Jump to content

Zeekraal in de moestuin: een nieuw projectje

henkg

Recommended Posts

Ondanks een paar tegenslagen  (zeg maar stommiteiten :-) )  vandaag een redelijke hoeveelheid zeekraal kunnen oogsten. 

zeekraal_6.thumb.JPG.b52ce86e21a5ab7c041979b196f75356.JPG

zeekraal_7.thumb.JPG.ad0be0114a3957dd047287b5bf4cf625.JPG

zeekraal_8.thumb.JPG.438ec76a0d07db44ac8a7c7b10d1442a.JPG

zeekraal_9.thumb.JPG.b76539c6cc06b75195cf4f2cfcb50ddd.JPG

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

@Frans: Dat ziet er toch weer prima uit.

@Anna3: Ik ben niet Blauwbaard, en niet je broer, maar toch: "Zuster Anna, ziet gij al wat (op)komen"?

O ja. Overal is te lezen dat je zeekraal niet kunt invriezen, wordt dan veel te snotterig. Maar geldt dat alleen voor rauw-gebruik in salades, of ook voor kort koken?

Proberen dus: ik heb vers spul heel kort geblancheerd, en na afkoelen direct ingevroren. Over een paar dagen ga ik weer een pondje snijden, en met een deel daarvan het verschil merken tussen vers gekookt en gekookt na invriezen. Jullie gaan het resultaat hier lezen ... 

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Op 6-6-2024 om 20:07, rorror zei:

Waar groeit het in waar je het nu plukt? Is dat gewoon zand?

Beetje late reactie:

Ik pluk ("snij") op het schor (Is Zeeuws voor kwelder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwelder).

Buitendijks gebied. Het laag gelegen gedeelte heet slik, dat wordt 2x daags overstroomd door zeewater Kleideeltjes bezinken -> begin van zeeklei. Het hogere gedeelte heet schor, dat wordt alleen nog overstroomd bij hoogwater springtij. Bij laagwater kun je daar goed kopen Wel laarzen aan, want ook bij laagwater is het behoorlijk nattig..

Kortom: de grondsoort voor (o.a.) zeekraal in het wild is modderige zeeklei. Zoutig door het zeewater, "verdund" door regenval.

Over een uurtje ga ik weer even snijden, en maak dan een paar foto's.

Zeekraal in het wild.

Buitendijks, schor (Zeeland) / kwelder (rest NL).  Begin (of restant) van landvorming door sedimentatie, aangevoerd vanuit zee.

Schorren zijn doorsneden met kreken (de zwarte lijnen op de foto): diepe geulen die vol lopen bij opkomend tij. En weer bijna leeg bij afgaand tij. De getijdeslag (verschil laagwater / hoogwater) is hier gemiddeld ruim drie meter.

Alleen bij springtij in combinatie met een doorstaande harde NW wind zou het schor volledig onderwater komen te staan. Maar dan wordt de Oosterscheldekering gesloten. 

20240720_Schor_Ovz.jpg

^ Foto van schor, hemelsbreed 500m van huis. Zijarm Oosterschelde (Zijpe). Het Zijpe zie je op de achtergrond, als een donkerblauwe streep. Is toch wel een kleine kilometer breed.

20240720_Schor_Zeekraal.jpg 

^ Zeekraal in het wild. Ook bij laagwater is de grond nattig, soppig. Hier heb ik een grondmonstertje genomen. 

20240720_Schor_Klei.jpg

^Grondmonster. Nattig. Modderige zeeklei.

Net zoals b.v. zeeaster (de juiste benaming voor lamsoren) kan (en moet) zeekraal in deze zoute en natte habitat groeien. Het groeit ook onder "gewone" omstandigheden, maar wordt dan onmiddellijk weggeconcurreerd door vele andere planten.

Bij teelt in bakken is er veel minder of geen concurrentie. Dan zou een minder zilte of een andere grondsoort kunnen volstaan. @Frans heeft dat al meermalen bewezen.

2017_zeekraal_Frans.jpeg

^ Resultaat van Frans. Zuid-Limburg, seizoen 2017.

Ga ik - voor mijn eigen zeer kleinschalige thuisteelt- een 100 liter klei van het schor halen? Nee: er is al bijna geen schor meer, en het neemt nog steeds af, door "zandhonger".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zandhonger

Anyway: dit seizoen was ik weer ingeloot voor een snijvergunning zeegroenten. Ik ga per seizoen een keer of acht even wat snijden. 300 à 400 gram. Genoeg voor 2 a 3 maaltjes.

Maar afgelopen zaterdag wat meer, éénmalig: om een paar goede buren ook wat te geven:

20240720_Zeekraal_1400Gram.jpg

Als laatste, voor mensen die deze teelt misschien ook eens willen proberen: koop eerst eens een onsje zeekraal. Bij de viswinkel of bij b.v. AH (kost daar wel ruim € 3,- per 100 gram). Als je geluk hebt komt dat nu van inlandse zeekraal, commercieel binnendijks geteeld, of uit Frankrijk. Buiten het seizoen komt het van Mexico of Israël. Dat laatste kreeg ik afgelopen november in een visrestaurant: was niet te vreten.

Misschien vind je het echt niet lekker.

• Like 2

2 uren geleden, henkg zei:

Maar afgelopen zaterdag wat meer, éénmalig: om een paar goede buren ook wat te geven:

20240720_Zeekraal_1400Gram.jpg

Als ik naar de kleur kijk Henk (sommige kraaltjes iets gelig) is de wilde zeekraal dan momenteel al kwalitatief over zijn hoogtepunt heen of lijkt dat maar zo ? 

Edited by Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...