Jump to content

Zeekraal in de moestuin: een nieuw projectje

henkg

Recommended Posts

Zeekraal groeit op plekken die overstromen met zeewater. Zeewater kent veel meer stoffen dan alleen NaCl. Stikstof is ook heel belangrijk voor zeekraal. Ik vind gekochte zeekraal veel minder lekker dan zeekraal geplukt aan de kust. Dit zal komen doordat ze dan met aqauponics werken en de plantjes niet dagelijks even helemaal onder het (verse) zeewater staan.

Ik zie zelf geen problemen wanneer je het zelf bij de kust zou oogsten. Ik verwacht niet dat de soort zou uitsterven of zeldzamer zou worden. Wij oogsten ook altijd wat als we bij de kust zijn. Tenminste niet wanneer er verantwoordelijk geoogst wordt. De planten helemaal uittrekt of niet meer tot bloei laat komen. Men zou het niet commercieel moeten gaan doen, dan wordt er al snel te veel geoogst.

Als je bij de zee woont kan het een leuke teelt zijn, hoewel ik mijn grond liever niet nog zouter zou willen maken. Je maakt de omgeving hoe dan ook zouter en je komt steeds vers zee water aan het halen, dus het zal een hele arbeidsintensieve teelt zijn.

Ze staan nu een maand boven de grond en het schiet maar niet op. Binnenkort ga ik een testje doen met een ander groeimedium .Dit keer ga ik als bestanddeel van de mix ook maasklei gebruiken die ik op 40 cm diepte uit de tuin van mijn broer heb gehaald.

IMG616634901452274568.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Je mag ook geen gras plukken of dennenappels verzamelen (flora en fauna wet). Nederland is echt doorgedraaid. De grap is dat wanneer de overheid ergens geld aan verdient ineens wel alles kapot gemaakt mag worden. Hetzelfde geldt dat veel groenwerkzaamheden heel schadelijk mogen zijn, zolang ze maar kosten besparen.

Ach nee, die wetjes zijn gemaakt om 'stropers' aan te kunnen aanpakken die er financieel beter van proberen te worden

Vergelijk paddenstoelenpluk: je mag best een paar paddenstoelen plukken voor eigen gebruik. Maar hier langs de grens komen soms horden Oosterlingen de bossen leegstropen voor de verkoop. En het ergste is dat velen ook de niet-eetbare en/of giftige soorten vertrappen om vergissingen uit te sluiten.

Dat soort lui kan aangepakt worden dankzij zo'n wetje, en dat gebeurt ook. Ik ben daar wel blij mee, eerlijk gezegd.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Voor zoiets zijn de regels inderdaad goed. We hebben van veel soorten te weinig om er onverantwoord mee om te gaan. De kennis ontbreekt helaas ook bij velen om zaken verantwoord te plukken. Het is overigens absoluut niet toegestaan om voor eigen gebruik wat te plukken. Wij plukken ook paddenstoelen, wilde groenten, kruiden en verzamelen noten, maar ik zorg er wel voor dat alles netjes weggestopt is in de rugzak. Het valt in de meeste regio's wel mee hoeveel er geplukt wordt, daarbij plukken met name oude mensen. Bij jongeren is het verzamelen uit de natuur niet erg in trek, daarbij zijn ze niet bereidt om zaken te verwerken.

Dat gezegd uit een onderzoek in Drenthe blijkt dat het veelvuldig plukken van paddenstoelen niet tot een afname van paddenstoelen zorgt (10 jarig onderzoek). De vruchtlichamen lijken zelfs toe te nemen, wat zou kunnen komen omdat je de bodem verarmt en verder stimuleer je de myceliums om meer vruchtlichamen te maken.

De grootste bedreiging (geldt voor alle soorten) is de stikstof en fosfaat depositie, achteruitgang kwalitatieve natuur (bv. bezuinigingen op beheer) en natuur geruimd wordt voor bv. wegen... Natuurgebieden zijn nog altijd eilandjes in een kale vlakte. De EHS (ecologische hoofdstructuur) is nog verre van af.

Ik denk dat mensen onder andere door weer zaken uit de natuur, op een verantwoorde manier te verzamelen, hun contact met de natuur verbeteren, waardoor ze het ook willen behouden. Het draagvlak voor natuur neemt nu steeds meer af.

Gemeenten zijn ook bang om zeldzame soorten te krijgen en het beheer is er vaak op gericht om niet al te soortenrijke graslanden te krijgen, dus het groenbeheer laat weldegelijk te wensen over. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor terreinen van Staatsbosbeheer. De weilanden zijn soortenarm.

Het is overigens absoluut niet toegestaan om voor eigen gebruik wat te plukken.

Dan ben je toch niet helemaal goed geïnformeerd.

Staatsbosbeheer bijvoorbeeld zegt: "Paddenstoelen plukken voor eigen gebruik is bij Staatsbosbeheer toegestaan mits je weet wat je doet, op wegen en paden blijft en de hoeveelheid in een champignonbakje past."

Ook worden hier regelmatig in de krantjes paddenstoelenplukexcursies aangekondigd, met paddenstoelenmaaltijd na

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Wat raar. Ik ga het wel nakijken, want ik heb er nog nooit van gehoord dat het ergens in Nederland mag. Ik loop met natuurhistorisch genootschap van Limburg mee en zij zijn tegen het plukken van paddenstoelen (ze plukken er wel veel om ze op naam te brengen). Natuurorganisaties maaien onder tussen alle zeldzame / zeer zeldzame soorten vaker te vroeg af en er blijven weet ik niet hoeveel organismen dood door maaien (bv hazelwormen, diverse sprinkhaansoorten, amfibieën...)... Voor ieder gebied moeten we een vergunning hebben. Er worden wel af en toe paddenstoel excursies gegeven, maar heel vaak worden er helemaal geen paddenstoelen geplukt. Als er geplukt worden dan hebben de mensen die ik ken altijd een vergunning (voor onderzoek). Ik wordt soms ook voor excursies gevraagd, maar ik doe dit net niet omdat het te hoge kansen met boetes meebrengt.

Ik heb het al gevonden, maar dat het echt mag is overdreven. In de meeste gevallen (helaas ook in Limburg / zijn allemaal beter beschermde gebieden) mag het echt niet. Misschien dat het in de achterhoek/veluwe nog meer getolereerd wordt. Ik denk wel dat men hier veel te moeilijk over doet en dat het helemaal niet schadelijk hoeft te zijn met de juiste voorlichting. Verder wordt natuur hierdoor ook weer populairder, waardoor mensen het ook belangrijker vinden om natuur te behouden. Juist door te zeggen dat niks mag stoot je mensen van de natuur af. Ik ben een echte natuurman, maar natuurbeheer in Nederland vindt ik in vergelijking met Oostenrijk of Duitsland echt knullig.

'Paddenstoelen plukken is voor eigen risico' 

Gepubliceerd: 15 oktober 2013 15:02Laatste update: 15 oktober 2013 15:02

Paddenstoelen plukken in het herfstbos om er thuis een maaltijd van te bereiden is erg in zwang.

Boseigenaren en terreinbeheerders waarschuwen echter dat mensen dat wel op eigen risico doen. In veel bossen is het verboden en deelt de politie bekeuringen uit.

Bovendien is paddenstoelen plukken riskant voor mensen die niet precies weten welke exemplaren eetbaar zijn.

Staatsbosbeheer staat paddenstoelen plukken op haar terreinen toe als mensen het houden bij een eenmalige portie voor eigen gebruik. Andere bosbeheerders zijn daar niet blij mee.

''Daarmee brengt de dienst de boodschap over dat het best mag, maar dat is niet zo. We wachten op wetgeving en tot die tijd zeggen wij: doe maar niet'', stelt Arno Willems, rentmeester van Kroondomein Het Loo bij Apeldoorn, paddenstoelengebied bij uitstek.

Probleem

''Het probleem is dat een paddenstoel geen plant en ook geen dier is, maar een schimmel. Schimmels worden in de natuurwetgeving niet genoemd. De wetgever is daarmee bezig. Tot die tijd is paddenstoelen plukken strafbaar als een gemeente het verbiedt of als een grondeigenaar het opvat als diefstal en aangifte doet. Dat is trouwens op veel plaatsen zo en dan treden politie of boswachters ook op'', legt een woordvoerder van de politie Oost-Nederland uit.

Hij waarschuwt: ''We hebben ooit een echtpaar betrapt dat voor de poorten van de dood moest worden weggesleept. Zij dachten cantharellen te hebben geplukt, maar het waren andere, zeer giftige zwammen.'' Staatsbosbeheer onderkent dat gevaar en raadt plukkers af om zonder kennis van zaken op pad te gaan.

''Verder hebben wij het juridisch laten uitzoeken en vinden we dat we geen onderscheid kunnen maken tussen rapen van kastanjes, bramenplukken of paddenstoelen meenemen. Maar liever hebben we dat mensen ze laten staan, zodat de dieren ervan kunnen eten.''

Rentmeester Willems: ''Als iedereen voor zichzelf gaat plukken, blijft er niks meer over voor anderen om van te genieten. De natuur is kwetsbaar; blijf er gewoon vanaf.''

Dit is een artikel uit de trouw (2014)

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3744877/2014/09/09/Wildplukken-is-razend-populair-maar-eigenlijk-verboden.dhtml

Ik vind dat als het voor eigengebruik is dat ik er geen moeite mee heb dat mensen wat meenemen van de Paddenstoelen of bramen , kastanje beukennoten , zie dat net zoals vissen als je het voor eigengebruik doet prima.

Maar er zijn ook veel mensen die er weer winst in zien en alles wat ze tegenkomen meenemen en niets laten staan of alles weg proberen te vissen

en waarvoor geld natuurlijk, even snel wat extra verdienen en niet verder denken dan hun neus lang is.

Dat soort personen moeten ze hard aanpakken want ze slopen alles en verpesten het voor de andere mensen die straks niet eens meer voor eigengebruik wat mogen meenemen.

Zie dat ook hier aan het strand met de staande wand visserij met vergunning max 50 m wand mag je zetten maar er zijn er bij die gewoon 200 m neerzetten en beroepsvissers zijn ook net zo met netten die niet mogen op plekken neerzetten die gevaarlijk zijn voor zwemmers , surfers en hinderlijk in het vak van de reddingsbrigade liggen enz

En ja ik zoek ook paddenstoelen voor eigengebruik , Maar ik neem er alleen een paar van mee en niet meer.

Ik zoek ook alleen bepaalde eetbare soorten waar ik de grond rondom ook van meeneem om te kijken of ik deze soorten zelf kan kweken.

Ze hadden laatst in de buurt een besmette boom omgezaagd en heb daar een stuk van meegenomen voor dat ze het gingen opruimen, ik hoop dat het de Honingzwam is.

Dit is een topic over het experimenteel verbouwen door enkele moestuiniers van zeekraal. Zouden jullie de discussie over het al dan niet plukken van paddenstoelen ergens anders willen voortzetten? Heeft echt totaal niets met het onderwerp te maken, dank u.

Mijn zeekraal bloeit nu. Een overweldigende bloemenpracht

DSC121318271453365352.jpg

Het gaat binnen dus niet goed. Begonnen als alleen maar een kiemtest. Na kiemen (dat ging prima) toch maar laten staan, onder ca 6000 lux koud kunstlicht.

Vrijwel geen groei, nu al bloei. De bloei hoort pas vanaf augustus plaats te vinden, na de oogstperiode(s).

Door te weinig licht, nauwelijks verschil tussen dag- en nachttemperaturen, verkeerde luchtvochtigheid. Wie zal het zeggen?

Toch maak ik me over de aanstaande buitenteelt minder zorgen. Dat zal in het juiste seizoen plaatsvinden, met dan het juiste licht en de juiste dag- en nachttemperaturen. Want zo gaat het in het wild ook.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Bij mij zit er een langzame ontwikkeling in . Te langzaam vind ik maar misschien is die trage ontwikkeling wel normaal in het begin ? Bovendien zijn zoals Henk zegt omstandigheden zoals temperatuur en licht nu heel anders dan tegen de tijd dat zeekraal in de natuur tot ontwikkeling komt. Van voortijdige bloei heb ik nog geen 'last' maar die van mij zijn dan ook wat later gezaaid dan die van jou Henk. Hier ter vergelijking nog even het plaatje van 13 dagen geleden en een foto van vandaag.

IMG616634901452274568.JPGz212571453373122.JPG

Komend weekend wil ik toch nog een tweede proefje starten met een geheel anders samengestelde voedingsbodem. Een deel daarvan zal bestaan uit vrijwel zuivere maasklei die ik met een grondboor uit de tuin van mijn broer heb gehaald.

Ben je niet bang dat het lage gehalte van het zout en van de meststoffen stikstof en fosfor en kalium dat het niet goed groeit.

En ik denk dat zeekraal een korte dag plant is omdat hij in de herfst verkleurd, als je 12 uur licht laat schijnen gaat hij niet bloeien.

Heb wel deze site gevonden https://www.zeeweringenwiki.nl/wiki/index.php/BA_Zeekraal_bemesten

En anders wil ik wel hier in de buurt een zak zeeslib voor je pakken.

Dat is een interessante site JBT.

Aan een te laag zoutgehalte en/of gebrek aan de meststoffen stikstof , fosfor en kalium zal het niet liggen. De zaden zijn , zoals wordt aanbevolen,ontkiemd in een vochtige maar zoutvrije omgeving. Pas nadat de plantjes ruim boven de grond stonden kregen ze zowel van boven als via een schoteltje vanaf beneden meerdere keren zout water . Samenstelling 20 gram zout per liter water. Zoutverbruik is er eigenlijk niet omdat de hoeveelheid zout dat de plantjes opnemen te verwaarlozen zal zijn . Wel verdwijnt er water door verdamping en daarom krijgen de plantjes als compensatie daarvoor nu vrijwel alleen nog maar zoet water . Als er al zout door het van boven geven van zoet water naar beneden uitspoelt dan zal dat wel weer door capilaire werking via het beneden gegeven water naar boven terugkeren verwacht ik.

Wat meststoffen betreft , de voedingsbodem bestaat voor bijna tweederde uit potgrond . Daarom moeten stikstof , fosfor en kalium ruim aanwezig zijn al zal voor zeekraal de verhouding van die stoffen wel niet ideaal zijn.

Bedankt overigens voor het aanbod van een zak zeeslib JBT. Om het op te halen is het wat ver uit de buurt en om dat spul nu met de post te laten versturen ...

Ik denk dat als je zuivere maasklei gebruikt dat je dit heel goed moet mengen met ander substraat aangezien klei een natuurlijke barrière is voor zoutwater waardoor je het risico loopt dat een gedeelte wel goed groeit en een ander gedeelte niet maar denk dat je dat zelf ook wel had bedacht.

De plek die ik weet is in de buurt van een zoetwater loosplek maar de zeekraal groeit alleen op een grote afstand hier vandaan, dichter bij de loosplek groeit geen zeekraal of lamsoor meer terwijl de andere omstandigheden wel het zelfde zijn.

Hier groeien ze op zwart tot diepblauwe slip met een dunlaagje fijn zand eroverheen.

En ga je ook kijken of je met langer licht geven kan voorkomen dat ze al snel gaan bloeien tenzij je dit wilt natuurlijk.

Ik weet uit tests dat je bij sommige planten na het licht uit doen ze nog 2 uur doorgroeien met een ritme van 2 uur {minimaal} licht geven kunnen ze 4 uur totaal groeien.

Ja speets dat zou kunnen maar transport is dan erg duur voor nat slib { met bodemleven} en mijn lijstje is veel langer maar zal dat waarschijnlijk als van ouds oplossen zelf halen van het löss en broed uit het buitenland halen van soorten die op het andere lijstje staan.

Maar ja dat heb je nu eenmaal als je van hele aparte planten houd.

De klei ga ik vermengen met zand , potgrond en cocosvezel van de Action alleen weet ik nu nog niet in welke verhouding dat gaat gebeuren. Het blok cocosvezel heb ik al laten wellen in water waarin per liter 35 gram zout was opgelost. Dat is dezelfde hoeveelheid zout die ook in zeewater zit. Het wachten is nu nog op de maasklei die te drogen ligt. Wanneer de klei geheel droog is kan ik hem verpulveren waardoor hij goed mengbaar wordt met de andere stoffen die het substraat gaan vormen.

• 2 weeks later...

Even laten zien hoe de kraaltjes zich de afgelopen 2 weken ontwikkeld hebben.

z212571453373122.JPG

De plantjes (foto beneden) zijn nu 2 maanden oud en hun grootte varieert van 4 tot 4,5 cm . Geen idee of dat goed of slecht is want een vergelijking met in de natuur groeiende zeekraal heb ik niet.

z374791454614075.JPG

Jammer dat het linker plantje zich zo te zien begint voor te bereiden om te gaan bloeien . Nadat Henk dit verschijnsel liet zien ben ik de plantjes meer uren licht gaan geven , ongeveer 16 uur per etmaal , maar dat was dan of al te laat of het voortijdig gaan bloeien heeft (nog) een andere oorzaak. Hopelijk groeien de andere kraaltjes gewoon door zonder neiging tot voortijdig bloeien.

z460011454614193.JPG

Aan een tweede proefzaai op een geheel anders samengesteld medium ben ik door omstandigheden nog niet toe gekomen. Ik ben wel van plan dat binnenkort te gaan doen.

Plantjes van Frans staan er mooi bij, beter dan bij mij: @Frans: al geproefd?

Ik denk (ik hoop) dat slechte groei en voortijdige bloei veroorzaakt wordt door binnenteelt. Zeekraal hoort buiten. Wel zijn onze testjes heel leerzaam.

Ik wil binnenkort weer wat vers zeewater halen. Vandaag windkracht 5 a 6 (en morgen 6 a 7), dus dat is niet ideaal.

Edit: de volgende dag (maandag) was nog minder geschikt. Wel mooi:

2016020817001429931454948960.jpg

Ik heb geen laarzen tot minstens aan mijn middel, dus ik wacht wel tot weinig wind en liefst oostenwind.

Frans schreef eerder: Zout water maken ga ik waarschijnlijk doen met tafelzout van de Lidl . Op de 750 grams bus zout van de Lidl staat tenminste dat het fijn keukenzout betreft dat afkomstig is uit oude zeeën.

“Uit oude zeeën”. Lidl wekt de schijnt dat het om zeezout gaat. Het gewone Nederlandse keukenzout is ook afkomstig uit oude zeeën, de Zechsteinzee: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutwinning#Zoutwinning_in_Nederland

Vorige week een blauwe schelp gescoord.

En vandaag een afvoerplug (watersportwinkel: kunststof huiddoorvoer 38 mm), want iets met PVC-pijp en lijmen gaat niet lukken omdat de schelp gemaakt is van polypropeen, PP-05, dat is heel slecht te verlijmen).

Gat geboord, en de plug gemonteerd. Pakking heb ik geknipt uit een stukje oude fietsbinnenband.

Testopzet, om de waterdichtheid te controleren. Mijn hulpje houdt alles in de gaten:

2016021115044790861455201471.jpg

Dit is niet de uiteindelijke locatie. Die zal beter onderstut moeten worden omdat er in totaal iets van 100 kg grond in komt. De bak graaf ik daarom deels in in de tuin, pal naast de sloot. De slang gaat uitmonden naar het talud van de sloot. Slang wijst meestal omhoog, bij aftappen horizontaal, met een bak daaronder voor hergebruik van het zoute water. Dat is het idee.

Close up van de plug:

2016021115043625551455201479.jpg

De plug aan de bak blijkt waterdicht te zijn. Er lekt iets water uit de tijdelijke “stop”, daar komt een stuk flexibele slang aan.

O ja: Formulier "aanvraag snijvergunning zeegroenten" opgehaald, ingevuld en opgestuurd. Kans op ingeloot te worden schijnt 1 op 3 te zijn. Dan mag ik de belachelijk grote hoeveelheid van 2,5 kg per dag snijden. En ook dan ga ik door met de eigen teelt.

Edit vr 12-01. Eindelijk de combinatie (bijna) hoogwater + weinig wind, uit ZO:

2016021217140037821455353864.jpg

Dus weer 12 liter in de fietstas (het is slechts 5 minuten lopen, maar met de fiets is het makkelijker vervoeren).

Edit 13-01. De slangen zijn nu ook binnen. Mooi soepel. Tijd om te installeren op de definitieve plek. Update volgt ...

• 2 weeks later...

Vandaag prachtig weer, aan het werk.

Gat gegraven, want deze bak is vrij slap en moet -als vol- onder en aan de zijkanten goed ondersteund worden.

Geul voor de slang gegraven, richting sloot.

Aan de zijkanten weer aarde toegevoegd, en ingespoeld. Bak deels gevuld.

Komende dagen wordt het erg regenachtig, dan kan ik zien of alles waterdicht is en goed ondersteund wordt. Daarna de rest van de aarde erin (gewoon zeeklei -zavel- uit de tuin). En daarna zaaien!

Linked Image

Ik stop met de binnenteelt tests. Dat wordt niet wat, en ik ga de belichte ruimte nodig hebben voor de pepers en paprika's .

Het begint er al aardig 'professioneel' uit te zien Henk. Toch wel makkelijk zo'n sloot naast je tuin. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Bij mij vertonen alle kraaltjes van de eerste proefzaai nu verschijnselen van bloei. Als die pluisjes tenminste (begin van) bloei moeten voor stellen. Ik vind het maar een raar verschijnsel maar zeekraal is sowieso al een 'rare' plant . Kun je nog eens een foto plaatsen van hoe jouw bloeiende zeekraal er momenteel uit ziet ?

zeekraalpuis179481455926132.JPGzeekraalpluis228211455926123.JPG

Ik heb 3 dagen geleden een tweede proefzaai gedaan in een grond die uit 1/3 deel fijngemalen rivierklei , 1/3 potgrond , 1/6 zand en 1/6 cocosvezel bestaat. Waarom deze samenstelling ? Voornamelijk een kwestie van gevoel en alleen al daarom wetenschappelijk gezien onverantwoord . Kijk ik echter naar hoe de kraaltjes uit de eerste proefzaai het doen in een voor zeekraal toch wel vreemde mix van potgrond en zand , dan mag je toch wel concluderen dat zeekraal niet erg kieskeurig is wat voedingsbodem betreft.

Bij de tweede proefzaai heb ik het bak in een bak principe gebruikt waar ik al eerder aan dacht en dat ik straks ook definitief ga toepassen. Een geperforeerde binnenbak waarin de zeekraal wordt gezaaid en een dichte buitenbak met zout water waarin de binnenbak wordt geplaatst. Van de grote bakken die ik aanvankelijk in gedachten had zie ik af omdat de verhouding oppervlak en hoeveelheid grond niet gunstig is en ze door hun gewicht ook nog eens lastiger verplaatsbaar zijn. Meerdere kleine bakken zijn bovendien handiger om bij de definitieve teelt nog verschillende samenstellingen van de voedingsbodem te kunnen testen

.

z113571455926239.JPGz258301455926247.JPG

• 2 weeks later...

@frans: over bloei:ik heb geen betere foto. Je tweede foto zegt alles.

Mijn blauwe schelp-bak is nu helemaal gevuld. Met (zee)klei uit de tuin en ongeveer ¼ potgrond.

Gisteren heb ik een beetje grond van het schor gehaald, om de grondsoort te bekijken. Nou, dat is dus behoorlijk vettige klei.

En gezaaid!

2016022815154798091456670938.jpg

Vanavond nog even wat water geven, om het zaad goed in te spoelen. Met zoet water: kiemen gaat het best in zoet water. Pas later is er zout water nodig.

PS. Tijdens het monster nemen op het schor heb ik uiteraard ook even gekeken of er al iets ontluikt. Nee, nog niet.

PPS. Frans gaat wel goed. Maar: Erny / Huub / Bit: wat zijn jullie plannen\?

Mijn plan is om rustig af te wachten tot een goed zaaimoment. Hier in het Noorden is het nog winter.

Achter op mijn oude zakje Zeekraal zaad uit 2012 van Vreeken staat:

Japanse Zeekraal, Okahijiki (Salsola komarovii)

Zaaien: april-juni in potten of op een verbeterd zaaibedje buiten. Warmte en vocht geeft na 1-2 weken kieming.

In Japan worden deze zeer fijnbladige éénjarige plantjes veel gebruikt als toekruid. In zilte moerassen komen ze daar wild voor, maar de groei op zoet water is ook prima!

Hoogte 30-50cm.

Het jonge blad heeft een prettig vlezige knapperige textuur. Heerlijk in salades en sushi, de stengels worden kort gekookt. Rijk aan vitaminen en mineralen.

Dat zakje zeekraal heeft mij trouwens destijds naar het Moestuinforum geleidt. En nu... ben ik zo'n 5860 berichten verder....