Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zieke courgette (geel/wit blad)?


Anne_**

Aanbevolen berichten

Meeldauw inderdaad.

Mijn courgetteplanten (en helaas ook een pompoen- en komkommerplant) hebben daar ook last van. De ergste aangetaste bladeren heb ik weggehaald (niet op de composthoop gooien!) én ik heb alle bladeren aan de boven en onderkant ingespoten met een een mix van 50% melk en 50% water. Op internet zijn ook andere percentages terug te vinden en daarvan heb ik grofweg het gemiddelde genomen. Zorg dat de plant voldoende lucht krijgt én dat er veel zonlicht op kan komen. Het sproeien moet je na 14 dagen herhalen en dan moet het goedkomen.

 

Ik controleer dagelijks en heb de eerste dagen nog wat aangetast blad weggehaald, nu lijkt het bijna weg te zijn.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het ook begonnen, gelukkig slechts op een deel van de courgetteplanten. Ook ik heb de ergst aangetaste bladeren weggehaald, maar ik sproei nu met water met natriumbicarbonaat (baksoda); 1 afgestreken theelepel op 1 liter water. Vorig jaar sproeide ik ook met water met melk; 60% water met 40% melk, maar dat werkte toen totaal niet, ik was er toen wel heel laat bij en de aantasting was toen behoorlijk erger dan nu.

Ik denk dat een behandeling eens in de 14 dagen te weinig is, werkt misschien wel preventief, maar als de meeldauw al zo heeft toegeslagen als op de foto betwijfel ik dat dat genoeg is. Ik spray nu iedere dag, ben als de dood dat alle komkommerplanten en de rest van de courgettes het ook krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik ben ook benieuwd of ze er nog bovenop gaan komen. In ieder geval enorm bedankt voor de tips!

 

Heb ze net met een mengsel van water en melk bewerkt! Na het weghalen van de meest aangetaste bladeren, blijft er alleen niet meer veel plant over..

 

Het kan niet overslaan op wortels hè?

 

Jullie ook succes/sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten dat er ook nog een andere manier is om dit weg te krijgen (naast het sproeien met melk). Zelf heb ik al na 2 dagen opnieuw gesproeid, ondanks dat je overal leest na 14 dagen. En als ik weer aangetaste bladeren zie dan haal ik die ook weg.

 

Bij mij staan de courgettes tussen de pompoenen en de komkommer en ik merk wel dat het luchtig houden heel belangrijk is. Het was namelijk best overwoekerd in dat deel van de moestuin. En sommige soorten zijn ook veel gevoeliger voor meeldauw dan andere soorten. Van de pompoenen bijvoorbeeld heeft vooral de Sweet Dumpling er last van jammer genoeg. De komkommer Chinese Slangen heeft er ook last van, maar ik vind dat minder erg omdat ik die komkommers niet zo lekker vind.

 

Ik denk dat je dit ook kunt voorkomen door te zorgen dat de bladeren niet op de grond hangen én door ervoor te zorgen dat de bladeren niet nat worden bij het gieten (bij de stam gieten). Dat helpt hier althans ook. Meeldauw is een schimmel en die komt zo ook in de bodem terecht. Helemaal voorkomen kun je het niet, alleen zorgen dat je bijvoorbeeld resistentere soorten daartegen hebt én door de planten luchtig en droog te houden. De meeldauw zorgt ervoor dat de fotosynthese niet goed meer plaats kan vinden waardoor de plant niet goed meer groeit en ontwikkeld en uiteindelijk zal sterven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er hier op dat het sproeien met baksoda werkt. Volgens mij is de meeldauw vermindert, de planten staan er mooier bij. Het is in ieder geval niet erger geworden en dat vind ik al heel wat. De planten met meeldauw sproei ik 2x per dag de rest preventief 1x. Voorlopig maar even volhouden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier nog weinig verbetering, maar goed heb ze gisteren voor het eerst met melk/water oplossing behandeld.

 

Maar er is ook geen verdere uitbreiding, dus misschien is er hoop! Ga morgen nog maar eens inspuiten met melk/water, eventueel bij te weinig verbetering na het weekend met baksoda aan de slag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...