Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wacht lekker lang hoor, ik wil wel beetje veel opbrengst, als je ze vroeg oogst natuurlijk lekker maar dan heb je maar weinig of kleine aardappelen en lage opbrengst.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja moet ik volgend jaar doen, ik wilde ze niet op de volkstuin omdat je dan verplicht bent te spuiten controle krijgt enzo.

op laatste moment besloot ik dan maar thuis in achtertuin nog even gauw wat te zetten.

Geplaatst:

De volsktuin heeft een aardappel commissie, daar moet je een aardappel teeld plan indienen, deze gaan dan controleren hoe je aardappelen erbij staan letten op dat je wekelijks spuit en hebben ten alle tijden het recht om je te verplichten de aardappelen eruit te halen of vernietigen.

Plus al het afval moet mee naar huis loof alles niks daarvan mag op de tuin achterblijven, nuja daar had ik allemaal geen trek in ik snap zo ongeveer waarvoor het is, maar niks voor mij.

Nu gaat het onderhand met tomaten dezelfde kant op ben ik niet zo blij mee.

veel nederlandse volkstuinverenigingen hebben deze regels.

hebben jullie geen regels voor aardappel teeld op volkstuinen in Belgie ?

Geplaatst:

Nee, iedereen doet er zijn zin, natuurlijk ook niet alles.

Enige was dat er iemand bamboe had gezet ter versiering, die moest er meteen uit ter overwoekering.

Nu mag mest nog zo op de grond ter opslag.

Als we moeten verhuizen naar de weide naast ons moet deze op beton liggen ter opslag, belachelijk de sappen lopen dan toch over de beton ook de grond in.

Moest dit nu met een opkant zijn dan zou ik het geloven.

Had gevraagd of er laagstam fruitbomen mocht aangeplant worden op het toekomstige stuk, dat mag, maar het fruit moet je laten afvallen en moet biologisch wegrotten

Alle tuinafval moet op 1 grote composthoop en die wordt dan jaarlijks verdeeld ter gebruik, hoop niet verplicht te gebruiken.

Maar over spuiten en wisselteelt doet ieder zijn zin.

Geplaatst:

Huh van jullie nieuwe regels zou ik niet blij worden, apart ook met fruitbomen ik ben gek op fruitbomen zou ik geen

regels mee willen dat wil ik zelf op eigen manier doen.

Dat van beton begrijp ik helemaal niet, beton in een moestuin ,

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik liever een landje zou willen huren gewoon ergens bij een particulier dan volkstuin maarja dat is bij ons in de buurt niet echt gebruikelijk.

Heb jij nooit aan een landje gedacht bij iemand huren ?

Geplaatst:
Ja dat zie ik ook voor me, doen mijn fruitbomen het net en dan moet je eraf ofzo.

Voila, ken zo iemand en 2 jaar later vloog die eraf.

Was een stort, mooi opgekuist tuinhuisje, stukje gazon enz..............

Maar dat we op nieuwe stuk laagstam mogen planten maar de oogst moeten laten afvallen en wegrotten, dat begrijp ik niet, dan zet ik geen fruit.

Geplaatst:

Rare regeltjes hoor. En veel te veel naar mijn idee. Je gaat je toch afvragen wie die regeltjes heeft bedacht. Altijd van die aparte typetjes bij Blij dat ik t in m'n eigen tuintje heb.

Die aardappels, die wou ik laten zitten tot gebruik. Het zijn vroege en niet al te veel (experiment) dus ik zie wel hoe lang ik kan graven.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Nee dan zet niemand fruitboompjes, kan me niet voorstellen wat ze daarmee voor hebben,

was dat niet flauw geintje?

Geplaatst:

Hey Hans, ik ben heel benieuwd hoe dat dan met die aardappels zit, de controle`s etc.heeft dat met aardappelziekte te maken? Zit je in een aardappelkweekgebied? Voor 10 jaar had ik een moestuin bij een grote vereniging in `t Gooi, daar hadden we in `t geheel niet van die regels. Misschien is er ondertussen iets veranderd?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik las ergens dat de aardappelziekte op de loer ligt? Weet iemand van jullie daar iets over? Ik ga wel spuiten denk ik eerlijk gezegd, want ik wil niet dat mijn oogst mislukt.

Alleen hoe werkt dat spuiten, kun je dat ook met een drukspuit doen?

Geplaatst:

Dat kan zeker met een drukspuit (tenminste als je deze bedoelt, die is wel het handigst om ook onder het blad te sproeien. Met zo'n kleine kan het natuurlijk ook). Er is een risico op phytopthora bij vochtig weer (dauw of regen), een temperatuur van 15 tot 20 graden en als het blad minimaal 5 uur nat blijft (ivm met kieming en infectie).

Ik spuit overigens zelf niet, voornamelijk omdat de ziekte hier de afgelopen jaren alleen op het einde van van het seizoen zich gemanifesteerd heeft waardoor het gewas en de oogst niet verloren zijn gegaan en/of andere tuinders er weinig tot geen last van gehad hebben. Dat betekent natuurlijk wel dat als de ziekte nu eerder toeslaat ik geen preventieve maatregelen heb genomen.

Met welk middel ga je spuiten?

Geplaatst:

Als ik al ga spuiten Jorg, dan met dit middel CYMOXANIL-M. Ik heb ook geen idee of dat goed is eigenlijk.

Ik hoop hier wat meer info te krijgen vandaar mijn vraag. Overigens bedankt voor je reactie, mijn drukspuit is wel veel kleiner. Moet je dan ook onder het blad spuiten?

Geplaatst:

Ik ken wel tuinen waar je zelf niet mag spuiten tegen aardappelziekte, dat wordt voor iedereen gedaan.

Maar bij ons zijn er die overal tussenlopen, heb vorige week nog iemand uit mijn patatten gejaagd die op zoek was naar coloradokevers.

Zo breng je natuurlijk ook ziektes over van elke patatteveld.

Uit mijn serres moet ook iedereen uitblijven, vanaf nu worden de planten groter en raak je aleens wat met je lichaam.

Daar dit ook gedaan werd toen ik er niet was, had de grond mooi fijn gerijfd (geharkt) en kon de dag nadien mooi de voetsporen zien.

Kon dit mooi oplossen met een hangslotje op de toegansdeur naar mijn vogelkooi, waar ook de serres onder staan.

En er verdwijnt niks meer

Geplaatst:

Ik vind t toch best wel erg dat er mensen zijn die onuitgenodigd zo maar even je veldje of kas betreden

En als ze dan ook nog wat meenemen is gewoonweg asociaal.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Och Helly, soms komen klanten van de zaak naast de tuinen spontaan binnen een kijkje nemen, en die lopen overal zomaar tussen en als er fruit hangt, plukken maar.

En als je ze daar op wijst krijg je nog het verwijt een gierigaard te zijn.

Geplaatst:

hier ook hangslotje op mijn tuinhekje. En de perenboom komt een net dat ik goed vastbind. Want elk jaar verdwenen de stoofperen miracaleus als ik op vakantie was in de zomer vakantie. 1 jaar was het zelfs zo bont.. de ene dag de onderste helft en de volgde dag was de rest verdwenen. Vogels heb ik nog nooit zo netjes een perenboom zien leeg halen dus dat verhaal geloof ik niet. Ze waren er nog niet eens klaar voor. Dus nu de laatste 2 jaar met net en het lijkt te werken. Als ik geen slotje heb op het tuinhek verdwijnen er kroppen sla, tomaten, komkommers, snijbonen etc

Geplaatst:

Niet te geloven dat mensen ongevraagd oogsten in jouw tuin.

Hier zit ook overal een hek voor met een slot, is dus gewoon nodig tegen ongewenste gasten.

Hier wordt ook nog wel eens geslapen onder de overkappingen van schuurtjes door zwervers.

Die klimmen dan gewoon over het hek heen.

Geplaatst:
Moet je dan ook onder het blad spuiten?

Durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik zou zeggen van wel maar het staat niet op de verpakking.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...