes kan het op een gegeven moment te zout worden waardoor ze het minder goed gaan doen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Es Tuin Geplaatst: 16 september 2017 Geplaatst: 16 september 2017 Beste Henk en Frans, Dank je wel voor jullie tips.De zeekraal stond inderdaad nog binnen, maar heeft nu een mooi plekje buiten.En met het zout water geven was ik al gestopt (nadat ik jullie verhalen had gelezen).De aarde sloeg inderdaad een beetje wit uit en dat heb ik weggeveegd.Nou ik hoop jullie over een tijdje 'rijpende zeekraal' te kunnen laten zien. Groeten, Esther Quote
henkg Geplaatst: 14 maart 2018 Auteur Geplaatst: 14 maart 2018 Vandaag de zeekraal gezaaid.Erg veel kaf, misschien (te?) weinig zaad.Ook vergeten om vooraf te stratificeren / koudebehandeling te geven. Hopelijk komt dat goed door de komende erg koude dagen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ciska Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Welk zaaimedium heb je gebruikt Henk? Gewone potgrond of met toevoegingen....ik heb ook zeekraal die ik wil zaaien. Maar het zaai medium is mij niet geheel duidelijk... Quote
henkg Geplaatst: 14 maart 2018 Auteur Geplaatst: 14 maart 2018 Is mij ook niet duidelijk, nog steeds niet.Ik heb de bovenste laag uit de blauwe schelp geschept (was allemaal gras), en opgevuld met gewone bemeste potgrond. Goed nat gemaakt, met zoet water. gezaaid, en afgetopt met een dun laagje brekerzand, vooraf schoongespoeld. Misschien leest Frans mee, en komt hij met grond-tips. Voor mij te laat ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 14 maart 2018 Geplaatst: 14 maart 2018 Weet ik hier te weinig van af ook, maar is het heel dom om te denken, dat je toch enigszins de natuurlijke habitat zal moeten willen nabootsen ? Ik bedoel dus : bij mij op de tuin groeit geen zeekraal van zichzelf. Waarom niet ? omdat .... En dat dus creeeren. kalk en zout gehalte lijken me vanzelf van belang ( hoge ph dus en een bepaalde mate van verzilting ). Quote
henkg Geplaatst: 14 maart 2018 Auteur Geplaatst: 14 maart 2018 Juist voor het kiemen is een tijdelijk zoet (niet zilt) milieu gewenst, ergens in de ruim 130 berichten hiervoor staat een betrouwbare? link.Europese zeekraal komt het meest voor op hoger gelegen schorren. Voorjaarsregentjes i.c.m. hogere temperaturen maken de zaadjes wakker?Of -naast stratificeren- er voorafgaand aan het kiemen wel een zout / zilt milieu nodig is?Zout draagt -later- wel bij de aan de kenmerkende smaak. En aan het onderdrukken van onkruid, dat kan meestal niet tegen zout. Er is nog veel onbekend over een commercieel haalbare teelt. Als het makkelijk was, dan deed iedereen het: consumentenprijs is 2 Euro per 100 gram! Edit: de meest relevante link: https://leden.inagro.be/DNN_DropZone/Pictures/Inserts/Teelthandleiding%20-%20zeekraal.pdfStukje daaruit:ZaadkiemingDe zaden van zeekraal kiemen het best in aanwezigheid van zoet water (vrij van zout).De kieming verloopt vooral in de winter, het vroege voorjaar en het najaar zeer moeilijk. Het invoeren van een koude periode (5 dagen bij 5°C) heeft dan een positieve invloed op de kieming , vooral bij het gebruik van kleinere zaden. Daarna volgt best een vrij warme periode, met een minimumtemperatuur van 20°CDe zadenkiemen het best onder invloed van licht. Teelt in grond, waarbij de zaden bij zaai bedekt raken kan problemen opleveren. Het is ook belangrijk om de zaden voldoende vochtig te houden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Zou voor jou wellicht een optie zijn een emmertje schorren-zand ( bovenste laag ) te halen paar honderd meter verderop. Potgrond zou ik in ieder geval niet doen. Ik ga dat eens lezen. thnx. Quote
Frans Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Wakker geschud door Henk die dit zeekraaldraadje weer oppakte ben ik ook weer eens aan de slag gegaan. Het te gebruiken zeekraalzaad , afkomstig uit eigen teelt van vorig jaar, moet nog op kiemkracht getest worden en ook wordt het weer tijd om voor klei te zorgen die deel uitmaakt van het groeimedium. De benodigde klei haal ik m.b.v. een grondboor uit de tuin van mijn broer die dichtbij de Maas woont. Na drogen en malen wordt het spul dan gemengd met zand en potgrond. Voor een kiemtest maakt de samenstelling van de grond niet veel uit. Als ik echter de klei uit het definitieve grondmengsel weg zou kunnen laten dan scheelt dat een hoop werk dus samen met de kiemtest doe ik nu gelijk een test met een 'makkelijker' grondmengsel. Het nieuwe mengsel bestaat uit 2 delen brekerzand , 2 delen granulaat en 3 delen gezeefde hoogwaardige potgrond. Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels over de bruikbaarheid van granulaat omdat ik verwacht dat de mineralen die klei van nature bevat niet , of niet meer in voldoende mate, in het granulaat aanwezig zullen zijn. Ook is de structuur van het grondmengsel anders. Het is wel een test die makkelijk en snel is uit te voeren. Brekerzand , granulaat en potgrond. Gelijk maar een bak ingezaaid. Het ingezaaide toplaagje bestaat uit ongeveer 2 millimeter brekerzand en potgrond. De ingezaaide (geperforeerde) bak is op zijn beurt weer in een gesloten buitenbak gezet. Dit 'bak in een bak' principe heeft de afgelopen twee jaar zijn nut wel bewezen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Es Tuin Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Hallo Frans, Het drogen is vorig jaar niets geworden. Ik heb nu zaadjes van Vreeken om zeekraal te gaan kweken.Alleen zat die klei me al een tijd dwars. (Waar haal ik die vandaan?)Dus ik ben heel benieuwd naar je proef. Wat bedoel je met granulaat? Zijn dat hydrokorrels? Ik zie dat ze ook clay pellets worden genoemd.Bij de Action goedkoop te krijgen.En zo ja, heb je die korrels nog fijn gemaakt? Groetjes, Esther Quote
Frans Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Hallo Esther Wat de klei betreft , bij gebrek aan zeeklei gebruik ik rivierklei maar of klei als bestanddeel van de voedingsbodem nu echt noodzakelijk is weet ik nog steeds niet. Ik verwacht het eigenlijk wel ook al omdat mijn zeekraal het de afgelopen 2 jaar goed deed op een voedingsbodem die voor een belangrijk deel uit klei bestond. Het granulaat dat ik nu als test gebruik heb ik een paar jaar geleden uit Frankrijk meegenomen. Op de verpakking staat alleen vermeld 'Granulés pour plantes' en niet wat zijn oorsprong is. Het spul lijkt me wel afkomstig uit klei te zijn maar het blijft een gok of het bruikbaar is. Het is wel heel anders van structuur dan de hydrokorrels die de Action momenteel verkoopt. Hydrokorrels van de Action links. Franse granulaat rechts. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Spitskool Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Ik kan niet geloven dat ik het ga vragen, maar ik doe het toch. Kan kattenbakvulling, granulaat, biologisch, gemaakt van klei, niet eventueel een goede aanvulling zijn? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Frans Geplaatst: 21 maart 2018 Geplaatst: 21 maart 2018 Het zou me niks verbazen als het ongeveer hetzelfde spul zou zijn Spitskool, al kunnen er wel eens toevoegingen in zitten die nare luchtjes tegen moeten gaan. De kiemkracht van het zaad blijkt prima te zijn. De 6 dagen geleden gezaaide kraaltjes beginnen boven de grond te komen. Vanaf het inzaaien staat de bak warm in de woonkamer boven de radiator van de centrale verwarming met tot vandaag tegen uitdrogen een vel huishoudfolie er overheen. Vanaf nu wordt tegen uitdrogen een plantensproeier gebruikt. Ik heb vandaag het idee van Esther uitgevoerd om kleikorrels van de Action te gebruiken. Het spul liet zich echter slecht verkleinen want het valt dan grotendeels in poeder uiteen. Het lijken wel sintels, de klei zal wel op een hoge temperatuur gebakken zijn. Ik heb ze daarom maar heel gelaten en zo onder het brekerzand en potgrond gemengd. Maar of dit wat je hier boven ziet nog zin heeft ? Verder heb ik vanmiddag een emmer klei gehaald. De klei zou eigenlijk gedroogd moeten worden en daarna gemalen om hem goed mengbaar te maken. Om de bakken goed te kunnen vergelijken ligt het tijdstip van zaaien dan wel erg ver uit elkaar dus heb ik deze keer de klei door een zeef gewreven. Na voorzichtig mengen met brekerzand en potgrond kreeg ik zo toch een mooi homogeen resultaat. De bak heeft nu vrijwel dezelfde samenstelling als die waarop de zeekraal van vorig jaar het zo goed deed. De vandaag gevulde bakken zijn ingezaaid en in totaal heb ik er dus 3 staan. Nu afwachten hoe e.e.a. zich ontwikkelt en zorgen dat er steeds wat water in de buitenbak staat. In een later stadium komt er i.p.v. zoet water ook af en toe zout water bij. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Ciska Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Frans, zaai je de zaden zonder deze af te dekken? Dus meteen op het medium? En dek je het alleen af met folie of ook met dun laagje medium? Ow even terug staat het antwoord.....sorry had eroverheen gelezen. Het idee om biologische kattenbak vulling te grbuiken heeft ook door mijn hoofd gespeeld voordat spitskool het hier had gepost. Ik denk dat ik die poging eens ga wagen. Dus potgrond, kattenbak korrels en brekerszand...Ben benieuwd, ik ga ze van het weekend zaaien. Quote
henkg Geplaatst: 27 maart 2018 Auteur Geplaatst: 27 maart 2018 Even hier (en niet in het jubel-topic) jubelen: Ik ben dit jaar weer ingeloot voor een snijvergunning zeegroente.Voor de andere telers zal ik hier regelmatig het groeistadium op het schor melden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Spitskool Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Het idee om biologische kattenbak vulling te gebruiken heeft ook door mijn hoofd gespeeld voordat spitskool het hier had gepost. Ik denk dat ik die poging eens ga wagen. Dus potgrond, kattenbak korrels en brekerszand... Ben benieuwd, ik ga ze van het weekend zaaien. Wil je ons (mij ) van je kattenbakmoestuinproject op de hoogte houden? Welk merk kattenspul gebruik je hier bijvoorbeeld voor? Misschien dat ik ook een poging ga wagen op deze manier, maar dan voor de Japanse zeekraal. Ik heb een eerste paar zaadjes (heel weinig) nu in compost gedaan en dat houd ik lekker vochtig. De volgende lichting wil ik zaaien in een mengsel van kattenbak korrels, potgrond en wat perliet of ander luchtig materiaal dat ik nog heb liggen. Ik vrees alleen dat ik hier dit weekend niet aan toe kom, dus het zal het tweede weekend van april worden. Heeft iemand anders trouwens ervaring met het kweken van Japanse zeekraal (Salsola komarovi)? Ik ben erg benieuwd of ik nog iets kan leren van de ervaringen van anderen. Anders wordt het trial and error. Het leek mij makkelijker dan de Hollandse zeekraal, maar vraag me niet waarom ik dat dacht... Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Ciska Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 ben er zelf ook nog niet aan toe gekomen, het was te mooi weer om binnen te blijven......dus we zijn in de moestuin aan het werk gegaan. Ik ben van plan om de kattebakkorrels bij de welkoop te halen (bentoniet korrels geloof ik) 100% biologisch. Ik ben er vrijdag in de buurt dus zal het dan gaan halen. Ik heb gewone zeekraal bij Vreeken....ben benieuwd naar het kiemingspercentage ..Ik ga er potgrond en een deel zand in vermengen... Vrijdag meer.. Moet wel zorgen dat ik de bakken op een veilige hoogte ga zetten.... niet vanwege katten, maar een baldadige teckel die het leuk vind om te slopen en er een sport van maakt Quote
Spitskool Geplaatst: 3 april 2018 Geplaatst: 3 april 2018 Van de Japanse zeekraal is - gewoon in zaai-aarde en compost een zaailing opgekomen (van de tien zaadjes). De vraag is natuurlijk of ik deze ene enkele zaailing groot kan laten worden en of er nog meer opkomen. Ik denk dat de kattenbakkorrelprojecten meer kans van slagen hebben. Dit weekend ben ik niet thuis, maar misschien kan ik me het weekend erna daaraan wagen? Er liggen ook nog genoeg andere projecten, dus ik zal moeten kiezen, Zeekraal uit eigen tuin is wel heel erg aanlokkelijk, maar goed, dat is een tochtje met een smalle kano in koud water en een eerste warme lentedag ook. @Ciska Hoe ver ben jij met je kattenbakproject? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
henkg Geplaatst: 23 april 2018 Auteur Geplaatst: 23 april 2018 Gisteren even op het schor gekeken. Nog niks te zien:Wel beginnende lamsoor (zeeaster). Rechtsboven oogt als een plek waar zeekraal groeit (gaat groeien). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 7 mei 2018 Auteur Geplaatst: 7 mei 2018 Zo 6 mei. Schor AJP west. De allereerste zeekraal komt op: Rechts begint het schor, dat loopt zo'n 2 kilometer door. En verderop begint het schor AJP Oost (Rumoirtschor), over een kilometer of vier. Het was een erg mooie zonnige zondag. Dat is helemaal links te zien, bij de voormalige veerhaven. Dagjesmensen en duikers, bij elkaar misschien wel honderd auto's. Ach, het moet maar, ze maken absoluut geen herrie. En nu zijn ze vast allemaal weer weg. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 14 mei 2018 Geplaatst: 14 mei 2018 Het duurt altijd even voor zeekraal na het ontkiemen op gang komt maar nu zit de groei er eindelijk in. Vanaf vandaag krijgen ze ook zout water toegediend. Dat één bak er zo miserabel bij staat is eigen schuld. Tijdens vullen van de buitenbakken werd ik een keer weg geroepen en vergat daarna alsnog de derde bak te vullen. Bak 3 heeft toen een aantal dagen droog in de zon gestaan. Toen ik het ontdekte was het te laat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 18 mei 2018 Auteur Geplaatst: 18 mei 2018 Gaat daar weer goed, Frans. Hier op het schor, vandaag, als een soort fenologische waarneming:Beduidend vroeger dan vorig jaar. De meesten zijn nu nog te klein om te snijden. Toch een onsje geoogst.Over één a twee weken kan ik echt gaan snijden. Nou begreep ik dat er meer mensen van plan waren om dit seizoen zeekraal te telen. Is dat bij een plan gebleven? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Anna3 Geplaatst: 26 mei 2018 Geplaatst: 26 mei 2018 Klopt Henk, maar ik heb nog geen geschikte bakken gevonden, geen zaad en er is ook nog het gedoe met mijn enkel dus blijft het bij een plan. Mocht je nog (verse) zaden gaan oogsten, dan houd ik me aanbevolen. Volgend jaar... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.