Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de eerste serieuze aantastingen gezien van Phytophthora in de tomaten die buiten staan. Grijze schimmelvlekken op blad en stam. Dit is gebeurd op het zgn. resistente soort Juliet. Ik heb tot nu toe geen meldingen gezien op dit Forum en vroeg me af of ik de enige ben.

Geplaatst:

Ik heb dit weekend mijn cherrytomatenplant in volle grond moeten ruimen. De tomatenplant mocht zijn vrije baan gaan en besloeg meer dan 2 m², met verschillende zijscheuten die zelf weer "licht" wortelden, ben zeer tevreden met de oogst dat ik ervan heb kunnen halen, was superveel en konden ze niet op met 3 personen. Helaas nu ook een 100 tal tomaatjes moeten wegsmijten.

Geplaatst:

Hier nog steeds geen phyto, niet binnen en niet buiten, zelfs niet op de tomaten welke nooit beschermd gestaan hebben.

Wel neusrot, en veel. Potjandorie.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

hier wel, in mijn kleine tomatenkasje. Heb 5 tomaatjes gered die misschien nog wel rood worden in de zon op een schotel, de rest is met alle planten geruimd en ligt nu in de container. Heb het kasje even gelucht en nu staat de pot met de Aji Dulce pepertjes erin, hopelijk gaan die mooi kleuren !

Geplaatst:

Hier steekt het ook de kop op. De plastic van mijn overkapping heeft het een paar weken geleden laten afweten en de overvloedige regenval en warmte van de afgelopen dagen doen de rest...

Geplaatst:

IMG260082101441115686.JPG

^ Ik lees dit, ik kijk. En helaas, ook bij mij.

IMG260249941441115689.JPG

^ 3 kg roma's, rijp / bijna rijp

IMG260381281441115692.JPG

^ 4 kg roma's, nog niet rijp maar al wel iets gekleurd

Ik heb ze eerst gewassen, daarna een kwartiertje in een emmer water met ongeveer 1/3 azijn gelegd.

Dit gaat wellicht niet helpen, maar niet geschoten altijd mis. Ter vergelijk zal ik een paar onbehandelde tomaten bewaren, apart.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

same here

(had al wel wat gelig blad weggeplukt, was wsnlk toch geen phyt)...alleen water gegeven via een druppelsysteem aan de voet van de planten, werkt dus echt...

Geplaatst:

Ook hier al mijn planten geruimd vandaag. Tot een paar dagen geleden ging het erg goed. Toen een plant die een beetje apart stond van de rest, die gelijk geruimd, maar mocht niet baten.

In twee dagen iets van 12 mooie bijna manshoge planten met heul veel tomaten naar de knoppen!

Heb leuk iunnen oogsten hoor, maar er zat nog zooooveel. Doet dan altijd wel een beetje zeer!

Geplaatst:

IMG260637121441136069.JPG

^ Chutney staat nu in te dikken. Ruim 4 liter. Chutney maken wilde ik toch al. Wel een beetje ongelukkig dat dat door Phytophthora nu op stel en sprong moet. Gelukkig heb ik alle benodigdheden in huis, ook voldoende potjes.

De "plaag" geeft wellicht vele pickles/chutney varianten op de aanstaande MTFD: pickels-proeverij-t18598.html#p288650

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bij de opkweek van verschillende tomatensoorten in de kas ging er al van alles mis. Alles vroegtijdig moeten ruimen, te laat om nog nieuwe planten te gaan opkweken.

Alleen twee Roma planten deden het heel goed, een met 37, en een met 42 mooie tomaten waar ik 'al' wekenlang van eet. Wel naar binnen gekruld blad en lichte vlekken, maar ik denk dat dat met kurkwortels te maken heeft. Alle tomaten zijn al bijna op kleur, gisteren heb ik dan ook al het blad volledig verwijderd, plus één tomaat die aan de achterkant - uit het zicht - een scheur had, waar een zwarte schimmel op kwam, deze heb ik er voorzichtig verwijderd en in de vuilcontainer gedaan.

Dagelijks controleer ik de tomaten nu wel op verdachte plekken.

Geplaatst:

Wonen hier nu 8 jaar en in het begin geprobeerd om tomaten buiten te laten. Geen kans, moeten onder een dakje staan. Hoelang kan zo iets eigenlijk duren? Op een ander forum erger ik mij aan het feit dat men maar aanrommelt met aardappel planten/ schillen enz. Hierdoor kan je die ziekte bevorderen.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Als je resten plant of resten van de vruchten op of in de grond laat duurt het 3 jaar. Als er geen materiaal achterblijft waarin de phytophthora kan "schuilen" voor de winter zal deze doodvriezen in de winter. Maar beter te voorzichtig. Vandaar ook vruchtwisseling enzo.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...