dasouth Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Hoi, Mijn broer bezit een stuk bouwgrond van zo'n 235m². Hij is de eerste jaren niet echt van plan om hier iets met te doen.Vermits ik thuis maar een beperkte oppervlakte heb om te telen dacht ik, misschien kan ik het stukje wel vrijmaken & er iets productiefs met doen.De grond is gelegen in Boom (Antwerpen), maar staat vol met wilde bramen Zoals je ook op de foto's kunt zien ligt de grond eigenlijk in een put en weet ik niet goed hoe ik hieraan moet beginnen.De bedoeling is om het zo goedkoop (is en blijft tijdelijk & ik kan m'n geteelde groenten toch niet verkopen) & ecologisch mogelijk aan te pakken. Voor ik het stuk grond was gaan bezien zag ik het nog volledig zitten maar nu...Bedoeling was om er het eerste jaar aardappelen op te zetten om het onkruid een beetje onder controle te krijgen maar ik denk dat ik eerst een hoop schupwerk heb om het iets of wat recht te trekken.Een ander probleem ivm de bramen is dat het eigenlijk 2 stukken bouwgrond naast elkaar zijn & het stuk van de andere eigenaar ook vol staat. Ik heb geen idee wie de eigenaar is & wat zijn plannen zijn.De achterkant van het stuk grond heb ik nog niet kunnen bekijken hoe het daar ligt. Ik kan er enkel langs de straatkant aan & had de bosmaaier niet bij, het was ook al avond & begon nog eens te regenen Alle tips zijn meer dan welkom MVG Davealle tips zijn welkom.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Werk mee met de natuur in plaats van er tegen te vechten. Waar ik mijn moestuin heb was het eerst ook een wildernis. Geen bramen maar wel onkruiden en zeer hardnekkige wilde grassen tot een halve meter hoog. Ik heb er eerst over gegaan met een bosmaaier. Daarna heb ik de oppervlakte die ik wilde gebruiken bedekt met een dubbele laag karton. Daarbovenop enkele centimeters compost. Wat er gaat gebeuren is dat alle vegetatie onder de karton verstikt en dood gaat. Na een half jaar is het karton deels vergaan. Na een jaar gaat het helemaal vergaan zijn (afhankelijk van de dikte etc). Eigenlijk is het nu dus een goede moment om er aan te beginnen. Alleen weet ik wel niet hier die bramen gaan reageren op die karton ? Ik denk dat dit toch wel redelijk stevige struiken zijn ? In ieder geval ga je hier en daar toch handmatig wat moeten uit trekken. Zowiezo niet gaan beginnen met vergif te spuiten. Dat wil je niet in een (toekomstige) moestuin. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 14 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 september 2015 Bedankt voor de reactie, bosmaaier en karton zijn inderdaad ook waar ik op uitkwam na een beetje googlen.Dat of vergig dat in 90% van de gevallen niet lijkt te helpen.. & laten we eerlijk blijven, een beetje werk kan echt geen kwaad Ik denk alleen dat het stuk grond zo scheef loopt dat de compost er niet op gaat blijven liggen.& ik weet niet of met de bosmaaier erdoor & dan hier en daar wat rechter trekken een goede optie is omdat er dan stukken wortel gaan verplaatst worden wat het bramen probleem nog erger kan maken.Ik had ook ergens gelezen dat ik in het slechtse geval een gat in het karton kan maken en daar de aardappelen in kan pooten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Je kan inderdaad gewoon een gat in dat karton maken en daar iets in planten. Zo heb ik dat in mijn moestuin ook gedaan met bloemkolen , brocoli , courgettes , pompoen, ...Gat maken met een scherpe spade , de grond 1 keer omkieperen want alles onder die karton gaat nog niet dood zijn, wat compost er door en planten. Ik zou er wel nog niet in zaaien , dat werkt minder goed op deze manier weet ik uit ondervinding. Ik denk toch dat die compost wel gaat blijven liggen. Die kan wat hebben hoor. Zo vergeet ik bij het afhalen van compost wel eens een dekzeil mee te nemen. geen probleem want die blijft gewoon liggen op de remork en stuift niet op ofzo. Je kan ook met iets anders afdekken. Stro bijvoorbeeld kan zeker ook. Of misschien houtsnippers ? Of paarden/koeienmest ? Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mr. Ecotuinweetjes Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Wij pasten de methode toe waarbij alles afdekt met zwart bouwplastic. Check onze blog over dit onderwerp eventjes: http://ecotuinweetjes.blogspot.be/2011/07/duistere-kracht-tegen-onkruid.html?m=0 Quote Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Niet zo vriendelijk voor het bodemleven dat landbouwplastic. Dat gaat dan massaal dood. De aarde ziet er dan misschien wel goed uit maar het nuttige bodemleven is dan verstikt. Niet zo eco dus... in tegenstelling tot de kartonmethode. Maar... misschien in dit geval wel een gemakkelijkere oplossing. Zou iig ook eerst met de bosmaaier (met mes ipv koordje) aan de gang, alle bramen zo kort mogelijk op de grond afsnijden.Je zou de bramentakken vervolgens ook als mulch kunnen gebruiken misschien, als je ze ietwat kleineert? Voor een gedeelte van de tuin. Een beetje volgens het principe 'Hochbeet" (zoek maar op google...). En dan een aangepaste versie daarvan. Kan je dan volgend jaar prima courgettes en pompoenen op telen. Dan heb je ook nog wat aan die bramenzee en hoef je al dat snoeisel ook niet af te voeren. Andere gedeelte inderdaad afdekken met karton, daarop mulch/compost oid.Aardappels telen in stro is ook een mogelijkheid... zoek daar maar eens op met onze zoekfunctie. Tegen het wegglijden van je bedekking (compost/stro/mulch) zou je lage hekjes kunnen vlechten van wilgetakken, die staan ook vast wel in de buurt. Of anders andere takken gebruiken. Denk dat je dan ná volgend seizoen de resterende wortels vd braamstruiken bijvoorbeeld (stukje bij beetje met de spitvork) zou kunnen verwijderen als de grond nog te "dicht" zit. Het ziet er in ieder geval uit als een behoorlijke klus... Succes!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Wat een wildernis 1e gedachte: zet er een paar varkens op Ik zou de stengels van de bramen niet als mulch gebruiken. Wel als opvulling van een eventuele verhoogde bak ja, zoals zo'n Hochbeet (kende de term niet, dank Erny ). Als je ze als mulch gebruikt dan prik je je nog jaren aan de doorns die dan zo mogelijk nog pijnlijker worden door drogen. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 14 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 september 2015 Bedankt Erny voor het geven van goed advies & moed Waarschijnlijk zullen we het inderdaad in stukken moeten doen.Ik heb wel wat hulp (een mileubewust koppel) dat met plezier komt helpen.Nu nog eens nadenken waar ik het snelste aan ONBEDRUKT karton geraak, mss een warenhuis, de stukken die ze op een pallet leggen.Een hakselaar bezit ik niet & elekriciteit is ook niet aanwezig. Al goed dat ik een bosmaaier op benzine bezit.Hoe groot/klein moeten de braamtakken zijn om als mulch te dienen & ik heb ook een zus die een aantalk konijnne koten heeft en gerbilratjes.. eens navragen wat zij gebruikt als vulling & misschien kan dit ook als mulch dienen.Spijtig genoeg is het redelijk laat op het jaar om grasmaaisel te verzamelen.Was ook aan het lezen over paardemest maar deze dient rijp te zijn als ik het goed begrepen heb. IVM met het vlechten van wilgentakken heb je gelijk.. ik moet me hier eens in verdiepen.. zou het in m'n eigen tuin ook willen doen als natuurlijke afsluiting. Veel mooier dan een hekwerk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Karton mag bedrukt zijn in het zwart, dat is geen probleem. Wel geen gekleurde karton gebruiken. Of karton met tape aan of stickers etc. Ik het het geluk dat ik via het werk aan karton geraak maar ik denk dat je bij de plaatselijke Colruyt en andere winkels al ver gaat geraken. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Jorieke, de prachtige Keyholegarden die jullie bij Jet gebouwd hebben is ook een Hochbeet. Tja...denk... de stekelige bramentakken wel als onderlaag voor je Hochbeet gebruiken maar niet voor de oppervlakkige mulch. Dat stekelt inderdaad teveel. Maar... er groeit vast genoeg ander onkruid (brandnetels e.d.) dat je daar wél voor kan gebruiken. Fijn dat je er wel hulp bij hebt, dan is het nog een beetje te overzien en een stuk gezelliger om deze woestenij te betomen. En als je geluk hebt heerst er straks in die kom een eigen biotoopje qua temperatuur. Zou wel eens een prima peperplek kunnen zijn. Heb zelf trouwens gewoon het karton dat om nieuwe koelkasten e.d. zit gebruikt... Zat wel wát print op maar niet veel... Oh... bedenk net wat... weet niet of je een auto hebt... maar je zou eerst ook door de helft gezaagde pallets kunnen gebruiken ipv de wilgetenenhekjes... Daar zou je een schuinlopend gebied mee kunnen afzetten en dan volstorten met je bramensnoeisel en ander natuurlijk afval. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 14 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 september 2015 Ik ben een beetje verschoten van alle hulp die ik hier op het forum krijg!Een 'like' knop zou geen kwaad kunnen Straks eens bezien of ik aan een deftige kop voor de bosmaaier geraak.. & dan hoop ik dat het zondag droog blijft & dat we door het hele stuk geraken..Zal natuurlijk het draadje updaten met nieuwe foto's.Ik hoop ook dat ik langs de zijkant (achter de buren) rechtstreeks aan de zijkant van de grond kan komen aangezien de voorkant waar het hek staat de grond steil naar beneden loopt. MAW het is niet te doen om daar met een kruiwagen te rijden tenzij ik eerst een schuin pad maak over de 6 meter breedte die ik heb.Het is ook lastig dat de bouwplannen niet begonnen zijn, dus ik weet niet hoe hoog de grond moet komen, anders had ik het kunnen opvullen.. gratis grond valt wel te vinden in de buurt (binnen 2 weken wordt er 10km verder een moestuincomplex afgegraven om op te bouwen Dus ze zouden mijn aanhanger kunnen vullen met de graafmachine.. maar langs de andere kant heb ik ook geen zin om het binnen een paar jaar weer allemaal te moeten wegschuppen. Varkens zie ik niet direct gebeuren, het stuk is niet afgesloten, enkel aan de voorkant & wat doe je er achteraf mee, in de koffer steken en naar het slachthuis? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 14 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 september 2015 Ja, een auto is voorhanden & pallets zijn hier en daar wel gratis te verkrijgen.Pepers & paprika's zet ik thuis in de koude kas, deze is 12.5m², vandaar dat er weinig plaats overblijft voor een moestuin..Enkel een smalle strook van 10 meter waar ik sperzieboontjes heb gezet & 8 palen met snijboontjes..We zijn grote bonen eters (& de 5 honden zijn er ook verzot op)het eerste jaar aardappelen zou ook goed uitkomen want ik denk dat we hier ongeveer 500 kg per jaar opeten..Dat heb je dan met mensen die geen pasta of rijst lusten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 En dan vooral een paar aanhangwagens van die moestuingrond scoren. Dat is echt boffen. En dat verdeelt zich later wel weer over de gehele grond lijkt me. Hoef je tzt vast niet af te graven zolang het geen meter dik is oid. Dan kan je zéker volgend jaar met je pieperteelt beginnen. (maaien- karton- mulch - moestuinaarde - piepers poten) En op de plek waar je dan je vroege aardappelen poot kan je na de oogst lekker veel bonen planten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mr. Ecotuinweetjes Geplaatst: 14 september 2015 Share Geplaatst: 14 september 2015 Erny, welk bodemleven gaat er dood en tot hoe diep gaat dit effect? Het is eenzijdig om plastic slecht te noemen en niets negatiefs over maaien en karton te zeggen. Als je maait, dan richt je pas een bloedbad aan onder alle insecten. Bovendien stoot je met een maaier giftige stoffen uit. Karton bevat ook chemische stoffen die niet in de natuur thuishoren: kleurstof van verf en kleefstof van de plastic wikkels die de kartonstukken samenhouden. Bovendien verstik je met karton alle planten - net zoals bij plastic - en dan zal er zeker ook bodemleven afsterven.Onze plastic methode werkt supereffectief tegen hardnekkige wortelonkruiden zoals o.a. kweekgras. En de grond wordt in geen tijd weer bevolkt door allerlei bodemleven van regenworm tot insecten. Nadien is het plastic perfect herbruikbaar voor bouwwerken of om een andere oppervlakte onkruid aan te pakken. Als je vermijdt om pesticiden te gebruiken, dan doe je al superveel voor de natuur. Quote Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 15 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 15 september 2015 Maaien moet ik zeker doen als ik er iets op wil telen. Geen idee welke insecten er op de moment zitten, zoals ik zei ben ik niet tot op her terrein geraakt. Het enige dat ik heb gehoord zijn veel krekels. Ik denk wel dat iets telen weer voor andere nuttige insecten zorgt.Ik zal proberen om zoveel mogelijk van de wortels op te graven en zien of dit te doen is maar ik betwijfel het. Vandaar dat ik een alternatief zoek..Ik denk persoonlijk dat het beter is dan 2 keer laten ploegen en frezen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 15 september 2015 Share Geplaatst: 15 september 2015 Erny, welk bodemleven gaat er dood en tot hoe diep gaat dit effect? Het is eenzijdig om plastic slecht te noemen en niets negatiefs over maaien en karton te zeggen. Als je maait, dan richt je pas een bloedbad aan onder alle insecten. Bovendien stoot je met een maaier giftige stoffen uit. Karton bevat ook chemische stoffen die niet in de natuur thuishoren: kleurstof van verf en kleefstof van de plastic wikkels die de kartonstukken samenhouden. Bovendien verstik je met karton alle planten - net zoals bij plastic - en dan zal er zeker ook bodemleven afsterven.Onze plastic methode werkt supereffectief tegen hardnekkige wortelonkruiden zoals o.a. kweekgras. En de grond wordt in geen tijd weer bevolkt door allerlei bodemleven van regenworm tot insecten. Nadien is het plastic perfect herbruikbaar voor bouwwerken of om een andere oppervlakte onkruid aan te pakken. Als je vermijdt om pesticiden te gebruiken, dan doe je al superveel voor de natuur. Het bodemleven gaat van regenwormen en luisjes tot en met de bacterieen. Op zich lijkt karton niet zo goed voor het milieu maar dat valt heel goed mee hoor. Het grootste voordeel is dat het water doorlatend is. En laat nu net dat water zijn wat het bodemleven nodig heeft om te kunnen overleven. Plastic is niet water doorlatend tenzij je er een gatenkaas van gaat maken. En dat gaan de onkruiden en bramen wel tof vinden , die gaatjes Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugarlevi Geplaatst: 15 september 2015 Share Geplaatst: 15 september 2015 Maaien moet ik zeker doen als ik er iets op wil telen. Geen idee welke insecten er op de moment zitten, zoals ik zei ben ik niet tot op her terrein geraakt. Het enige dat ik heb gehoord zijn veel krekels. Ik denk wel dat iets telen weer voor andere nuttige insecten zorgt.Ik zal proberen om zoveel mogelijk van de wortels op te graven en zien of dit te doen is maar ik betwijfel het. Vandaar dat ik een alternatief zoek..Ik denk persoonlijk dat het beter is dan 2 keer laten ploegen en frezen Doe het lekker in stapjes opdelen, joh.Eerst maar eens met de bosmaaier, de boel deels wegmaaien. Als je wat stroken en hoekjes overlaat, en het maaisel in bergen bij elkaar houdt, geef je de natuur wat overlevingshoekjes, mits je dat belangrijk vindt. Dan heb je in ieder geval een wat beter overzicht. En doe het in stukjes opdelen. Maak een plan, wat je graag zou willen, en wat je waar neer zou willen zetten. Je hoef niet alles met karton af te dekken, of overal de wortels eruit te scheppen. Je mag het best combineren met elkaar. En elke keer een stukje doen. Onderwijl zoekend naar wat het beste en makkelijkste werkt voor jou. Wil je bijvoorbeeld wat fruitstruikjes neerzetten, dan is het nu een mooie tijd, en dan pak je eerst het stuk aan, waar je die neer wilt zetten.Aardappels gaan pas in april de grond in, dus daar heb je nog een half jaar voor. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 15 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 15 september 2015 Ja, er is plaats genoeg om hat snoeiafval op hoopjes te leggen & dit is ook het plan, hetgene te composteren valt gaat de compostbak in.Ik kan niet wachten tot ik de juiste kop voor de bosmaaier heb (mes) & er aan kan beginnen.Ik hoop stiekem dat het achterste stuk best zal meevallen wat betreft bramen maar het was echt moeilijk te zien.Wat me het meest 'ergert' is dat de grond een echte put is.De afmeting is 6 meter op 39 & het niveauverschil op het zicht vanaf de stoeprand is zeker meer dan 2 meter zoals je kan zien aan het huis aan de zijkant van de foto.Het zal dus niet evident zijn om er met een aanhanger of kruiwagen in & uit te gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 15 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 15 september 2015 Nog enkele foto's van de immo de linkse 6m is van ons Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
marcostuin Geplaatst: 15 september 2015 Share Geplaatst: 15 september 2015 (aangepast) Mijn advies : bramen afkippen op een halve meter, het afval afvoeren,( geen doornen meer in je tuin) dan een minikraan huren evt. met machinist als je zelf geen ervaring hebt, en de braamstruik wortels uitscheppen en als dat allemaal weg is , het hele stukje lucht om spitten met de mini kraan, dan compost aan voeren eroverheen verspreiden en dit infrezen, met een tuin frees, misschien heeft de eigenaar van de minikraan een tuinfrees, ( hovenier) dan heb je direct een prachtige bodem. en voor de winter nog wat stalmest in spitten dit kost natuurlijk wel wat en ik weet je budget niet maar heb je snel mooie vruchtbare grond. 16 september 2015 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mw vogel Geplaatst: 15 september 2015 Share Geplaatst: 15 september 2015 En vergeet niet om vooral het stuk met de meeste zon-uren per dag uit te zoeken om mee te beginnen!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 15 september 2015 Share Geplaatst: 15 september 2015 Ik zou de grond eerst even laten testen, gezien de spoorweg die er vlak achter loopt. Is die niet te vervuild om er een moestuin op aan te leggen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 15 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 15 september 2015 Bodemonderzoek is gedaan, heb alleen de resultaten nog niet gezienVolgens mijn broer (de eigenaar) zou het in orde moeten zijn.Het spoor valt wel mee kwestie van gebruikEnkel op werkdagen van 5u tot 22u 2 treinen per uur.. 1 in elke richting Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dasouth Geplaatst: 19 september 2015 Auteur Share Geplaatst: 19 september 2015 Vandaag de bosmaaier bovengehaald en eraan begonnen.Sloeg om eerlijk te zijn dik tegen..Veel puin, sluikstorten & bouwafval dat er nog ligt.. heb al een volle aanhangwagen aan materiaal opzij gelegd.De buren kennen geen blaas van composteren.. hebben al hun grasmaaisel van de laatste jaren op 1 hoop gegooid op ons stuk grond.Was m'n fototoestel vergeten maar morgen ga ik er volle moed terug tegenaan & zal ik wat foto's maken.Op gebied van hoogteverschil valt het precies nog goed mee.Proberen om m'n broer te pakken te krijgen & eens horen of afgraven geen betere optie is & dan een meter goede grond erop.. Ineens van al de bramen en onkruid vanaf. Ik ben beschaamd in de sluikstorters hun plaats.. Ik zou 's nachts niet kunnen slapen moest ik dit doen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 19 september 2015 Share Geplaatst: 19 september 2015 Het 'gras' van de buren kunt ge toch gewoon teruggeven???? Ik zou dat doen hoor en zonder vragen, zij hebben toch ook niets gevraagd ? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.