Gerardus Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Goedemorgen, Ik heb 2 vijgen in potten. Brown Turkey en Rouge de Bordeaux. De RdB heeft 2 flinke vijgen op het hout van verleden jaar, nog groen. Beide planten hebben een flink aantal vijgen op het nieuwe hout van dit jaar, ze zijn nu zo groot als knikkers, en groeien nu snel. Mijn vraag is: Kunnen deze nieuwe vijgen nog rijp worden dit najaar of worden alleen de overwinterde vijgen rijp( die je dus meestal kwijt bent als je flink snoeit in de winter/voorjaar). Als je Googled lees je veel elkaar tegensprekende teksten.Heeft iemand ervaring met bv . Brown Turkey ; hiervan wordt altijd gezegd dat ze in nederland rijp worden. Kunnen dit dan de vijgen op het nieuwe hout zijn?. En hoe groot zijn ze dan op dit moment bij jou?. Ik lees ook vaak dat brown turkey maar nauwelijksoverwinterde vijgen (oude hout /breba oogst) geeft. Bij voorbaat dank,Gerard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Voor wat het waard is: onze ervaring met een goed dragende vijg van onbekend ras. (Plant ooit gekregen als stek van "een soort die zeer goed gaat in ons klimaat".) Deze bloeit 2x per jaar: een keer heel vroeg en een keer in zomer. De voorjaarsbloei wordt rijp in juli/augustus/september. De latere bloei wordt niet meer rijp (en overwintert als ze niet wordt weggesnoeid). De overwinterende vruchten rijpen niet meer...die verschrompelen of vallen af of verdwijnen met de wintersnoei. Het is hier de bloei van mei/juni (ongeveer tegelijk met de uitloop van het blad) die de eetbare en lekkere vruchten geeft. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Mijn struik (onbekend ras) in de volle grond heeft het 1x gepresteerd om ook de tweede dracht rijp te krijgen in het late najaar.Is al wel een jaar of vijftien geleden en het was toen een hele lange, warme zomer.Overwinterende vruchten vallen in het voorjaar af. Je moet bij het snoeien dus altijd zorgen dat je een aantal nieuwe takken laat zitten voor het volgende jaar, want in Nederland wordt in principe alleen de oogst aan die (inmiddels) 1-jarige takken rijp. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 enkel de embryovruchtjes overwinteren en groeien volgend jaar uit tot vijgen. alle kleine vruchten die nu duidelijk herkenbaar zijn weg halen. verspilling van energie. inderdaad: vijg geeft bij ons eenmaal oogst. in middelandse zee klimaat 2 oogsten.het snoeien moet gericht zijn op zoveel mogelijk takken die in de late herfst embryo vruchtjes hebben. deze zijn heel plat in de bladoksels en lijken nog helemaal niet op vijgen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 dit geldt voor buiten vijgen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 bij mij is de eerste lading nu rijp. De nieuwe die rond eind juni begin juli ontstaan zijn hebben de laatste weken zo'n groeispurt gemaakt dat ik ze dit jaar maar heb laten hangen in de hoop dat ze nog rijp worden als we nog een beetje warmte krijgen. De afgelopen week met veel regen gegroeid van maat knikker naar pingpongbal. De rijpe zijn ongeveer 10cm lang en 5 cm diameter dus met een beetje geluk redden ze het nog. Is trouwens een onbekende soort,stond al in de tuin zal wel Brown Turkey zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Hier in de Achterhoek, 200 km noordelijker, zijn ze nog lang niet rijp. Maar er hangen er wel heel veel aan, dus ik loop al te watertanden ...En het wespennet ligt klaar. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 Net een tiental rijpe vijgen geplukt.Mijn Bazin," Kunt ge dat opeten? Zijn die al rijp?"Heeft nog nooit vijgen gezien uit de tuin want vorig jaar waren er maar drie en die heb ik zelf geproefd!Alhoewel er niet echt veel wespen zijn is er toch al fruit aangevreten door die anders wel nuttige beestjes. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted August 26, 2015 Share Posted August 26, 2015 bedankt voor de informatie, hier ga ik mijn voordeel mee doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 Ik heb dezelfde vraag. Nu wil ik de potten binnen halen van de winter. Worden ze dan wel rijp? Of kan ik ze dan wel eraan laten zitten. En wanneer haal ik de potten het best naar binnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 (edited) Niet, ik haal ze nooit binnen. De 1e oogst van Brown Turkey wordt nu rijp, de 2e oogst zal het niet meer gaan redden denk ik zo. Edited September 3, 2021 by AshaiRey Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts